fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron fra 349.990 kr.

Posted on
Nyhed: Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron fra 349.990 kr.

På nyhedsfronten er 2021 et af de mest spændende år hos Audi i nyere tid. Kort efter introduktionen af den nye Audi GT e-tron følger nu Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron: To kompakte elektriske SUV’er til hverdagen med rummelige kabiner og banebrydende ny teknologi. Priserne er klar – også på privatleasing – og de første kunder kan blive kørende allerede til sommer. Sportback-udgaven lander lidt senere til efteråret.

Tro mod konceptbilen vist i 2019

Der er ikke langt fra konceptbilernes linjer til de serieproducerede versioner, og det progressive design er både funktionelt og aerodynamisk: Q4 e-tron opnår en cw-værdi på 0,28, og Sportback har endda blot en luftmodstandsværdi på 0,26.

En verdensnyhed er de digitale lyssignaturer, hvor føreren i betjeningssystemet MMI touch kan vælge mellem fire signaturer af dagskørelyset.  På bilens bagende forbindes baglygterne af et lysbånd.

Tre drivlinjevarianter

Q4 e-tron tilbydes i tre forskellige drivlinjevarianter. En kraftfuld Q4 e-tron 50 quattro-model med en maksimal ydelse på 220 kW (299 hk) samt to varianter Q4 e-tron 35 og Q4 e-tron 40 med baghjulstræk og hhv. 125 kW (170 hk) og 150 kW (204 hk).

Sportback-udgaven lander til efteråret.

Q4 e-tron 40 kan køre op til 509 km på en enkelt opladning (WLTP). Med en opladningseffekt på op til 125 kW kan der under ideelle betingelser tankes strøm til ca. 130 km på ca. 10 min.

Det kompakte batteri til Q4 35 e-tron har en kapacitet på 52 kWh (55 kWh brutto), og i det store batteri til modellerne Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro er kapaciteten 77 kWh (82 kWh netto).

Q4 e-tron har varmepumpe, som anvender restvarmen fra højvoltskomponenterne og den omgivende luft til at klimatisere kabinen. Dermed bidrager den især på længere strækninger markant til en forøgelse af effektiviteten.

De to nye elektriske SUV’er fra Audi kan oplades med vekselstrøm (AC) og jævnstrøm (DC) og med forskellig opladningseffekt alt efter batteri. Det kompakte batteri kan oplades med op til 7,4 kW ved AC-opladning og op til 100 kW ved DC-opladning. Det store batteri kan oplades med op til 11 kW ved AC-opladning og op til 125 kW ved DC-opladning.

Plads som i en større SUV

I Q4 e-tron er bagagerumsvolumenen på mellem 520 og 1.490 l afhængigt af bagsæderyglænenes placering, mens der i Sportback er en bagagerumsvolumen på mellem 535 og 1.460 l.

Begge modeller har en anhængervægt på op til 1.000 kg (med bremser, ved 12 % stigning), og quattro-modellen kan trække op til 1.200 kg.

Med en længde på 4,59 m byder bilerne pladsforhold, der kan sammenlignes med SUV-modellerne i luksusklassen, og der er ingen midtertunnel i kabinen. En anden fordel, ved at bilen er konstrueret på en dedikeret elbilsplatform (MEB), er den gode benplads ved bagsæderne.
Kabinen i Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron virker bred og luftig, og instrumentpanelet er orienteret mod føreren som en integreret del af interiøret.

SONOS leverer premium lyd i Q4 e-tron

Rattet med touchflader, som føreren bruger til at styre det digitale kombiinstrument. Betjeningen af infotainment- og navigationssystemet sker primært via det centrale MMI touch-display, som fra sidst på året også vil kunne fås med en større skærm på 11,6”.

Audi smartphone interface til trådløs tilslutning med Apple CarPlay og Android Auto.

Som ekstraudstyr byder Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron på augmented-reality-head-up-display. Det placerer anvisningerne fra visse assistentsystemer og symbolerne fra navigationssystemet over den virkelige verden udenfor i førerens synsfelt. De vises dynamisk i et stort vindue, hvor de ses visuelt svævende i en afstand på ca. 10 m eller mere fra føreren og dermed virker integrerede i omgivelserne.

Audi samarbejder med SONOS om at skabe Premium-Sound i Q4 e-tron.

Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron er udstyret med de nyeste assistentsystemer. Det gælder blandt andet den forudseende effektivitetsassistent, som understøtter en forudseende og forbrugsoptimeret kørestil. Systemerne, der fås som ekstraudstyr, er som mange andre udstyrsfeatures opdelt i pakker.

Den adaptive kørselsassistent understøtter føreren ved længde- og tværføringen i hele hastighedsområdet, mens omgivelseskameraerne hjælper i bytrafikken og ved parkering.

Læs mere om kabinen her.

Kan bestilles fra 22. april

Audi Q4 e-tron kan opleves hos de danske Audi forhandlere i juni 2021. Der åbnes dog allerede for bestillinger i Danmark fra den 22. april, og bestiller man som en af de første, får man leveret sin Q4 e-tron allerede i juni. Audi Q4 Sportback e-tron kan bestilles til sommer og lander i løbet af efteråret.

Prisen på Q4 e-tron starter fra 349.990 kr.

Listepriser Q4 e-tron Q4 e-tron Attitude
35 e-tron (125 kW, 55/52 kWh, RWD) 349.990 kr. 364.990 kr.
40 e-tron (150 kW, 82/77 kWh, RWD) 384.990 kr. 399.990 kr.
50 e-tron quattro (220 kW, 82/77 kWh, quattro)   459.990 kr.
Privatleasingpriser Førstegangsydelse Månedlig ydelse
Q4 Attitude 35 e-tron inkl. metallak 25.000 kr. 4.995 kr.
Q4 Attitude 40 e-tron inkl. metallak 25.000 kr. 5.495 kr.
Q4 Attitude 50 e-tron quattro inkl. metallak 25.000 kr. 6.395 kr.

Læs mere om privatleasingbetingelser på www.audi.dk/privatleasing

Inkluderet i både listepriser og privatleasingpriser er et service- og reparationsabonnement i 3 år/45.000 km.

Tekniske data Q4 35 e-tron​ Q4 40 e-tron​ Q4 50 e-tron quattro​
Ydelse​ 125 kW​ 150 kW​ 220 kW​
Drejningsmoment​ 310 Nm​ 310 Nm​ 460* Nm​
0-100 km/t​ 9 sek.​ 8,5 sek.​ 6,2 sek.​
Tophastighed​ 160 km/t​ 160 km/t​ 180 km/t​
Batterikapacitet,brutto/netto​ 55/52 kWh​ 82/77 kWh​ 82/77 kWh​​
Rækkevidde, WLTP​ 334 km​ 509 km​ 481** km​
Strømforbrug, WLTP​ 17,5 kWh/100 km​ 17,7 kWh/100km​ 18,3** kWh/100 km​
Ladeevne, AC/DC​ 7,2 kW / 100 kW​ 11 kW / 125 kW​ 11 kW / 125 kW​
Ladetid, AC (0-100 %)​ 7 t 30 min. ​ 7 t 30 min.​ 7 t 30 min.​
Ladetid, DC (5-80 %)​ 38 min. ​ 38 min.​ 38 min.​
Standardudstyr​ Q4 e-tron Q4 e-tron Attitude
19″ alufælge, 5-eget​ Std.​ Std.​
Audi adaptiv hastighedsassistent​ Std.​
Audi phone box​ Std.​
Audi pre sense front​ Std.​ Std.​
Audi smartphone interface​ Std.​
Audi sound system​ Std.​ Std.​
AVAS – Acoustic vehicle alerting system​ Std.​ Std.​
Bagklap med elektrisk åbning og lukning​ Std.​
Bakkamera​ Std.​
Bluetooth interface​ Std.​ Std.​
Børnesikring, elektrisk betjent​ Std.​ Std.​
Børnesædefastgørelse i-Size i passagersiden og i-Size og Top Tether på de yderste bagsædepladser​ Std.​ Std.​
Dekorindlæg i sort, eksklusiv lak​ Std.​ Std.​
Digital radiomodtagelse​ Std.​ Std.​
Digitalt cockpit (10,25”)​ Std.​ Std.​
Dobbelteget sportslæderrat, flad top og bund, multifunktion, skiftekontakter ​ Std.​ Std.​
Dæktrykkontrol ​ Std.​ Std.​
e-tron opladningssystem kompakt​ Std.​ Std.​
Fartpilot inkl. fartbegrænser ​ Std.​ Std.​
Forsæder med højdeindstilling​ Std.​ Std.​
Højglanspakke, blanke rudelister ​ Std.​ Std.​
Klimaanlæg​ Std.​ Std.​
Komfortmidterarmlæn foran​ Std.​ Std.​
Komfortparkeringsklimafunktion ​ Std.​ Std.​
LED forlygter og baglygter​ Std.​ Std.​
MMI (10,1”)​ Std.​ Std.​
Mode-3-ladekabel ​ Std.​ Std.​
Parkeringshjælp bag ​ Std.​ Std.​
Parkeringshjælp plus​ Std.​
Sidespejle med elektrisk indstilling og elopvarmning​ + spejlhuse i bilens farve Std.​ Std.​
Skivebremse, foran (tromlebremse, bag)​ Std.​ Std.​
Splitbagsæde 40:60​ Std.​ Std.​
Sædebetræk i stof “Index” ​ Std.​ Std.​
Sædevarme, foran ​ Std.​ Std.​
Tagræling, blank​ Std.​ Std.​
Undvigeassistent og drejeassistent ​ Std.​ Std.​
USB-ladestik ved bagsæde, 2 stk​ Std.​
Varmepumpe​ Std.​ Std.​
Vognbaneafvigelsesadvarsel ​ Std.​ Std.​
Gælder kun for 50 quattro:
Progressiv styring (kun quattro versioner)​ Std.​ Std.​
19″ fælge, 5-W-eget aerodesign, grafitgrå, glanspolerede (kun 50 quattro)​ Std.​ Std.​
Advanced kofangere (kun 50 quattro)​ Std.​ Std.​

Foto: Audi

5 kommentarer

5 kommentarer

    1. Hej Kenneth. Hvor ser du 45’eren? Vi har kendskab til 35, 40 og 50 hvor 35 og 40 p.t. kan vælges i konfigureringen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet