Vlad er vaskeægte bilnørd og vild med elbiler og alt omkring dem. Til dagligt arbejder han som projektleder og retaildesigner hos Cybex, hvor han er specialist i at skabe de helt rette rammer for Cybex-brandet i Norden. Cybex producerer bl.a. autostole.
Vlad er en del af NIO Danmarks User Advisory Board (UAB), som består af næsten 70 udvalgte entusiaster. Det er et fællesskab af mennesker med forskellige baggrunde og jobs, som er med til at rådgive, give feedback og forme NIO i Danmark.
”Som UAB-medlem er jeg blandt de første til at teste ny teknologi og tjenester. Derudover deltager jeg i eksklusive events og er en del af et netværk, der interesserer sig for iværksætteri, teknologi, design og god brugeroplevelse”, fortæller Vlad.
En dag drømmer han om at kunne kombinere sin faglige viden inden for arkitektur og design med bilindustrien. Han følger med stor interesse mærker som Polestar, Lynk & CO og NIO, der i stigende grad præsenterer deres biler på nye måder i unikke omgivelser.
Elbiler vækkede Vlads interesse for de firehjulede
Vlad er født og opvokset i Letland og flyttede til Danmark i 2014 for at tage en bachelor som bygningskonstruktør. Her voksede interessen for design, æstetik og arkitektur og i stigende grad retaildesign. Han har tidligere arbejdet hos bl.a. BESTSELLER som Technical Store Designer for ONLY.
”I min fritid har jeg en stor interesse og passion for elbiler. Tilbage i gymnasiet vidste jeg ikke meget om biler, og mens andre diskuterede motortyper som V8 og V10, kunne jeg ikke engang kende forskel på coupé, sedan og hatchback”, siger Vlad og fortsætter:
“Det hele ændrede sig med elbilerne, der kom meget tidligere i Danmark end i mit hjemland. Da jeg så den første sølvfarvede Tesla Model S, startede min passion for elbiler, og jeg gik all-in på at undersøge teknologi, design, batterier og Elon Musks vision”, fortæller Vlad med et stort smil.
Vlad kører selv elbil og afprøver løbende ladeinfrastrukturen på ture sammen med sin partner. De har kørt en tur fra Aarhus til Milano udelukkende på IONITY hurtigladere og sidste år, hvor Tesla åbnede for adgang til deres Supercharger netværk for ikke-Tesla ejere, blev en tur til Paris kørt udelukkende med Tesla Supercharges langs ruten.
Hvilken bil var din første?
Min første bil var en KIA Picanto, som jeg købte helt fra ny, da jeg skulle pendle mellem mit hjem i Aarhus og arbejde hos BESTSELLER i Brande.
Det var en fin lille bil, og selvom den ikke var så cool og sporty, savner jeg den nogle gange. Der er en særlig følelse over den allerførste bil.
Hvad kører du i nu – og hvorfor har du valgt den?
I dag kører jeg Volkswagen ID.3 1st Edition Max. Jeg besluttede mig for at gå all-in på en elbil, og overvejede Tesla Model 3, men den passede ikke så godt til mine behov. Jeg har to hunde, som der skal være plads til, så det stiller nogle krav til indretningen i bilen.
Model Y var en anden mulighed, men den kunne endnu ikke fås i Danmark på det tidspunkt, hvor jeg ville skifte til elbil.
Jeg valgte VW ID.3, som var den første model i ID.-serien fra Volkswagen. Der var noget særligt over den lancering. Min partner og jeg synes, det var spændende, og reserverede bilen uden at have set den i virkeligheden eller prøvekørt den.
Er du til køb, leasing, firmabil eller abonnement?
Jeg har indtil nu hældt mest til køb eller firmabil, hvis den mulighed er der. Men jeg begynder at være mere interesseret i leasing- og abonnement. Der er en generel tendens inden for abonnementstjenester, og det er en spændende udvikling – også i bilbranchen.
Udviklingen med elbiler går meget hurtigt, og der præsenteres nye modeller med ny teknologi i en hastighed, som ikke er set før. Det kunne pege på en abonnementsløsning, så man ikke er fastlåst og altid kan få det nyeste.
Abonnementstjenester findes i dag i næsten alle dele af vores liv, og jeg tror, det i fremtiden bliver en populær måde at have bil på.
NIO tilbyder en abonnementsmodel, hvor alt er inkluderet. Du kan have bilen, når du har brug for den, og aflevere den, hvis du vil eller skal noget andet. I nabolande som Sverige og Tyskland tilbyder Lynk & Co også abonnement. Sammen med abonnementet får man eksklusive tilbud, oplevelser, events og er en del af et fællesskab.
Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?
Det starter altid med hjertet for mig, og jeg ved, at det guider mig i den rigtige retning. Jeg er en meget lidenskabelig og passioneret person, så jeg skal altid “forelske mig” i noget, før jeg begynder at gå dybere ind i de mere rationelle aspekter.
Når jeg skal vælge ny bil, spiller design og komfort en meget stor rolle. Hvis det er en elbil, er der 3 kriterier, som er afgørende: Software, rækkevidde og opladningshastighed. Uanset bilens mærke, design og størrelse er dette fundamentalt for, om jeg kan blive glad for en elbil.
Hvilken bil drømmer du om?
Det spørgsmål er meget svært for mig at besvare. Tesla Model X har jeg længe drømt om, og jeg vil egentlig gerne eje den – men måske mest for sjov. Min partner drømmer om en Tesla Cybertruck.
Hvis jeg skal blive lidt mere konkret, så synes jeg, at NIO ET5 og Polestar 4 virker interessante.
Hvis vi erstatter batteriet med en benzintank, er min ultimative favorit Ferrari Purosangue – det er en fantastisk sports-SUV.
Hvad ser du som den største udfordring i danskernes mobilitet lige nu?
I de seneste år er der sket mange ændringer i bilbranchen. Sådan har det altid været – men det går bare rigtig hurtigt nu. Stort set alle bilmærker investerer i EV-fremtiden, men det sker ikke uden bump på vejen.
Mange af udfordringerne skal løses politisk, og jeg tror, de danske politikere står med mange komplekse problemstillinger, som de skal finde svar på for at sætte ekstra skub i en mere bæredygtig mobilitet.
En af udfordringerne er registreringsafgiften, som kan spænde ben for tiltag som bl.a. NIO’s batteri swap, hvor batteriet er ”løsrevet” fra bilen, så du kan vælge mellem forskellige størrelser efter behov.
Der er en udfordring i prislejet for størstedelen af de elbiler, der er på markedet. De er simpelthen for dyre til at alle danskere kan være med. Mærkerne er begyndt at tilbyde mindre og billigere elbiler, men for mange familier er det stadig dyrt at anskaffe sig den elbil, der opfylder familiens behov.
Når mange af bilproducenterne går ind i næste fase og lancerer elbiler under 200.000 kr., vil vi se endnu større ændringer i mobiliteten for danskerne.
Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?
Det er min store drøm, at bilerne bliver 100 % selvkørende. Jeg håber, at vi er tæt på i 2030 – om ikke andet så på udvalgte strækninger på motorveje.
Selvkørende biler kan ændre hele måden, vi anskuer mobilitet. Delebiler bliver måske mere udbredt, og hvem ved om det fører til færre biler på vejene.
Nutidens biler har meget at byde på, og det handler om oplevelsen og fællesskabet. Flere mærker begynder at tilbyde deres elbiler med simpel online bestilling, så den almindelige “forhandler” måske blot udleverer og servicerer en bil.
Bilmærker som Polestar skaber meget stilfulde og moderne Spaces, som er deres showroom, der altid er placeret i byens centrum, så forbrugerne kan opleve Polestar på en shoppingtur en lørdag formiddag.
Nogle tager et skridt videre som Lynk & Co. De har skabt en slags klub med en unik atmosfære med mødelokaler, kaffebarer, loungeområde og endda sauna.
Jeg besøger altid deres klubber under mine ture med arbejdet, da jeg synes, det er et spændende koncept. Også rent fagligt. Og så er det rart med nogle fællesskaber, hvor man kan holde møder, slappe af eller bare drikke en kop kaffe.
Foto: Vlad Pavlov
cybexnioteslaugens profilvlad pavlovvw id.3