fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: Audi A6 e-tron concept

Posted on
Nyhed: Audi A6 e-tron concept

En helt ny Premium Platform Electric (PPE) skal bane vej for en ny Audi A6 e-tron samt en serie af dynamisk designede modeller med en lav frihøjde. Dette er ikke tidligere set inden for elbiler. En kommende Audi A6 e-tron vil have kunne hurtig oplade med 270 kW og have en rækkevidde på over 700 km. 0-100 km/t klares på mindre end fire sekuner.

Audi A6 e-tron concept er forløberen for en innovativ modelfamilie af 100% elektriske serieproduktionsbiler. De første modeller med PPE-platformen vil blive lanceret i slutningen af 2023. PPE vil også kunne bruges til SUV’er.

På størrelse med en almindelig Audi A6

Audi A6 e-tron concept er 100% elektrisk. Det eneste, den har til fælles med den nuværende A6, er dens dimensioner. Den 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,44 meter høj.

En cW-værdi på kun 0,22 betyder det, at bilen frembringer minimal vindmodstand – hvilket udmønter sig i lavere energiforbrug og derfor længere rækkevidde.

A6 e-tron concept har de slanke, kamera-baserede virtuelle sidespejle, som er specifikt for Audi e-tron modeller.

“Heliosilver” er navnet på en speciel lakering, der reducerer energiforbruget. Dette skyldes, at lakken kan reflektere en betydelig procentdel af den termiske stråling fra sollys, hvilket betyder, at man i mange situationer ikke behøver at bruge klimaanlægget til at opretholde en konstant temperatur i kabinen

På fronten ses tydeligt, at Audi A6 e-tron concept er en elektrisk drevet repræsentant for mærket med de fire ringe.

LED skaber nye muligheder

De slanke forlygter og baglygter flugter med de overordnede linjer, og bag lygteglassene gør digital Matrix LED- og digital OLED-teknologi det muligt at opnå maksimal lysstyrke og en bred vifte af funktioner, selv med et minimalt overfladeareal, samtidig med at de tilbyder lyssignaturer, der kan tilpasses.

Tre små højt opløselige LED-projektorer er indbygget i hver side og omdanner jorden under dørene til en scene, når dørene er åbne, hvor små udvidede dynamiske lyseffekter hilser passagererne med beskeder på deres eget sprog. Kombinationen af sikkerhedsfunktioner og æstetisk design har altid været af særlig betydning for Audi, og derfor viser de små projektorer også advarselssymboler på jorden – fx for at advare cyklister om, at bildøren er ved at åbne.

Hvis Audi A6 e-tron concept er parkeret foran en væg under en pause for at genoplade batteriet, kan føreren og passagererne fordrive tiden med at spille et videospil projiceret på væggen. Spillerne styrer spillet via deres smartphones og kan stå ved siden af eller direkte foran bilen for en særlig god udsigt over spillet, som er flere meter bredt. Selve spillet er udtænkte og udviklet af Audis designere specielt til Audi A6 e-tron concept.

Bagpå har konceptbilen en ny generation af digitale OLED-elementer, der som en kontinuerlig lysstrimmel fungerer som en skærm. De kan også bruges til at skabe næsten ubegrænsede variationer af digitale lyssignaturer og dynamiske lysskærme, der kan tilpasses kundens ønsker. En ny funktion i baglygterne er de digitale OLED-elementers tredimensionelle arkitektur, der gør det muligt at opleve det dynamiske lysshow ikke kun i to dimensioner som tidligere men med 3D-effekt.

Helt ny platform

Det centrale element i den fremtidige PPE-flåde er et batterimodul mellem akslerne med en kapacitet på omkring 100 kWh energi i A6 e-tron concept. Brugen af hele bilens base gør det muligt at opnå et relativt fladt design til batteriet. Det betyder, at det for første gang vil være muligt at bruge denne ene platform til både biler med høj frihøjde og biler med en dynamisk, flad arkitektur – som Audi A6 e-tron concept – uden ændringer af den grundlæggende arkitektur.

Passagererne i de fremtidige PPE-modeller vil især drage fordel af den lange akselafstand, som udmønter sig i et længere interiør og mere benplads i begge rækker af sæder – en vigtig fordel på tværs af alle segmenter. Derudover er elbiler generelt også mere rummelige takket være fraværet af en transmissionstunnel.

Batteristørrelsen og akselafstanden på PPE-modeller er skalerbare, hvilket gør dem velegnede til brug i forskellige markedssegmenter, men alle modeller vil dog have forholdet mellem en relativt lang akselafstand og meget korte udhæng til fælles.

10 min. opladning giver 300 km rækkevidde

Kernen i Audi A6 e-tron concepts drivlinjeteknologi – og i alle fremtidige PPE-modeller – er 800-volt opladningsteknologi. Ligesom i Audi e-tron GT, sikrer dette, at Audi A6 e-tron concepts batteri kan oplades med op til 270 kW på meget kort tid på lynladestationer. Denne teknologi gør opladningstider mulige, der kommer tæt på et stop for at tanke en bil med konventionel forbrændingsmotor. Bare 10 minutter er nok til at oplade batteriet til yderligere 300 km, og på mindre end 25 minutter kan du oplade Audi A6 e-tron concepts 100 kWh batteri fra 5 til 80 procent. Sammen med en rækkevidde på mere end 700 kilometer – afhængigt af den valgte drivlinje og effekt – er Audi A6 e-tron concept yderst velegnet som primært køretøj.

Audi A6 e-tron concepts to elektriske motorer er i stand til at levere en samlet ydelse på 350 kW og et drejningsmoment på 800 Nm. Takket være det høje drejningsmoment, der er tilgængeligt helt fra start, vil selv modeller designet til effektivitet accelerere til 100 km/t på mindre end syv sekunder, og i højtydende modeller kan denne sprint endda reduceres til et godt stykke under fire sekunder.

Audi har flere modeller på vej

Audi A6 e-tron concept er nu det første medlem af en modelfamilie – i første omgang i C-segmentet og senere også i B- og D-segmenterne – der er baseret på PPE (Premium Platform Electric). Denne innovative teknologiplatform er ved at blive udviklet under Audis ledelse sammen med Porsche AG, og de første Audi-serieproduktionsmodeller, der er bygget på PPE-platformen, vil løbende blive afsløret fra og med anden halvdel af 2022. Med PPE vil elbiler nu også være attraktive for kunder, der foretrækker andre bilmodeller end SUV’er – som f.eks. en Sportback, der er karakteristisk for mærket.

Foto: Audi

5 kommentarer

5 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet