Med ambitioner og visioner kan man komme langt. Det er 22-årige Mads et godt eksempel på. Han er nyudnævnt Brand Manager for Volvo Flagship Store i Vallensbæk, hvor han skal sætte sit præg på forretningen, så målsætninger bliver til konkrete resultater, og salgsteamet udvikler sig.
Mads’ tilgang til livet – både privat og professionelt – er at fokusere på mulighederne og ikke begrænsningerne. Med den drivkraft kaster han sig over udfordringer med energi og entusiasme.
Og energi er der brug for – Mads studerer nemlig ved siden af sit fuldtidsjob. Han er i gang med en Akademiuddannelse i ledelse og økonomi, som han bygger ovenpå en grunduddannelse på HHX i Køge.
Vejen ind i bilbranchen
“Biler og moderne teknologi har altid interesseret mig. Min rejse ind i bilbranchen startede som weekendhjælper, hvor jeg fik den første smagsprøve på, hvad det vil sige at sælge biler. Allerede fra begyndelsen tændte det mig at skabe unikke kundeoplevelser, og jeg forstod hurtigt, at kundetilfredshed er nøglen til succes.
Det førte mig videre til en stilling som salgselev, hvor jeg kunne dyrke min passion for at sælge biler og samtidig vokse professionelt og personligt”, beretter Mads om de første fire år i bilbranchen.
Den gode kundeoplevelse handler for Mads om flere ting. Hans erfaring er, at det starter med at skabe tillid og tryghed. Man skal give sig tid til at lytte og forstå kundens udgangspunkt og behov. Det kan fx være om køberen er nervøs for ny teknologi.
“Måske skal man lige vente lidt med den store salgspitch, og starte et andet sted. Det har jeg bl.a. oplevet med en ældre herre, som kom ind i butikken med en masse spørgsmål og en tydelig usikkerhed omkring køb af en ny og teknologisk avanceret bil. Han følte sig overvældet af alle mulighederne.
Her ville det ikke give mening bare at sælge og præsentere alle de nyeste modeller. Her var det vigtigt, at jeg gav mig tid til at lytte til de bekymringer, han havde. Vi talte om alt fra hans tidligere biler til hele livshistorien og de behov, han havde for en ny bil. Senere blev det til en prøvekørsel og det endte med, at han rent faktisk købte en ny bil”, fortæller Mads.
Hvilken bil var din første?
Min første bil var en hvid VW Up – en pålidelig og fornuftig løsning, der ikke kun var økonomisk i daglig drift, men også viste sig at have en imponerende gensalgsværdi.
I dag kører jeg i den nye Volvo EX30 som firmabil. Den repræsenterer ikke kun Volvos design og visioner for fremtiden, men er også en manifestation i bæredygtighed og innovation. Den forener avanceret teknologi, komfort og miljømæssig hensyn, og det mærker man bag rattet i bilen.
Er du til køb, leasing, firmabil eller abonnement?
Når jeg overvejer fordele og ulemper ved køb, leasing, firmabil eller abonnement, lægger jeg vægt på flere forskellige faktorer for at træffe den rigtige beslutning.
Det er vigtigt for mig at overveje de langsigtede omkostninger og fordele ved hvert valg. Jeg vægter også fleksibilitet og muligheden for at tilpasse mig, hvis noget skulle ændre sig i fremtiden.
Selvom jeg foretrækker at eje min bil, da det giver mig fuld kontrol over køretøjet og tillader mig at tilpasse det efter mine behov og ønsker, så erkender jeg også de fordele, som leasing tilbyder. Især for de mere luksuriøse, specialiserede eller dyre biler.
Leasing kan være en attraktiv mulighed, da det ofte kræver en lavere investering up front sammenlignet med køb, og det giver mulighed for at køre i en nyere model med færre vedligeholdelsesomkostninger.
Desuden kan leasingaftaler omfatte service og reparationer, hvilket giver en større økonomisk forudsigelighed.
Hvilken bil drømmer du om?
Min ultimative drømmebil er Porsche 911 (992) – en ægte legende inden for sportsvogne, som har fascineret mig i årevis. Den er kendt for sit strømlinede design, den kraftfulde motor og en fantastisk køreoplevelse.
Jeg har altid haft stor respekt for Porsches historie og deres engagement i at skabe biler af højeste kvalitet. At eje en Porsche 911 ville være mere end bare at have en bil – det ville være opfyldelsen af en livslang drøm og en manifestation af min passion for biler og bilkørsel.
Jeg drømmer om at køre på snoede bjergveje eller langs kysten og mærke kræfterne og dynamikken. At føle den frihed og spænding, som denne fantastiske sportsvogn giver. Porsche 911 er indbegrebet af ambition, succes og rå kraft, og det er den ultimative drøm for mig at eje sådan en bil en dag.
Hvad ser du som den største udfordring i danskernes mobilitet lige nu?
Det største udfordring er, hvordan vi kan tilbyde bæredygtige transportløsninger, der reducerer vores samlede CO2-aftryk og skåner miljøet.
Med det voksende antal bilproducenter på markedet, er der et øget pres for at tilbyde miljøvenlige transportmuligheder, der ikke kun giver kunderne den mobilitet, de har brug for, men også tager hensyn til planeten.
Som bilforhandler er det afgørende at fokusere på at tilbyde og fremme miljøvenlige køretøjer, såsom elbiler, hybridbiler eller biler med lavt forbrug generelt.
Det indebærer også at investere i infrastruktur til opladning af elbiler og give kunderne de nødvendige oplysninger og incitamenter til at vælge mere miljøvenlige transportmuligheder.
Samtidig skal vi også overveje andre former for bæredygtig mobilitet, såsom kollektiv transport, cykling og gåture, og søge efter måder at integrere disse i vores transportsystemer for at reducere vores afhængighed af individuel bilkørsel.
Ved at fokusere på miljøvenlige løsninger kan vi imødekomme danskernes behov for mobilitet samtidig med at vi reducerer vores miljøpåvirkning og arbejder hen imod en mere bæredygtig fremtid.
Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?
I 2030 ser jeg en markant forandring i danskernes transportvaner mod en mere bæredygtig og grøn fremtid.
Med den stadigt voksende popularitet af elbiler forventes det, at flere og flere danskere vil skifte til eldrevne køretøjer som deres primære transportmiddel.
Denne overgang vil være drevet af både en stigende bevidsthed om miljømæssige udfordringer og en betydelig forbedring af infrastrukturen til opladning.
Et stigende fokus på delebilsordninger og mobilitetstjenester vil også spille en afgørende rolle i danskernes transportvaner.
Flere vil vælge at droppe ideen om at eje en bil til fordel for fleksible og delte transportmuligheder. Teknologiske fremskridt vil yderligere fremme denne tendens ved at gøre det nemmere at dele biler og planlægge rejser mere effektivt.
Alt i alt vil danskernes transportvaner i 2030 være præget af en større diversitet og bæredygtighed. En kombination af elbiler, delebilsordninger og alternative transportformer vil udgøre rygraden i den daglige mobilitet og være med til at skabe en grønnere fremtid for Danmark.
Og selvom vi bevæger os mod en mere bæredygtig fremtid, håber jeg personligt, at vi stadig vil kunne bevare pladsen til de ikoniske sportsvogne med deres karakteristiske V8- eller V12-motorer.
Lyden af disse biler har en unik kvalitet, der ikke kan gen af elbiler, og de udgør en vigtig del af bilkulturen og vores passion for køretøjer. Så lad os håbe, at der også vil være plads til dem på vejene i fremtiden.
brand managerugens profilvolvo