De elektriske nyheder dominerer årets IAA Mobility-messe i München. Nogle vises som konceptbiler mens andre er færdige produktionsklare eksemplarer. Her er en håndfuld nyheder, som jeg personligt glæder mig meget til at se mere til.
Mercedes Concept CLA
I en rød box i München hev Mercedes tæppet af en rød konceptbil, som er et bud på fremtidens elektriske CLA. Designlinjerne er et vink med en vognstang om, hvad vi kan forvente os af fremtidens Mercedes-modeller.
Den er en af fire nye elektriske modeller i den kompakte klasse, og skal bygges på en helt ny MMA-platform med 800 v teknologi.
Elmotoren med 238 hk placeres på bagakslen, så vi kan glæde os til baghjulstræk. Men mon ikke 4MATIC udgaver kan komme på tale med firehjulstræk og flere heste.
Rækkevidden på Concept CLA er op til 750 km og den kan hurtiglade med 250 kW.
BMW Vision Neue Klasse
Når en ”Neue Klasse” annonceres tænker man straks Mercedes, men her er det altså BMW, som varmer op til noget nyt.
Med en konceptbil i sedan-format viser BMW noget, som kunne være en kommende elektrisk 3-serie. Er vi langt fra produktionsmodellen? Næppe. Linjerne tror jeg de bevarer. Så må vi se, om fronten med de nyfortolkede nyrer og dobbeltlygter bevares som på konceptbilen.
I kabinen vil designet blive strammere og mere strømlinet, end vi er vant til fra BMW. Store skærme, head-up displays og meget andet hiver mærket ind i en digital fremtid, hvor helt nye muligheder opstår i forhold lige fra assistent- og sikkerhedssystemer til underholdning.
BMW kan ikke sige så meget om den tekniske platform endnu, men mon ikke batteri, ladehastighed og rækkevidde forbedres ganske markant.
Den færdige elektriske 3-serie ser vi formentlig i 2025 og herefter lancerer BMW yderligere en række nye elbiler.
VW ID. GTI Concept
En fremtid uden en GTI-model fra Volkswagen går ikke, så nu skal der sættes strøm til det ikoniske sports-DNA fra Wolfsburg.
Tyskerne tager en ID. 2all og bygger den om til en sportsvogn, som er tilpas behagelig at køre i til daglig.
Volkswagens designchef Andreas Mindt havde allerede en sportslig version i tankerne, da han lavede de første skitser til ID. 2 all-konceptbilen.
ID. GTI Concept bruger et spærredifferentiale på forakslen – elektronisk styret af Vehicle-Dynamics-Manager-systemet – ligesom på den nuværende generation af den ikoniske Golf GTI. ID. GTI Concept bliver den første elektriske Volkswagen, der bliver udstyret det intelligente styresystem.
Oprindeligt stod bogstavet “I” i GTI-navnet for indsprøjtning, men i den nye elektriske æra står det for intelligent – i form af et intelligent og elektronisk styret sammenspil mellem en højt ydende drivlinje og undervognens komponenter.
Opsætningen af elmotoren, som et elektrisk system, kan varieres. Det muliggør en lang række forskellige GTI-køreprogrammer og det er endda muligt at indstille elmotoren, undervognen, styretøjet, lydoplevelsen og endda de simulerede gearskift, så køreoplevelsen minder om en af de historiske GTI-modeller. Det kan fx være den oprindelige Golf GTI I fra 1976.
Specifikationer og priser må vi vente lidt endnu med at høre om.
Renault Scenic E-TECH
Det er slut med benzin og diesel i den rummelige franske familiebil, og Scenic går dermed i lillebror Meganes fodspor.
På en måde er det befriende, at Renault holder fast i modellernes navne til de elektriske pendanter. Det er jo stadig en Scenic og en Megane, vi taler om, skønt der er batteri og elmotor.
Den elektriske Scenic gås med to batteristørrelser på hhv. 60 kWh og 87 kWh. Det lille batteri kender vi fra Megane og det ledsages af en elmotor på 170 hk og har en rækkevidde op til 420 km.
Det store batteri byder på 220 hk og en rækkevidde helt op til 620 km.
Opladning er 22 kW AC og op til 130 kW DC for det lille batteri og 150 kW for det store.
Den elektriske Scenic er 4,47 meter lang med en akselafstand på 2,78 meter. Det giver god plads i kabinen og et bagagerum som sluger 545 liter.
I kabinen er der to store 12” skærme med indbygget Google Automotive. Der er et 1.65 m2 stort panoramatag med flydende krystaller, som via en elektrisk spænding kan styre hvor meget lys, der kan komme ind. Dette systemet kan stemmestyres.
Renault Scenic består af 24 % genanvendte materialer og i kabinen er helt op til 80 % af materialerne på instrumentbordet genanvendte materialer fra industriaffald.
Den nye Renault Scenic kan bestilles fra februar 2024 og forventes lanceret i første del af 2024.
MG Cyberster
Tilbage til rødderne – fristes man til at sige. Siden MG blev relanceret som et kinesisk elbilmærke, er det primært snusfornuftige familiebiler, som er lanceret.
Men nu sker der noget. Cyberster er nok det tætteste vi kommer på noget, der minder om det, MG engang var. Det er en to-sæders elektrisk roadsters, som altså er en vaskeægte sportsvogn – bare med elmotor.
Vi kender ikke specifikationerne, men en ny EV-drivlinje bliver spændende at høre mere om, for en sportsvogn skal jo kunne lidt mere – særligt med de dynamiske egenskaber.
Cyberster lanceres i Europa i sommeren 2024 med en ny EV-drivlinje.
bmw vision neue klassemercedes concept clanewsflashrenault scenic electricvw id. gti