24 år, ingeniør i maskinteknik og forsker
At Nicolai er endt som maskiningeniør er ikke så underligt. Han har gennem hele sin opvækst i Sønderjylland været omgivet af motorsport og teknik. I familiens garage er der blevet skruet og rodet med masser af olie på fingrene. Der er blevet kørt gokarts, crossmaskiner, super-motards, tunede biler og kraftigt ombyggede knallerter.
Nicolai er opdraget til at følge sine drømme, arbejde hårdt og skabe noget nyt. Her har interessen for teknik ført til en uddannelse som ingeniør i maskinteknik med speciale inden for mekanisk design og strukturelle analyser af kompositmaterialer til bl.a. satellitter. Et studie som han afsluttede med topkarakter og anerkendelse både i Danmark og internationalt. På studiet brillerede Nicolai bl.a. med en testplatform i et forskningsprojekt inden for lineær inspektion med droner.
I dag arbejder Nicolai som forsker hos Maersk McKinney Møller Institute – en afdeling under Syddansk Universitets Unmanned Aerial Systems. Her har han fingrene i forskning inden for fiberforstærkede kompositmaterialer til anvendelse i bl.a. rumfart, vindmøller, racerbiler og droner.
Hvad har du i din egen garage?
Min nuværende bil er en Jaguar F-Type V6 Cabriolet.
Hvilken bil var din første?
Det var en Volkswagen Golf IV GTI fra 1998. Den blev købt da jeg fyldte 17 og så gik min far og jeg ellers i gang med renovering af det mekaniske, så den stod klar med knap 230 hk og et stort musikanlæg, da jeg fyldte 18. Min mor var ikke helt stolt – haha.
Er du til køb, leasing eller abonnement?
Det kommer an på bilen, og hvor længe jeg vil beholde den. Leasing er genialt, når afskrivningen af bilen er højere end finansieringen over perioden bilen benyttes, og samtidigt har brugeren mindre kapital bundet i bilen. Derfor valgte jeg også at lease min nuværende bil.
Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?
Klart med hjertet.
Hvornår og hvordan startede din passion for biler?
Lige så langt tilbage som jeg husker, har jeg elsket biler. Som lille dreng fyldte jeg stuen med kassevis af modelbiler og så frem til sommeren, når bilarrangementerne igen startede på Padborg Park. Her tog min far mig med ned og fortalte om de forskellige modeller og teknikken bag. Alt fra hestekræfter, cylindre, turboer mm. blev diskuteret til min store fornøjelse.
Hvad er din vildeste oplevelse med biler?
Jeg glemmer aldrig, da jeg var barn, og mine forældre tog mig med til Maranello og besøgte Ferrari-fabrikken. Jeg tror mængden af spænding var sammenlignelig med, da jeg afhentede min Jaguar hos SOLID Leasing i Silkeborg sidste år.
Hvis du var en bil, hvilket mærke og model ville det så være?
Klart en håndbygget bil fremstillet med passion og baseret på den ypperste teknologi tilgængelig. Måske en Zenvo TSR-S. Den er jo også fra Danmark 😉
Hvilken bil er din drømmebil?
Netop det spørgsmål har min far stillet mig utallige gange under min opvækst. Dengang var det biler som Koenigsegg CCX og Ferrari Enzo. Jeg har altid været til det mest specielle, så i dag er drømmebilen stadig eksotisk. Evt. en Pagani Huayra Roadster BC.
Har du nogensinde købt en bil, som var et fejlkøb?
Som sønderjyde betaler jeg naturligvis aldrig fuld pris. Min far er salgschef og har nok lært mig de fleste tricks til at spotte de gode samt mindre gode handler. Jeg føler ikke, jeg har nogle fejlkøb med i bagagen, selvom jeg har ejet 8 biler, før jeg fik min nuværende.
Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?
Jeg tror udviklingen af infrastrukturen vil lede mere henimod grønnere transportmidler end biler. I min optik er elbiler ikke vejen frem, før energien, den kører på, også er grøn. Jeg føler det en tand ironisk, når amerikanerne markedsfører elbiler med nul udledning af CO2, når deres primære energikilde er afbrænding af fossile brændstoffer.
Så de biler, der er tilbage på vejene i 2030, vil være præget af teknologier, som øger effektiviteten på vejene. Jeg håber, vi ser selvkørende systemer, der sætter i gang samtidigt ved grønt lys og kan kommunikere med hinanden til smart sammenfletning osv.
Jeg vil dog yde mit bedste bidrag til forskningen for at sikre innovation indenfor grønnere fremstillingsmetoder, materialer samt levetid, for at bevare de sjove biler for os entusiaster, når restriktionerne rammer os. I øjeblikket undersøger vi faktisk, om fremtidens droner skal gøres mere miljøvenlige med henblik på deres mission eller fremstilling samt genanvendelighed. Måske skulle biler være forskningens næste skridt.
Hvilken bilproducent forventer du dig mest af i den kommende tid – og hvorfor?
De tyske bilproducenter har naturligvis vist sig innovative igennem de seneste mange år, og jeg forventer samme teknologiske udvikling fra deres side de kommende år.
For mit vedkommende er Lamborghini og Koenigsegg yderst interessante, da de begge har et dybt kendskab til fiberforstærkede kompositmaterialer. Blandt andet var Koenigsegg de første til at introducere kulfiber fælge imens Lamborghini patenterede deres såkaldte ”Forged Carbon Fiber”, der muligvis ender med at revolutionere de fremstillingsmetoder, vi kender til i dag.