Renault er ”on fire” denne uge. Den nye elektriske Scenic vinder titlen som Årets Bil i Europa, og præsentationen af en ny elektrisk Renault 5 har taget alle med storm. Blandt ugens nyheder er også en pumpet IONIQ 5 N med 650 hk og en smart sikkerhedsfeature fra Volvo. Lexus løfter sløret for en forhjulstrukket variant af elbilen RZ og sidst men ikke mindst, er der branchenyt med Toyota som mest solgte mærke i Danmark år til dato samt tal, der viser, at privatleasing er i vækst.
Lille elbil med stor charme
Renault 5 genopstår som elbilen R5. Den er tro mod originalens linjer, og det er svært ikke at trække på smilebåndet, når man ser billeder af den.
Den kommer til Danmark i første kvartal 2025. Indtil da kan du nyde billeder og fordybe dig i elbilens specifikationer.
Ny elektrisk Renault Scenic er Årets Bil i Europa
Den nye familievenlige elbil nupper den prestigefyldte titlen for snuden af BMW i5, der som bekendt blev Årests Bil i Danmark 2024.
Juryen bag Årets Bil i Europa er begejstrede over Scenics samlede pakke med plads, komfort, udstyr, teknologi og pris.
Carlife365 kigger nærmere på den nye elektriske Renault Scenic E-Tech Electric senere i marts ved den internationale præsentation i Malaga.
Indtil da kan du læse mere om vinderbilen her
Toyota mest populære bilmærke i Danmark
To måneder af 2024 er gået, og hvilket bilmærke har så klaret sig bedst? Flere ville måske gætte på Tesla, men det er Toyota, som sælger bedst. Det viser helt nye tal fra bilstatistik.dk.
Ud af i alt 20.066 nyregistrerede personbiler i januar og februar står Toyota for de 2.105 af dem. Toyota tegner sig dermed for over 10 % af markedet.
Aygo X sætter sig med 558 personbiler på sjettepladsen som den mest populære Toyota-model i år, Toyota Yaris Cross kommer lige med i top-10 på tiendepladsen med 400 personbiler, Toyota Yaris ligger på 14. pladsen med 332 personbiler, mens elbilen Toyota bZ4X markerer sig som den 18. mest populære personbil i Danmark med 286 personbiler.
Den mest populære bilmodel i februar og år til dato er Tesla Model Y 1.300 nyregistrerede biler.
Læs anmeldelsen af Toyota bZ4X her
Volvo viser (igen) vejen med ny sikkerheds feature
Volvo Cars lancerer en ’Accident Ahead Alert’-funktion, der advarer førere om ulykker forude. Advarslen gør brug af livedata fra det danske Vejdirektoratet og andre kompatible biler. Volvo Cars er den første bilproducent, der lancerer sådan en funktion.
‘Accident Ahead Alert’-funktionen er relevant, når man for eksempel kører ned ad en snoet landevej, hvor det er umuligt at se, hvad der er forude. Hvis der er sket en ulykke, viser displayet i instrumentbrættet eller i heads-up-displayet en advarselstrekant. Det sker et par hundrede meter før uheldet, så man kan nå at sænke farten i god tid og reagere proaktivt, så risikoen for følgeulykker og trafikpropper reduceres.
Volvo Cars introducerer i samarbejde med Vejrdirektoratet først funktionen i Danmark, der fungerer som et pilotland.
Volvo Cars har besluttet at dele sine sikkerhedsdata, så andre bilproducenter kan få gavn af dem.
Læs anmeldelsen af Volvo XC40 Recharge
Pumpet IONIQ 5 med 650 hk
Den futuristiske og familievenlige IONIQ 5 har arbejdet flittigt i træningscenteret hen over vinteren og træder nu frem i foråret som skarp N-model.
N er betegnelsen for sport hos Hyundai, og for IONIQ 5 betyder det 650 hk og 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder. Topfarten er 260 km/t.
IONIQ 5 N, der forventes lanceret i foråret 2024, tilbydes i to forskellige udstyrsvarianter: IONIQ 5 N, som starter fra 599.995 kr., og IONIQ 5 N Performance, som starter fra 619.995 kr. Begge med 4WD.
IONIQ 5 N er baseret på E-GMP-platformen med avanceret N-teknologi og ekspertise fra motorsportens verden.
IONIQ 5 N har 800 volt teknologi og kommer med et helt nyt og større batteri på 84 kWh med en rækkevidde på op til 448 km.
Men er det sjovt at køre ræs i en ellert? Med stor sandsynlighed ja, for Hyundai har gjort en masse for at skrue op for dynamikken med bl.a. bedre stabilitet, avanceret affjedring og præcis styring. En såkaldt N Drift Optimizer har den skam også samt en masse andre specielle sportsindstillinger.
En boost funktion gør alle 650 heste tilgængelige til ræs, og for sjov er der tilført N Active Sound+, der giver en sportsvognsfornemmelse som i de gode gamle dage med gearskifte og motorlyd som i en fuldblods fossil sportsvogn. Det sker gennem et avanceret Bose-lydsystem som gåde er til musik og motorlyd.
IONIQ 5 N den eneste serieproducerede elbil med simulerede gearskift.
Indvendigt er N-sportssæder placeret lavt for at give den helt rigtige sportsfornemmelse.
Læs anmeldelsen af IONIQ 5 (uden N) her
Elektrisk Lexus med forhjulstræk og længere rækkevidde
Den første fuldt elektriske elbil fra Lexus har indtil videre udelukkende kunne fås i varianten RZ 450e med et intelligent firehjulstræk. Nu føjes RZ 300e til programmet med forhjulstræk.
Den elektriske drivlinje i RZ 300e er identisk med Z 450e minus den bagerste e-aksel og inverter.
Det giver en lavere vægt og længere rækkevidde op til 480 km (WLTP). Her klarer den firehjulstrukne mellem 395-440 km afhængig af hjulstørrelse.
Elmotoren yder 150 kW (204 hk) og klarer 0-100 km/t på 8 sekunder.
Den forhjulstrukne RZ forventes introduceret i juni. Prisen er endnu ikke meldt ud.
I ventetiden lokker Lexus med privatleasingkampagne på varianten med firehjulstræk til 4.995 kr. pr. måned med 14.995 kr. i førstegangsydelse.
Privatleasing i vækst
Danskerne har fået mere fidus til privatleasing og andelen er vokset fra 17 % i februar 2023 til 24 % i februar i år. I 2022 var tallet helt nede på 13 %.
“Der er stor appetit på biler blandt danskerne og god aktivitet i landets showrooms. Samtidig kommer de store forandringer og udsving på markedet med en grad af usikkerhed, som påvirker forbrugernes købsadfærd. Flere efterspørger sikkerhed og fleksibilitet, når de skal have ny bil, og her er privatleasing en oplagt mulighed, som er blevet betydeligt mere populær over de seneste år” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Tallene for februar viser også en vækst i andelen af elbiler. Det er som forventet da en midlertidig højere registreringsafgift i januar satte køberne i venteposition.
Der blev i februar registreret 4.974 nye elbiler, og de udgjorde 44 procent af alle nyregistreringer, hvilket betyder, at knap hver anden nye bil var en elbil.