Her er et udpluk af ugens højdepunkter, hvor Volkswagen med ID.2all viser noget, der ligner en ny folkevogn, Kia er færdig med at tease for EV9 og vi ser den nu endelig uden forklædning, Dacia sænker priserne på næsten alle modeller og så er der nyt fra Audi med det elektriske trekløver Audi Q4-, Q6- og Q8 e-tron. God læselyst.
Volkswagen kan vinde alt med ny ID.2all
Med prædikatet ”konceptbil” har Volkswagen præsenteret nyeste bud på stammen i ID.-modelserien. En elbil på størrelse med en Golf og pris som en Polo. Kommer det til at holde stik og bliver produktionsmodellen ligeså fiks som konceptbilen, kan en ny folkevogn være født. Den hedder ID.2all.
Endelig ser vi Kia EV9 uden forklædning
Efter er langt forspil viser Kia langt om længe billeder af det udvendige og indvendige design på Kia EV9. Den store elbil bliver mærkets flagskib med tre sæderækker.
Designet er meget tæt på den konceptbil, som Kia præsenterede i 2022. Det ret så bulky design er bevaret og det giver et markant SUV-design, som ser fedt ud. På fronten er der en unik lyssignatur som viser, hvad der er muligt med moderne LED.
På siderne giver de fremtrædende skærmkasser et muskuløst og robust udtryk og bagenden har enkle og rene linjer med slanke baglygter.
EV9 er bygget på Kias generiske platform til elbiler. Den har en lang akselafstand og der er skabt masser af plads til alle personer i bilen, hvor der er enten seks eller syv loungeagtige sæder.
Personerne på første og anden sæderække har mulighed for at læne sæderne tilbage og slappe af, mens EV9 lades op. En anden sædekonfiguration giver mulighed for at dreje sæderne på anden sæderække 180 grader, så passagererne sidder face to face. Sæderne på tredje sæderække er forsynet med kopholdere og ladestik til mobile devices.
På instrumentpanelet er to 12,3″ touchskærme og et 5″ cockpit. Antallet af fysiske knapper er holdt på et minimum.
Kia EV9 får digital verdenspremiere i slutningen af marts.
Læs om vores første møde med EV9 konceptbilen her
Lavere Dacia priser
Dacia sænker prisen for næsten alle Dacia modeller. Billigste model er Dacia Sandero med 90 hk. falder med 5.000 kr. og koster nu 149.990 kr. Sandero Stepway med samme motor, mere udstyr og et mere råt off road look falder 7.000 kr. og koster nu 197.990 kr.
Største prisfald er på Dacia Duster, hvor billigste variant med 90 hk benzinmotor falder fra 219.990 kr. til 209.990 kr. Vil man have topversionen Journey med 90 hk er prisen 229.990 kr. Her får man bl.a. 8” media nav system, Apple CarPlay, bakkamera, klimaanlæg og opvarmede sidespejle.
Vil man have mere power fås den også med 150 hk og automatgear i højeste udstyrsniveau til 259.990 kr.
Ønsker du diesel, kan du få Dacia Duster 4×2 med 1.5 Dci motor på 115 hk til 254.990 kr. og 279.990 kr. for versionen med træk på alle fire hjul.
”Der er ikke tale om specielle tilbud på lagerbiler, eller tilbud der kun omfatter enkelte varianter, men derimod en permanent tilretning af prisen. De nye priser gør blot Dacia til et endnu mere attraktivt køb, end det var i forvejen”, siger Søren Hyltoft fra RN Danmark, der importerer Dacia og Renault i Danmark
Læs vores test af Dacia Sandero
Software opdatering forbedrer Audi Q4 e-tron
Alle Audi Q4 e-tron fra opstart af serieproduktionen og frem til og med modelår 2022 får nu softwareversion 3.2, som er blevet anvendt i serieproduktionen fra og med det aktuelle modelår 2023.
Med opdateringen følger nye funktioner, opgradering af infotainment og forbedret DC-ladeeffekt. Derudover kan gøres det muligt at få fremtidige softwareopdateringer over-the-air.
Opladning hjemme forbedres med funktionen “foretrukken opladningstid” og afgangstimer til forklimatisering. Ligeledes optimeres forbruget ved hjælp af en revideret termostyring, som tager hensyn til udetemperaturen og ladetilstanden, når batteriet klimatiseres. Sidst men ikke mindst øges DC ladeeffekten til op til 135 kW.
Den nye Plug & Charge tjeneste i Audi Charging er også med i opdateringen. Ved kompatible ladestandere (i Danmark er det foreløbig kun IONITY) autoriseres bilen automatisk, når ladekablet sættes i, og landestanderen bliver aktiveret. Afregningen sker automatisk gennem Audi Charging abonnement.
Kunder med biler til opdatering indkaldes direkte af Audi og opdateringen foretages hos autoriserede Audi Servicepartnere. Det tager ca. en dag og foretages omkostningsfrit for kunderne. Biler produceret efter uge 35 2022 vil ikke skulle have denne softwareopdatering, da de allerede har en ny softwareversion.
Læs vores test af Audi Q4 e-tron
Audi Q6 e-tron teaser
Med den nye elektriske Audi Q6 e-tron, som præsenteres i andet halvår 2023, udfylder Audi hullet mellem Q4- og Q8 e-tron. Audi Q6 e-tron kommer som SUV- og Sportback-versioner.
Med Q6 e-tron tager Audi den nye PPE platform med 800 v ladeteknologi i brug. Rækkevidden er formentlig over 700 km rækkevidde og der gættes på et batteri på 100 kWh og mulighed for op til 270 kW hurtigladning.
Frem mod 2025 vil Audi introducere mere end 20 nye modeller, hvor mere end 10 af dem vil være elektriske.
Audi Q8 e-tron
Det er næppe en numerolog men snarere et grundigt tysk produktmarketingteam med orden i penalhuset, der har besluttet at omdøbe den første Audi e-tron. Navnet er nu Audi Q8 e-tron og ledsages af et facelift med forbedret batteri, rækkevidde og ladehastighed.
Her er første indtryk af det opdaterede flagskib.
audi q4 e-tronaudi q6 e-tronaudi q8 e-trondaciakia ev9vw id.2all