Site icon Carlife365

Newsflash: Uge 16 2023

Det har været en begivenhedsrig uge med mange nyheder. Her er et udpluk af ugens højdepunkter, hvor Cupra viser den nye Tavascan, ID.7 smider kludene, ID. Buzz Cargo er Årets Varebil i Danmark, XPENG viser ny SUV coupé med lynhurtig opladning og lang rækkevidde, Clio får et facelift, MG går tilbage til rødderne (ish) og Polestar viser en ny model uden bagrude. God læselyst.

CUPRA skruer op for sportsligheden i ny Tavascan

Den nye mellemklasse SUV fra CUPRA – Tavascan – er netop præsenteret ved et stortanlagt show i Berlin.

Tavascan kommer i to kraftfulde versioner på 210 kW (286 hk) og 250 kW (340 hk). Den mest kraftfulde har to motorer og firehjulstræk. 0-100 km/t klares på 5,6 sekunder.

Batteriet er på 77 kWh og giver en rækkevidde op til 550 km. Den kan DC oplade fra 10-80 % på en halv time med 135 kWh som maksimal ladehastighed.

Læs mere om Tavascan her

Foto: Thomas Saks

ID.7 præsenteret uden camouflage

Ved en storstilet verdenspremiere vises Volkswagen ID.7 for første gang uden camouflage. Jeg er med til afsløringen i Stockholm, hvor et tydeligt stolt VW-team fortæller om den nye ID.-topmodel. Her er de tre ting, som Volkswagen mener gør elbilen til noget helt særligt.

Læs mere her

Foto: Thomas Saks

VW ID. Buzz Cargo er Årets Varebil i Danmark 2023

På transportmessen i Herning er ID. Buzz Cargo fredag kåret til Årets Varebil i Danmark 2023. Den har fået en god start på det danske marked og er for tiden den mest solgte elektriske varevogn.

Den er bygget på Volkswagens elektriske MEB-platform, hvilket har gjort det muligt at skabe en varebil med meget korte karrosseriudhæng for og bag. ID. Buzz Cargo har et stort varerum på 3,9 m3, hvor der er plads til eksempelvis to europaller.

Den tilladte totalvægt for ID. Buzz Cargo er 3.000 kg, og den maksimale nyttelast er 650 kg, og de må trække op til 1.000 kg.

Adgangen til varerummet sker gennem en højtåbnende bagklap eller en skydedør i passagersiden, men den kan også bestilles med en ekstra skydedør i venstre side og dobbeltdøre i stedet for bagklap.

ID. Buzz byder på en rækkevidde op til 415 km, og den kan ved en DC-lynoplader lade med op til 170 kW og lade fra 5 til 80 % strøm på kun 30 minutter under optimale betingelser.

ID. Buzz fås også som personbil – læs testen her.

Foto: Volkswagen.

NY coupé SUV fra XPENG: Mød G6

Den nye lillebror til G9 – XPENG G6 – bygges på en helt ny 800-volts platform og kommer formentlig med to batteristørrelser og en rækkevidde helt op til 755 km. Den kan lade 300 km på 10 min i lynlader.

Den nye platform kan skaleres til at understøtte næsten alle køretøjstyper, uanset om det er en coupé, sedan, hatchback, stationcar, SUV, MPV eller en pickup truck.

Læs mere om XPENG’s modeller i Danmark her

Foto: XPENG

Clio facelift med benzin- eller dieselmotor

På 33 år har Renault bygget og solgt 16 mio. eksemplarer af den vakse CIio. Den aktuelle model får nu et facelift og lanceres i samme åndedrag i en sportslig Esprit Alpine version.

Faceliftet omfatter bl.a. en helt ny front med nydesignet kølergrill og nye lygter. Indenfor er der nye og større skærme.

Motorprogrammet opfriskes så E-TECH hybriden nu har 145 hk og et mindre brændstofforbrug. Clio fås også med en 110 hk dieselmotor. Den motor, som man i Danmark forventes at lancere fra start, er den lille benziner med 90 hk.

Sikkerhedsmæssigt er Renault Clio også opdateret, så man kan få den med en komplet ADAS pakke, der blandt andet indeholder adaptiv cruise control og 360 graders kamera.

Lancering forventes i Danmark i efteråret. Priserne er endnu ukendte.   

Læs vores test af Renault Clio (før facelift)

Foto: Renault

MG gør Cyberster til virkelighed

Hvad der tidligere var en fugl på taget er nu blevet bekræftet: MG vil lancere den højtydende EV-sportsvogn Cyberster og vi ser den formentlig allerede på gaden i Europa i løbet af 2024.

Se flere billeder her

Polestar 4

Den nye performance SUV-coupé er den hurtigste Polestar-producerede bil til dato. Den lander mellem Polestar 2 og Polestar 3 i størrelse og pris.

Her er hvad vi ved om den nye Polestar 4.

Foto: Polestar
Exit mobile version