54 år og Press & PR Manager hos Groupe Renault
Når Søren introducerer nye modeller gør han en dyd ud af at sætte sig godt ind i alle detaljer. På den måde skabes der et solidt fundament med viden og parathed, som skal sikre en professionel og succesfuld lancering.
Der er i det hele taget en grundighed over Søren, som uddannelsesmæssigt både er kandidat i Statskundskab fra Aarhus Universitet og uddannet Journalist fra Danmarks Journalisthøjskole.
Den røde tråd i Søren karriere er formidling. Han startede i sin tid med at arbejde i Erhvervsministeriet, hvor hovedfokus var på miljø. De efterfølgende mange år har Søren arbejdet målrettet med formidling som motorjournalist og siden 10 år som pressechef for Renault og Dacia
I 2017 fik Søren et tilbud, han ikke kunne sige nej til. Nemlig opbygning og optimering af pressearbejdet på Jaguar og Land Rover i Danmark, Norge og Sverige. En vigtig opgave er og har været en succesfuld lancering af Jaguars første elbil, Jaguar I-PACE, som særligt på det norske marked har godt fat i købestærke elbilkunder.
Og missionen lykkedes. I 2017 blev der kun solgt 299 Jaguar i Norge. Året efter, da Jaguar I-PACE blev introduceret steg det tal til et godt stykke over 3000. Jaguar I -PACE blev i øvrigt kåret til verdens bedste bil i 2019.
Men efter tre år hos de britiske luksusmærker er han tilbage som Press & PR Manager hos Groupe Renault – et job og et mærke han i den grad brænder for
Når Søren ikke sidder bag rattet i de firehjulede står den på styr og pedaler på de tohjulede til landevejs- og MTB-ture i hjemegnen mellem Aarhus og Mols, hvor han sammen med sin familie har base i by-lejligheden og i sommerhuset på Mols.
Hvorfor skiftede du tilbage til Renault?
Jeg har virkelig lært meget i Jaguar og Land Rover. Men Renault har altid været mit hjertebarn, så jeg måtte simpelthen tilbage. Der er så mange gode ting ved jobbet. Kontakten med et fantastisk forhandlernet, der alle er meget professionelle meget dedikerede. En vigtig del er jo, at have en fornemmelse for hvad der rører sig ude i den virkelige verden. Og med det jeg kan bidrage med, at hjælpe dem med at få succes. Det er et partnerskab.
Men generelt er Renault bare en fantastisk organisation – naturligvis den danske importorganisation, hvor jeg har mødt nye og gamle ansigter som brænder for deres arbejde – og så alle mine europæiske kolleger og organisationen i Paris.
Jeg er kort sagt taknemmelig for den viden som jeg fik i Jaguar og Land Rover og for alle de dejlige mennesker jeg har mødt – og så er jeg grundlæggende lykkelig for at være tilbage i Renault
Hvad har du i din egen garage?
Jeg er jo lige skiftet til Renault, så jeg kører den helt nye Captur – virkelig en kæmpe positiv udvikling fra den forrige Captur. Vi har også en Jaguar E-PACE i familien.
Jeg har tidligere kørt Moto Guzzi 850 Le Mans og jeg har en drøm om at få en motorcykel igen. Helst en Ducati Monster S4R, men det bliver nok ved snakken. Den er både for dyr og for hurtig.
Jeg kunne også godt tænke mig en lidt ældre vintagebil. Jeg kan ikke tælle hvor mange gange jeg har tjekket Bilbasen for den første version af Renault Twingo med foldetag – gerne i gul. Den er billig, charmerende og var på mange måder forud for sin tid. Jeg går hele tiden og kigger lidt – det kan være, at der pludselig dukker noget op, som jeg køber.
Hvilken bil var din første?
Min første bil var en orange Mini 850, men jeg er som det er ret tydelig at jeg er vild med franske biler. Så jeg måtte naturligvis eje en Citroen 2CV, som jeg har haft et par stykker af. Der har været mange forskellige biler i min garage gennem årene lige fra MG til en klassisk Mercedes-Benz W123 230E årgang 83.
Er du til køb, leasing eller abonnement?
Helt overordnet synes jeg, det er fedt, at der er så mange valgmuligheder. Jeg har firmabil i mit job – det har jeg haft nu gennem rigtig mange år, men vi har tidligere ejet en Clio og en Megane, og også tidligere leaset en Mini. Men grundlæggende kan jeg godt lide at eje min bil.
Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?
Det er lidt et både og. Jeg holder grundlæggende af bilmærker, som har en historie og som ikke blot slår sig op på at de er snusfornuftige. Renault har mere end 100 års historie – masser af tradition, men også i den grad nytænkning som den nye ETech linje vi netop har lanceret på Clio, Captur og Megane. Så det må være hjertet og hjernen – men ikke den del hvor alle de kedelige valg tages.
Hvornår og hvordan startede din passion for biler?
Jeg har altid haft bil og har et stort behov for den frihed, som bilen giver. Mine jobs har altid ligget lagt væk fra min bopæl, så jeg har kørt meget som pendler. Min passion for biler ligger meget i det originale og særligt de lidt ældre klassiske biler, hvor jeg kan fortabe mig i designdetaljer og godt håndværk.
Hvad er din vildeste oplevelse med biler?
Jeg har fået mange fantastiske oplevelser gennem snart 17 år i branchen – først som journalist siden som Pressechef. Og som journalist har jeg kørt alle mulige fede biler.
Men noget af det, der har gjort størst indtryk på mig var, da jeg var med til offentliggørelsen af den første elbil fra Renault – det skete under klimatopmødet COP 15 i København i 2009. Dengang havde vi tre håndbyggede Renault direkte fra fabrikken i Frankrig, samt konceptudgaven af af Renault Zoe, der var placeret midt i forhallen på SAS Radisson på Amager.
Journalister fra hele verden flokkedes om at prøve vores tre elbiler. Jeg var blandt andet på taiwanesisk TV og gav interview til New York Times. Og se hvordan elbilerne nu skyder frem alle steder. Vi var med til fødslen af nutidens elbiler – det har sat varigt indtryk.
Kigger man indenfor de seneste tre år, så var det nok, da jeg startede i Jaguar Land Rover. Der var jeg på onboarding i England for at få det hele lidt ind under huden – for at blive dyppet i grønt som de sagde.
Jeg kørte selv på højhastighedsbane i sportsvognen F-TYPE, hvilket var super fedt. Under et kraftigt regnvejr var vi nogle stykker, som fik en tur i en Jaguar XJ med en rutineret instruktør bag rattet. Her røg vi sidelæns gennem svingene for fuld musik – helt vildt men fuldt kontrolleret. Og det hele fik ligesom et historisk touch, da området ligger på en gammel RAF luftbase, som daterer sig helt tilbage til 2. verdenskrig. Jaguar og Land Rover hænger uløseligt sammen med britisk historie.
Hvis du var en bil, hvilket mærke og model ville det så være?
Jeg er i hvert fald ikke en amerikanerbil eller en veteranbil. Hmmmm… måske er jeg en knap så flamboyant Alfa Romeo… en Alfa Romeo GT. Men jeg er frankofil og elsker fransk design, når det er lidt vovet. Jeg synes en Alpine 110 er fantastisk og så er jeg helt vild med Renault Avantime – en kæmpe bil med to døre og verdens største glastag. Så mit svar kan ikke være entydigt. Men vi er i Sydeuropa – lige som min temperament nogle gange
Hvilken bil er din drømmebil?
Det kommer an på om den skal være ny eller gammel. Hvis den skulle være ny, så Jaguar I-PACE. En fantastisk elbil med et hav af priser for design og køreegenskaber. En Jaguar til det 21 århundrede. Men er vi ovre i det klassiske, så er jeg fuldstændig betaget af designet på en Citroen DS – eller så skulle jeg finde et flot eksemplar af en Renault Avantime og en meget bred parkeringsplads
Har du nogensinde købt en bil, som var et fejlkøb?
Jeg købte engang en Citroen Xantia, som ikke fungerede for mig. Der var lidt for mange problemer med den. Jeg oplevede også et fejlkøb med en motorcykel. Min Moto Guzzi fra firserne krævede, at man selv kunne skrue på den. Det kunne jeg ikke – og det kan jeg stadigvæk ikke.
Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?
Jeg er helt sikker på, at det bliver elbiler. De førerløse biler har længere udsigter. I starten ser vi førerløse biler i lukkede miljøer, men det der med at sidde på bagsædet og læse avis, mens man kører fra København til Aarhus, det tror jeg ikke på. Der kommer nok også nogle helt andre spillere på banen og mobilitet bliver sammensat på en ny og anderledes måde. Jeg tror også på, at der kommer større valgfrihed i, hvordan du kan sammensætte din bil.
I tiden frem til 2030 håber jeg, at debatten omkring drivlinjer og -midler bliver lidt mere kvalificeret, end det, vi oplever nu. Der er massivt brug for, at der kommer flere facts på bordet. Her har jeg også en opgave i min rolle i at få formidlet på den mest hensigtsmæssige måde.
Hvilken bilproducent forventer du dig mest af i den kommende tid – og hvorfor?
Renault er i den grad midt i en teknologisk omstilling med et hav af el – og hybridbiler i pipeline. Da vi introducerede Renault Zoe tilbage i 2012 sagde vi: ”Alle kan producere en elbil – men kun Renault kan producere en elbil alle har råd til”.
Mange nye spillere er kommet til siden, men det der er pointen er, at kun når udvalget er stort og priserne rigtige vinder elbilerne. Og her er Renault virkelig med fremme – Renault Zoe er for eksempel den mest solgte elbil i Europa – her otte år efter den blev introduceret. Samtidig har Renault også varebiler i porteføljen, som er ekstremt vigtigt. Så Renault selvfølgelig.
Ellers kan man jo ikke komme udenom Volkswagen, der har musklerne til at rykke og gøre elbilen til den nye folkevogn. Så dem forventer jeg mig meget af. Og så er der jo alle de kinesiske producenter, som først for alvor er begyndt at vise tænder. Så det bliver virkelig en spændende tid.
Foto: Magnus Hyltoft Thomsen
alfa romeojaguar i-pacepressechefrenaultsøren hyltoftugens profil