Site icon Carlife365

Ny platform til fremtidens elbiler fra Kia

KIA præsenterer sin nye elbilplatform ”E-GMP”, som bliver grundlaget for 23 nye elbilmodeller fra moderselskabet Hyundai Motor Group. Målet er 1 million elbiler med KIA og Hyundai emblem på snuden frem mod 2025.

De vigtigste facts om den nye platform

Fleksibilitet gennem modularisering og standardisering

E-GMP, som er udviklet eksklusivt til batteridrevne elbiler, giver flere fordele i forhold til gruppens eksisterende platforme, der alle grundlæggende er udviklet til biler med forbrændingsmotor. Fordelene omfatter øget udviklingsfleksibilitet, kraftfulde køreegenskaber, længere rækkevidde, styrkede sikkerhedsfunktioner og mere plads til personerne i bilen og deres bagage.

E-GMP er modulopbygget og kan bruges i de fleste bilsegmenter som fx sedanmodeller, SUV’er og CUV’er samt forskellig ydeevne. En højtydende model kan accelerere fra 0-100 km/t på mindre end 3,5 sekunder og opnå en maksimal hastighed på 260 km/t.

Køredynamik, sikkerhed og kabineplads

E-GMP er konstrueret med henblik på forbedrede køreegenskaber i sving og større kørestabilitet ved høje hastigheder. Det kan lade sig gøre med en optimal vægtfordeling mellem bilernes for- og bagende, et design, som giver et lavt tyngdepunkt takket være den lavt monterede batteripakke, og anvendelse af elmotorer, der er placeret på det sted, hvor der tidligere var en forbrændingsmotor.

Den højtydende elmotor øger E-GMP modellernes kørepræstationer. Et femleddet baghjulsophæng, som typisk bruges til mellemstore og store biler, og verdens første integrerede drivaksel (IDA), som kombinerer hjullejerne med drivakslerne for at overføre kraften til hjulene, forbedrer kørekomforten og køreegenskaberne.

Platformen øger også batterisikkerheden ved hjælp af en støttestruktur i ultrahøjstyrkestål. Varmepressede stålkomponenter omgiver denne struktur og giver ekstra stivhed. Kollisionsenergi kan absorberes effektivt takket være energiabsorberende områder på karrosseriet og chassiset, effektive deformationszoner og et centralt område af batteripakken, som er tæt forbundet med bilens karrosseri.

Ved at styrke strukturen i laststøttesektionen placeret foran instrumentpanelet har ingeniører været i stand til at minimere kollisionsenergi til det elektriske system og batteri. Desuden forhindrer A-stolpens belastningsfordeling, at passagerkabinen deformeres.

E-GMP maksimerer kabinepladsen takket være den lange akselafstand, korte overhæng for og bag samt et strømlinet cockpitmodul. Med batteripakken placeret under bilens bund skaber E-GMP en flad bund i kabinen. Det giver mere benplads til personerne i bilen og gør det muligt at indrette for- og bagsæderne på forskellige måder.

Selve batteripakken, som er monteret mellem for- og bagakslen, bliver det mest energitætte system, som KIA koncernen nogensinde har udviklet. Det skyldes til dels den forøgede køleeffekt, som opnås via en ny, separat køleblokstruktur, som bidrager til at gøre batteripakken mere kompakt. Selv om energitætheden er ca. 10 % højere end i den eksisterende batteriteknologi til elbiler, er batteripakkerne lettere, og så kan de monteres lavere på bilen og dermed frigøre mere plads i kabinen.

Kraftfulde præstationer

E-GMPs kompakte nye power electric-system (PE) består af en kraftfuld motor, en elbiltransmission og en omformer. Disse tre komponenter er integreret i et enkelt kompakt modul. Det sikrer kraftfulde præstationer ved at øge motorens maksimale omdrejningstal med op til 70 % sammenlignet med de eksisterende motorer. Den højt ydende motor er mindre end andre motorer, samtidig med at den giver sammenlignelig ydelse, og den giver effektivitet i både plads og vægt.

Desuden kan et standardiseret batterisystem tilpasses, så præstationerne passer til et specifikt bilsegment, så rækkevidden maksimeres, eller med henblik på at opfylde forskellige kundebehov.

Motoren reguleres af omformermodulet, som anvender halvledere af siliciumcarbidmateriale (SiC). Denne motor kan øge systemets effektivitet med ca. 2-3 %, hvilket betyder, at bilen kan køre op til 5 % længere på samme mængde batterienergi.

Alle biler, der udvikles med E-GMP-platformen, udstyres med et standardiseret type 1-batterimodul. Modulet består af indkapslede standardceller og kan samles i forskellige mængder alt efter behovet i den enkelte bilmodel.

E-GMP er konstrueret til baghjulstræk. Kunderne vil kunne vælge mellem baghjulstræk og firehjulstræk, og modeller med sidstnævnte løsning kan udstyres med en ekstra motor. Firehjulstrækket omfatter en frakoblingsenhed til elbiltransmissionen. Den kan regulere forbindelsen mellem den ekstra motor og forhjulene og skifte mellem baghjulstræk og firehjulstræk med henblik på at øge effektiviteten ved at tilføre passende kraft eller præstationer i forhold til de aktuelle kørselsforhold.

Multi- og to-vejs-opladningssystem

Langt de fleste eksisterende lademuligheder giver en opladning mellem 50kWt~150kWt med et 400V system, men udviklingen af en 800 V-infrastruktur med op til 350 kWt ladning vil gradvist give mulighed for endnu hurtigere opladning af fremtidens elbiler.

I tråd med den udvikling, har KIA koncernen investeret i IONITY, Europas førende højeffekts opladningsnetværk, som en strategisk partner og aktionær. IONITY driver 298 HPC-stationer med høj effekt – ved hjælp af en ladekapacitet på op til 350 kWh – langs motorveje i europæiske lande. Virksomheden planlægger at øge dette antal til 400 HPC-stationer inden 2022, heraf 53 under opførelse.

E-GMP kan anvendes til 800 V-opladning som standard og muliggør 400V-opladning uden brug af ekstra komponenter eller adaptere. Multiopladningssystemet er verdens første patenterede teknologi, som virker på motoren og omformeren for at booste fra 400 V til 800 V, så opladningskompatibiliteten bliver stabil.

En elbil bygget på E-GMP har en maksimal rækkevidde på over 500 km med fuldt opladt batteri.

Desuden kan den lynlade op til 80 procent på kun 18 minutter – og kan tilføje op til 100 km på bare fem minutter.

Modsat tidligere elbiler, der kun kunne modtage 1-vejs-opladning, er E-GMPs opladningssystem mere fleksibelt. E-GMPs nyudviklede Integrated Charging Control Unit (ICCU) er en opgradering i forhold til de eksisterende On-Board Chargers (OBC), der typisk kun tillader strømmen at flyde i én retning fra en ekstern strømkilde.

ICCU giver mulighed for en ny vehicle-to-load-funktion (V2L), som også kan trække energi fra bilens batteri uden brug af yderligere komponenter. På den måde kan elbiler bygget på E-GMP forsyne andre elektriske enheder med strøm (110/120 V) overalt. Systemet kan endda bruges til at oplade en anden elbil.

Den nye V2L-funktion kan levere op til 3,5 kW strøm og drive et mellemstort airconditionanlæg og et 55” tv i op til 24 timer.

Styrkelse af fremtidens elbilsalg globalt

I september annoncerede KIA planer om at øge andelen af salget af elbiler med 20 % i forhold til det samlede salg frem til 2025. Koncernen har også for nylig offentliggjort et tidligt billede af syv dedikerede elbilmodeller, der vil blive lanceret løbende frem til 2027.

Foto: KIA / Hyundai Motor Group

Exit mobile version