Site icon Carlife365

Ny Mercedes EQC skærper konkurrencen blandt eldrevne luksusbiler

Ny Mercedes EQC

En ny stjerne er født! Mercedes har netop præsenteret deres bud på en ren eldrevet SUV med den nye Mercedes EQC.
Heldigvis ligner den ikke en spøjs futuristisk elbil. Ved første øjekast ligner den egentlig bare en videreudvikling af GLC’en. Og tak for det. Jeg har aldrig forstået, hvorfor flere bilproducenter vælger at designe deres elbiler med ekstremt futuristiske penselstrøg.


Foto: Mercedes. Baglygtedesignerne har vist alle været på samme skole. Porsche Panamera og Audi Q8 har lignende baglygteparti. 

Den nye Mercedes EQC skærper konkurrencen

Tesla har i lang tid haft nærmest monopol på luksuriøse elbiler. Elbiler som ser godt ud, kører godt og har en imponerende ydeevne. Jaguar har som den eneste bilproducent lanceret en konkurrent til Tesla med deres super sprøde I-Pace, som ligeledes er en SUV. Og nu kommer Mercedes og blander sig. De sidste to har den fordel, at de har et produktionsanlæg, som kan skalere. Her kæmper Tesla virkelig med at få produktionen op i gear.


Foto: Jaguar. Hvem skulle have troet, at Jaguar først vågende op. De kom før de tre kamphaner fra Tyskland – Mercedes, BMW og Audi – med deres el SUV I-Pace.

Flere konkurrenter på vej

Senere i september kommer Audi med deres E-Tron (17. september) – en eldrevet SUV på størrelse med EQC’en. Også BMW er i gang med deres iX3, som er inden for samme segment.


Foto. Audi. Vi ser d. 17. september 2018 hvordan den nye Audi E-Tron helt præcist kommer til at tage sig ud uden camouflage. Men indtil videre er Audi altså slået af både Jaguar og Mercedes i “vi kom først”-konkurrencen. 

Faktisk har både Mercedes og BMW elbiler i programmet med hhv. B-klassen og i3 samt en række andre modeller. Men det er først nu, at der for alvor blæses til kamp mod Tesla.


Foto: BMW. El-udgaven af X3 hedder iX3 og ser ganske fornuftig ud. Erfaring fra i3 og i8 kan give BMW en fordel.

Recepten på succes

Kigger vi på Mercedes EQC, Jaguar I-Pace, Audi E-Tron og BMW iX3 over en bred kam, tegner der sig nogle gennemgående træk i forhold til, hvad man mener, kunderne vil have. En recept, som skal gøre livet surt for Tesla.

Vi er ude i biler på knap 5 meter i længden, firehjulstræk og et imponerende drejningsmoment op mod 765 Nm i den nye EQC. Rækkevidden ligger typisk omkring 400-500 km. Mercedes EQC menes at kunne klare 450 km på en opladning. Det skal bemærkes, at den nye Mercer vejer hele to og et halvt tons, hvilket bl.a. skyldes batteriet, som alene vejer 650 kg.


Foto: Mercedes. Ja tak! Her vil jeg gerne sidde bag rattet. Den store skærm begynder at brede sig til flere modeller hos Mercedes – og det er EN GOD TING! Den er så lækker! EQC ser også godt ud indefra.

EQ er en helt ny modelserie fra Mercedes

Mercedes har valgt at lancere en ny modelserie til deres elbiler. De kommer alle til at køre under navnet EQ. Den nye EQC skal positioneres i c-klasse segmentet, så mon ikke vi også kunne se en EQE og videre op – eller for den sags skyld ned mod A og B klassen.

Priserne for EQC i Danmark er endnu ikke officielle.

EQC er godkendt


Traditionen tro kører Carlife365 “hot stuff” afstemning på Instagram. Ca. 3 ud af 4 er vilde med den nye Mercedes EQC.

Se mere om Mercedes EQC her.

Exit mobile version