Den mindste SUV i BMW´s modelprogram – BMW X1 – lanceres i en ny og større udgave. For første gang nogensinde fås den i en fuldelektrisk variant, som på mange punkter virker toprelevant på det danske marked. Læs her hvorfor.
Det mest spændende ved den nye X1 serie er varianten iX1, som vi netop har set for første gang ved et nordisk PR event i Gotland arrangeret af BMW.
Den nye iX1 følger samme opskrift som iX3, i4 og den nye i7, hvor samme platform anvendes på tværs af drivlinjer. BMW forventer at der vil være et behov og et marked på tværs af drivlinjer mange år endnu, og tør derfor godt holde fast i fossile varianter og ”mix produkter” som fx plug-in hybrid. En dedikeret elbilplatform, som bl.a. anvendes til iX, er et godt eksempel på denne flerstrengsstrategi, som umiddelbart virker fornuftig.
Rækkevidde op til 438 km
BMW iX1 xDrive30 har en elmotor på både for- og bagakslen med en samlet systemydelse på 313 hk og et maksimalt drejningsmoment på 494 Nm. 0-100 km/t foregår på 5,7 sekunder og en rækkevidde på op til 438 km.
X1’erens batterikapacitet er 66,5 kWh brutto og hurtigopladning sker med op 127 kW.
På det danske marked lanceres også BMW X1 sDrive18i med en 3-cylindret benzinmotor med 136 hk samt syvtrins automatgear med dobbeltkobling. Derudover kan der vælges to forskellige plug-in-hybrid udgaver: BMW X1 xDrive25e med 245 hk og en elektrisk rækkevidde på 78-89 km samt BMW X1 xDrive30e med 326 hk og en elektrisk rækkevidde på 78-89 km.
Alle tal er foreløbige, understreger BMW.
God mellemklassestørrelse
Den nye model er er vokset i størrelse. Den er 4.500 mm lang (53 mm længere end forgængeren), 1.845 mm bred (+24 mm) og 1.642 mm høj (+44 mm). Akselafstanden er øget med 22 mm til nu 2.692 mm.
Bagagerummet er på hele 540 liter og byder dermed på mere plads end i en iX3. I kabinen er der god plads både ved for- og bagsæder, og bilen føles i det hele taget enormt rummelig. Kabinen får et løft i en mere moderne retning, og minder på mange måder om den kabine, den nye 2-serie Active Tourer har. Dvs. nyeste version iDrive, en stor curved skærm med digitalt cockpit og infotainment samt en nydesignet midterkonsol. Den virker mere moderne og elegant end det mere klassiske layout, som anvendes i en iX3.
BMW Maps-navigation, sportslæderrat og tozones-klimaautomatik er standard. Det samme gælder fire USB-C-porte og to 12V stikkontakter. Den har også kollisionsadvarsel ift. modkørende trafik ved venstresving og ved cyklister og fodgængere ved højresving samt Parking Assist med bakkamera og bakkeassistent.
BMW X1 sDrive18i ser vi i oktober og en måned senere følger BMW iX1 xDrive30 samt de to plug-in-hybrid udgaver.
Den eneste pris vi kender er på BMW iX1 xDrive30, som med 2022-priser står til 459.500 kr. Det er godt 60.000 kr. billigere end iX3.
BMW X1 produceres på BMW fabrikken i Regensburg i Tyskland, hvor den fleksible produktion sikrer, at modeller med både forbrændingsmotor, som plug-in-hybrid og fuldelektriske versioner ruller af samme samlebånd.
Foto: Fabian Kirchbauer Photography / BMW