Jeg er inviteret på glatis med NIO på en frossen sø i det bjergtagende Golsfjell i Norge i anledning af den nye elektriske SUV EL7. Det er første gang, jeg prøver ægte ice drifting, og turen byder også på en uventet oplevelse i bucket list kategorien. Få alle indtryk her.
16 km isbane på en frossen sø
Turen starter en tidlig morgen fra Københavns Lufthavn mod Gardermoen og videre mod Golsfjell, som ligger godt tre timers kørsel nordvest for Oslo tæt på det populære skiområde Hemsedal.
Et hold danske og norske motorjournalister er mødt op og bydes velkommen af et oplagt NIO team. Vi indkvarteres på det hyggelige og meget autentiske Golsfjell Fjellstue, som er et familieejet hotel gennem generationer. På facaden hænger en formel 1 racer, og det er tydeligt, at stedets ejere har en kærlighed for motorsport.
Familien har fortrinsret til søen, hvor 7 isbaner på tilsammen 16 km om vinteren er hjemsted for alle med hang til fartfyldte oplevelser på et glat underlag.
Efter en kort introduktion til den nye EL7 tager et hold garvede instruktører os gennem programmet for dagens banekørsel og reglerne bag rattet. Der er øvelser med slalomkørsel, nedbremsning fra høj fart, bremsning og styring samt ice drifting på et loop sammen med banens instruktører.
Første møde med EL7
Der er tre minutters kørsel fra Fjellstuen til banen, og her kører vi i kortege med NIO EL7 og ET7. Begge biler står til rådighed på baneøvelserne. Jeg har testet ET7 sidste år, men her møder jeg for første gang EL7.
I bund og grund er EL7 en høj version af ET7. Den byder på en rummelig og velindrettet kabine i høj kvalitet, som med et minimalistisk udtryk falder i god smag hos alle med hang til den slags. Jeg er stor fan af æstetikken og kan hurtigt se og mærke, at komfort og avanceret teknologi er i højsædet i denne SUV.
Der er premiumindslag som varme, køl og massage i sæderne og på bagsædet kan ryglænet indstilles i hældningen. Passagersædet foran har benstøtte, der kan foldes ud, så man reelt kan ligge ned med fuld støtte.
Med PanoCinema i et AR/VR-simuleret oplevelsesunivers sættes alle sanser i spil sammen med avanceret kabinebelysning og Dolby Atmos-lyd. Jeg har til gode at prøve det, men det lyder herligt.
Designet er lidt mere kantet og buff end på ET7, og passer godt til en SUV med firehjulstræk og masser af kræfter. Her får du hele 653 hk og en acceleration fra 0-100 km/t på under 4 sekunder. Der er et hav af køreindstillinger lige fra det dynamiske til det mere komfortable, og der er specifikke SUV-programmer til kørsel i fx sand eller sne. Luftaffjedring er standard.
To batteristørrelser
Bilen fås med 75 kWh standard eller 100 kWh long range batteri med mulighed for swap på en station. Med det store batteri er rækkevidden opgivet til 509 km (WLTP) og du må trække op til 2 tons.
NIO EL7 koster fra 724.000 kr. med det lille batteri. Hertil kommer abonnement for batteriet til 1.299 kr. pr. måned. Køber du bilen med batteri i stedet for abonnement er prisen 817.000 kr.
Med det store batteri er prisen 769.000 kr. og 2.199 kr. pr. måned for batteriet i abonnement. Køber du i stedet bilen og batteriet er prisen heftige 937.000 kr.
Udstyrsvarianter er der ikke for en NIO er i udgangspunktet altid spækket med alt udstyr på et højt niveau.
Priserne indikerer, at positioneringen sker i premiumsegmentet. Det er et friskt move blandt de etablerede spillere, og jeg er spændt på, om det lykkes for NIO at lande den der.
Løsningen med batteri på abonnement virker umiddelbart mest attraktivt, da den også giver adgang til swap stationerne. Den første station er åbnet i Slagelse og flere følger i år og de kommende år. Der er bemanding på stationen, så du kan få hjælp, men på sigt skal det foregå fuldt automatiseret med selvbetjening. Et batteriskift kan klares på under 5 minutter.
Sidelæns kørsel i en EL7 kræver et hack
På isen viser de nyeste assistent- og sikkerhedssystemer sit værd. Her træder de til ved udskridninger og bilens bremseevne testes også på det glatte underlag. Systemerne arbejder så godt, at ægte ice drifting faktisk er lidt besværligt. Nærmest umuligt. Men NIO har en EL7 med, hvor softwaren er ændret, så den store elektriske SUV kan køre sidelæns gennem svingene på den frosne sø uden systemernes indgriben.
Dette er absolut ikke standard. NIO har lavet et hack for at kunne demonstrere, hvor effektive systemerne er. Og så giver det lige den ægte ice drifting oplevelse, som bare er p…. sjovt.
Jeg kører på isen i EL7 men også i den lavere ET7, og der er mærkbar forskel mellem biltyperne i forhold til vægt og tyngdepunkt. ET7 har en lidt mere underholdende side, hvor EL7 virker en tand mere moden og fornuftig i sin optræden.
Flere batteri swap stationer på vej
Dagen på isen rundes af i Fjellstuen med pølser og det klassiske norske fladbrød lompe. NIO’s direktør for Norge og Danmark, Marius Hayler, fortæller i øjenhøjde om planerne med NIO, og han virker enormt ægte i sin fascination af mærket og planerne.
En stor del af historien er brugerinddragelse, bæredygtighed og satsningen på batteri swap stationer, som er de bærende elementer i strategien. Marius fortæller, at de fleste brugere vælger batteri på abonnement.
Brugerinddragelsen er en væsentlig del af NIO’s forretningsmodel, og dagen efter vores besøg er en håndfuld fra brugerpanelet inviteret for at se og køre bilen og give feedback.
Mørket falder på og dagen rinder ud. Selvom trætheden melder sig, er det svært at løsrive sig fra den knitrende pejs i Fjellstuen efter middagen. Og så sker der noget magisk: Et imponerende nordlys åbenbarer sig på himlen over landskabet med den frosne sø og bjergene i horisonten. Det står på en times tid og ændrer sig hele tiden som et dansende lysegrønt skær. En kæmpe oplevelse og et minde for livet. One down on the bucket list 🙂