Foredragsholder og iværksætter
Jesper Bergstrøm holder foredrag om kropssprog, motivation og god energi. Han lever af det, som han brænder for, og har efterhånden gjort det i en del år. Jesper gør det så godt, at han er en af de mest bookede foredragsholdere i Danmark. Med 140-150 foredrag om året tilbagelægger Jesper rigtig mange kilometer på landets veje, så bilen er en vigtig del af Jespers liv.
Hvad har du i din egen garage?
Jeg har en sort Audi SQ5. Sort fordi det et enkelt. Jeg går meget op i det enkle.
For os mænd er bilen en måde at udtrykke os på. Kvinder kan gøre alt muligt med tøj, makeup og smykker. Men hvad har vi mænd? Vi har ure og biler. Det er det, vi mænd har. Så når jeg sætter mig ind i min Audi SQ5, så føler jeg mig godt tilpas, og jeg bliver glad. Jeg er taknemmelig – jeg tager den aldrig for givet. Jeg er taknemmelig for min bil.
Hvilken bil var din første?
Min første bil var en Toyota Corolla GSi.
Er du til køb, leasing eller abonnement?
Jeg har tidligere købt mine biler, men de sidste par år har jeg leaset. Alle de penge, som man binder op i en bil ved et køb, dem vil jeg hellere investere i noget andet. Det resonerer bedre med den, som jeg er. Min nuværende bil er leaset hos GranTurismo Cars. Jeg føler, at de har godt styr på leasing og er gode til at rådgive.
Når du skal have ny bil, vælger du så ”mest med hjertet” eller ”mest med hjernen”?
Først og fremmest vælger jeg ud fra hvilken bil, der klæder mig. Den skal se flot ud – jeg kan godt lide, at ting ser lækre ud. Dermed er der også en del signalværdi i de biler, som jeg vælger. Bilen skal passe til min stil. Men jeg tænker også meget over, hvordan bilen fungerer. Jeg kan fx godt lide at sidde højt, så derfor har jeg lige nu en SUV. Der er også noget praktisk at tage højde for, når jeg kører rundt i Danmark og skal holde foredrag. Det er vigtigt, at jeg kan komme fra A til B. Også hvis vejene er udfordrende.
Min bil er mit kontor og den skal kunne fungere, så jeg kan arbejde i den. Nogle gange holder jeg også kundemøder i den eller coacher klienter. Når jeg er på farten, hænder det også, at jeg finder et stille sted, hvor jeg kan tage en lur. Jeg har derfor altid en pude og et tæppe i bilen. Jeg spiser i øvrigt en del måltider i min bil.
Et godt musikanlæg er vigtigt og jeg har derfor valgt et B&O anlæg i bilen. Dels hører jeg meditationsmusik og dels spiller jeg ofte høj musik, lige inden jeg skal holde et foredrag. Der lytter jeg fx til Metallica. Og så skal der være god plads. Jeg sælger bl.a. bøger, så der skal være plads til nogle kasser med bøger i bagagerummet.
Derudover har jeg en skjorteholder bag sædet. Så kan jeg skifte til det tøj, jeg altid har på, når jeg holder et foredrag. Der har jeg altid skjorte på. Når jeg bare er mig selv, er det med sneakers, sorte jeans, en T-shirt og læderjakke.
Det er vigtigt for mig, at bilen har noget muskelkraft og er hurtig. Og så skal der være panoramatag, da jeg elsker lyset. Og der skal være automatgear. Så jo, der ligger faktisk rigtig mange overvejelser og tanker bag, når jeg skal vælge bil. Det handler simpelthen om, at det hele skal fungere og være optimeret, så jeg kan bruge min tid bedst muligt og have det godt imens.
Hvornår startede din passion for biler?
Det kan jeg huske meget tydeligt. Det var da jeg var en lille dreng og gik i 3. klasse i Værløse. Der var en pige i klassen og hendes far var ingeniør. Han havde en sort Porsche Carrera, hvilket jeg synes var super cool og helt vildt. I min familie havde vi en Toyota Corolla. En dag hvor jeg var hjemme hos hende pigen sammen med en ven, var vi så heldige, at vi blev tilbudt en tur i den sorte Porsche. Jeg havde de korteste ben, så jeg røg på bagsædet, hvor der bestemt ikke var meget plads. Og så fik vi en tur, hvor han bare gav den fuld smadder. Motorlyden var helt vild og den rykkede for sindssygt.
Dengang var en Porsche sådan noget, som kun rige mennesker havde. Og jeg kan huske, at jeg sagde til mig selv, at jeg også ville have en Porsche, inden jeg blev 40 år. Og det ønske gik simpelthen i opfyldelse. Jeg købte en Porsche 911 cabriolet årgang 1998. Den lød helt fantastisk og den boostede virkelig min selvtillid. Men der gik også lidt jantelov i den, og jeg kan huske, at der af og til kom nogle knap så fede kommentarer, når jeg parkerede hos kunder. Så på en måde blev jeg aldrig helt ”alignet” med bilen – som om jeg ikke helt havde fortjent at køre i den. Det var på et tidligt tidspunkt i min karriere, at dette skete. Da jeg solgte Porschen – lidt i trods – købte jeg en lille spritny VW UP!
Hvad er din vildeste oplevelse med biler?
Det er klart oplevelsen i Porschen i Værløse, hvor jeg gik i 3. klasse. Der fik jeg virkelig en oplevelse, som jeg aldrig glemmer.
Og så glemmer jeg heller aldrig den dag, hvor jeg solgte min egen første Porsche. Da den skulle køre afsted, ville den selvfølgelig ikke starte. Som om den ikke ville afsted. Da køberen langt om længe fik den i gang, og han kørte væk i den, så græd jeg. Det var jo lidt som at give op på den bil, jeg altid havde drømt om.
Hvis du var en bil, hvilket mærke ville det så være?
En Audi RS7 eller en Audi RS6. Den ser bare ganske normal ud, men den har noget potentiale. Jeg kan godt lide at overraske.
Hvilken bil er din drømmebil?
Min drømmebil er en sort Audi RS7 med alt tænkeligt udstyr. Du ser den ikke så ofte i Danmark, men jeg er helt vild med den. Jeg kan godt lide de biler, hvor man ved, de kan noget, og hvor de bliver lidt underspillede.
Har du nogensinde købt en bil, som var et fejlkøb?
Den der Porsche, som jeg købte, det var en model, som var ret svær at komme af med. Årgangen har en medfødt fejl og 10 % af dem har en fejl i motoren. Så da jeg skulle sælge den, var den virkelig svær at komme af med. Det var en arkitekt, som købte den. Jeg var lettet, men det var som sagt også vemodigt.
Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?
Jeg tror, at de fleste biler er elbiler. Der er så meget bøvl med diesel… fx er der byer i Tyskland, hvor der er dieselforbud og alt det der. Måske lykkes det Elon Musk at udvikle nogle vilde batterier, som virkelig kan holde. Jeg har faktisk prøvet en Tesla. Den var godt nok hurtig. Jeg tror også, at vi kommer til at se mange flere selvkørende biler. Det er jo fedt at have muligheden i en selvkørende bil – altså at vælge om man selv vil køre eller blive kørt. Så kan man jo arbejde i bilen, mens den kører dig. Men jeg må også indrømme, at jeg synes, det er lidt ærgerligt med elbiler, for de har ingen lyd. Og jeg elsker lyden fra en kraftig benzindrevet motor. Som i min Audi SQ5, hvor der er lyd og duft forbundet med muskelkraft.
Hvilken bilproducent forventer du dig mest af i den kommende tid?
Det er nok noget tysk. For mig har tyskerne altid haft ”styr på tingene” og udviklingen. Og så forventer jeg mig selvfølgelig meget af mit mærke Audi, som jeg har rigtig meget fidus til.
Foto: Thomas Saks