Movement that inspires. Sådan lyder det nye Kia brandslogan, som erstatter The Power to Surprise. Ændringen er en del af en helt ny strategi for den koreanske bilproducent, som fremover vil skabe bæredygtige og innovative mobilitetsprodukter og -tjenester som forbedrer din hverdag. Visuelt ledsages den nye retning af et nyt logo, og der er planer om at lancere syv helt nye elektriske biler inden 2027.
Det handler om mobilitet
Det startede med cykler, motorcykler og lastbiler og i dag er Kia en af de største bilproducenter i verden. I 75 år har Kia leveret mobilitet og nu tages det næste skridt på rejsen, som skal imødekomme forbrugernes stigende grad af fleksible, miljøbevidste og integrerede transportformer.
“Mobilitet har altid været kernen i vores brand og det at flytte mennesker omdrejningspunktet i vores forretning. Mobilitet hjælper menneskeheden til konstant at gøre fremskridt, forbedre og udvikle sig. Derfor tror vi hos Kia, at mobilitet inspirerer til ideer”, fortæller Artur Martins, Senior Vice President, Head of Global Brand & Customer Experience hos Kia.
Ifølge Kia vil man finde inspirationen gennem innovation. Konkret skal data og nye teknologier bl.a. gøre det muligt at udvikle en række produkter og tjenester, der imødekommer netop kundens behov.
Nyt firmanavn
For at understrege den nye retning, har Kia annonceret et nyt firmanavn, da mærket udvider til nye forretningsområder. Ved at fjerne ‘Motors’ fra navnet viser Kias nye firmanavn en forpligtelse til den langsigtede plan. Konkret betyder det, at Kia vil bygge elbiler og specialbyggede køretøjer – og i det hele taget være relevant med mobilitetsløsninger- og tjenester.
Syv nye dedikerede elbiler
Kia planlægger at introducere syv nye dedikerede elbiler inden 2027. De nye modeller vil omfatte en række personbiler, SUV’er og MPV’er i flere segmenter. Fælles for dem alle er lang rækkevidde og hurtig opladning. Elbilerne skal baseres på koncernens nye Electric-Global Modular Platform (E-GMP).
Kia udvikler også en række nye specialiserede køretøjer til erhvervskunder. Disse køretøjer vil være baseret på fleksible platforme med modulære karosserier.
Efterspørgslen af specialiserede erhvervskøretøjer forventes at blive fem gange så stor inden 2030 på grund af vækst i e-handel og bildelingstjenester. Kia vil derfor udvikle delebiler, fragtbiler og logistikkøretøjer med plant gulv og lav frihøjde, som vil blive skræddersyet til erhvervs- og flådekunders behov.
Bæredygtighed i fokus
Den nye plan omfatter en mere bæredygtig produktion gennem brug af ren energi og genanvendelige materialer. Men der er også fokus på at tilbyde miljøvenlige mobilitetstjenester centreret om eldrevne og selvkørende biler på tværs af større byer verden rundt. Der er allerede indgået partnerskaber med andre virksomheder inden for samkørsel, biludlejning, taxakørsel, udbringning af mad og andre mobilitetstjenester.
Kias første dedikerede elbil
Den første dedikerede elbil med det nye Kia-logo på snuden afsløres allerede i første kvartal 2021. Den bliver baseret på den nye E-GMP-platform med et crossover-inspireret design. Den får en elektrisk rækkevidde på over 500 kilometer og en opladningstid på under 20 minutter.
Med sit voksende udvalg af elbiler sigter Kia mod en andel på 6,6% af det globale elbilmarked inden 2025 og et globalt årligt salg på 500.000 elbiler inden 2026.
Kia afslører flere oplysninger om den nye designretning for sine fremtidige produkter og tjenester i de kommende uger med en ny designfilosofi, der afspejler brandets transformation.
Kilde og fotos: Kia
kiamovement that inspiresthe power to surprise