En helt ny Ducati Panigale V2 er netop præsenteret – også som S-udgave. Det er den letteste Panigale nogensinde, og den er udviklet til både gaden og banen. Men den mister kræfter i nyeste version.
Ligesom med den nye V4, skal jeg lige fordøje det nye design. Væk er mono svingarmen og potterne er ført op under sædet. To elementer, som jeg elsker i V2 designet på forgængeren.
Den nye Panigale V2 S virker mest interessant.
Ducati Panigale V2 S
Panigale V2 S har Ducatis nye avancerede 90° V2-motor med variabel ventilstyring. Det giver en mere smidig acceleration.
Motoren er på 890 cc hvor forgængeren lød på 955 cc, og den har 120 hk mod tidligere 155. På en måde lugter den næsten mere af en ny Ducati Supersport end en ny Panigale V2.
Den nye V2 S er 15 kg lettere, hvilket bl.a. tilskrives et monocoque letvægtsstel. Uden brændstof vejer den 175 kg.
Forgaffel og bagdæmper er begge fuldt justerbare fra Öhlins og bremserne er Brembo. Fortæl er der 320 mm dobbelte skiver.
Fra fabrikken kommer den nye V2 S på dæk fra Pirelli. Det er Diablo Rosso IV (120/70 foran og 200/55 bag).
Som standard får du Cornering ABS, Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Engine Brake Control (EBC), Ducati Quick Shift (DQS) 2.0, Ducati Power Launch (DPL) og Ducati Pit Limiter (DPL).
Skærmen er på 5” og der er tre køreprogrammer: Road, Road Pro (tidligere Sport) og Track.
V2 S har som standard single seat med passagerkit som ekstraudstyr.
Ducati Panigale V2
V2 har stort set samme specifikationer som på S-versionen, men der er forskelle. Den vejer 191 kg uden brændstof og har et andet batteri (AGM ikke litium-ion).
Affjedring er på forgaflen 43 mm Showa Big Piston Fork (BPF) og bagdæmperen er Sachs monoshock. Begge er fuldt justerbare.
Som standard har den to sæder.
Ducati Power Launch (DPL) og Ducati Pit Limiter (DPL) fås som tilvalg.
Priserne er endnu ikke meldt ud.