fbpx
 
Categories Mød bilentusiasterne

Mød ugens profil Jørgen Bomberg

Posted on
Mød ugens profil Jørgen Bomberg

51 år og Direktør i Dansk Bilforhandler Union (DBFU)

Jørgen tiltrådte 1. september som direktør for DBFU, som er en brancheforening for brugtbilsforhandlere i Danmark. Med ca. 200 medlemmer står Jørgen i spidsen for en række mærkesager, der skal hjælpe bilforhandlerne og øge trygheden for kunderne.

Arbejdet som direktør indebærer bl.a. at forhandle aftaler med samarbejdspartnere inden for finansiering og forsikring samt forbedre vilkårene generelt for forhandlerne. Tiden går også med politisk arbejde, hvor DBFU er aktiv omkring høringer og arbejdsvilkår.

En anden væsentlig opgave er at håndtere reklamations- og synssager, som Jørgens kollega i DBFU tager sig af.

Jørgen har arbejdet 26 år i bilbranchen – primært inden for salg af nye og brugte biler. Før jobbet hos DBFU var han ansat 8 år hos Semler i forskellige roller som salgschef og leder i Semler Retail.

Hvad har du i din egen garage?

Der er tre biler i husstanden. Jeg kører i en Mercedes C220 diesel AMG Line – en lækker og komfortabel rejsevogn, som jeg har valgt med dieselmotor, fordi jeg kører 50.000 km om året. Min kone kører i Volkswagen T-Cross Style, som er en fornuftig og praktisk bil. Den har højde og plads.

Siden 2008 har jeg været den glade ejer af en Triumph TR4A IRS fra 1966, som genoplever den ægte rå køreoplevelse og kærlighed til biler. Den har kørt i Californien, før den kom til Danmark, og jeg købte den på et tidspunkt, hvor jeg ikke skulle køre på motorcykel mere.  

Hvilken bil var din første?

Det var en sort Volvo 144 fra 1972 med blåt interiør, som jeg arvede fra min morfar. Den blev desværre totalskadet i et uheld på en glat landevej på Fyn. Den blev erstattet med en noget anden bil – nemlig en terrængående Land Rover. Udover at køre offroad som hobby, blev den også brugt som hverdagsbil.

Er du til køb, leasing eller abonnement?

Det er lidt forskelligt. Min kones bil har vi altid købt. Hun har typisk sin bil i mange år og kører få kilometer, så her er køb en god løsning. Jeg har selv haft firmabil i mange år, men lige nu har jeg købt en lettere brugt Mercedes.

Som firmabil vil jeg anbefale de fleste virksomheder at lease. Abonnementsordninger tror jeg er godt for bilnørder, som gerne vil prøve mange forskellige biler eller skifte mellem en sommer- og vinterbil. Men for de et flertal af de private bilejere tror jeg stadig på tanken om at eje sin bil, og selv styre hvornår den skal udskiftes.

Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?

Jeg er nok 50/50. Jeg kan ikke lade være med at bruge hjertet, når jeg vælger bil. Men det skal selvfølgelig også hænge sammen rent økonomisk. Det er årsagen til, at jeg har valgt en dieselbil, som kører 20 km på literen. Mercedes har altid i mine øjne været lækker, så derfor valgte jeg den.

Hvornår og hvordan startede din passion for biler?

Jeg er opvokset i en bilforretning og har leget med biler, siden jeg kunne kravle. Man bliver aldrig for gammel til at lege med biler.

Hvad er din vildeste oplevelse med biler?

Med 26 år i branchen har jeg oplevet og prøvet mange ting. Men en af de oplevelser, som jeg husker helt tydeligt, var som juniorsælger hos Bohnstedt-Petersen Mercedes, hvor jeg fik lov til at prøve en 560 SEC Brabus. For en knægt, der dengang ikke havde så meget erfaring og blev kastet ud i at prøve den, var det en kæmpe oplevelse.

I nyere tid er jeg meget imponeret den nye Volkswagen Touareg, fordi den er så letkørt og teknisk overlegen.  

Hvis du var en bil, hvilket mærke og model ville det så være?

Den er svær! For mig skal der være noget sjæl og karisma. Jeg tænker på Porsche som noget helt specielt. Men det praktiske og rummelige skal også være der, så en Porsche Macan er nok mit bedste bud.

Hvilken bil er din drømmebil?

Min drømmebil er en Porsche 911 – og gerne en Targa 4S. Der er mange fantastiske biler, men ingen kan det, som Porsche kan. Den er lavet til at holde til hverdagsbrug, og det imponerer mig.

Har du nogensinde købt en bil, som var et fejlkøb?

Jeg købte engang en Citroen ZX med en 1,8 liter motor, som jeg egentlig var glad nok for. Men motoren havde nogle problemer med ventilbanken, og jeg solgte bilen efter et år, hvor jeg sammen med værkstedet forgæves havde forsøgt at slippe af med problemet.

Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?

Jeg tror, det bliver mere behovs- og adfærdsorienteret. I storbyer forestiller jeg mig en større udbredelse af delebiler og selvkørende busser. Jeg tror også, vi kommer til at se et større udvalg af drivlinjer. Elbilen vil vinde frem, men det er ikke alle, som kan få deres behov opfyldt med en ren eldrevet bil. Det er ret afgørende, at infrastrukturen kommer på plads.

Plug-in hybrider har jeg det lidt svært med. De er jo kun grønne så længe de kører på el, da det tunge batteri sluger en del brændstof, når strømmen slipper op.

Hvilken bilproducent forventer du dig mest af i den kommende tid – og hvorfor?

Som det ser ud i dag, peger jeg på hele Volkswagen Gruppen, som investerer enorme summer i udviklingen af nye elbiler på tværs af alle mærkerne i VAG. Jeg forventer mig også meget af Hyundai Motor Group med Hyundai og Kia, som har gang i nogle spændende tiltag med en helt ny platform til elbiler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet