Fiat 500 tager et stort skridt ind i fremtiden. Den nye udgave er en ren elbil med en rækkevidde på op til 320 km (WLTP), og den byder også på nyt infotainmentsystem, nye avancerede sikkerhedssystemer og det højeste niveau af autonom kørsel for sin klasse.
Den første rene elbil fra FCA (Fiat Chrysler Automobiles) blev præsenteret onsdag i Milano i form af den helt nye Fiat 500. Den første udstyrsvariant bliver lanceringsmodellen Fiat 500 “la Prima”, der som standard har udstyr fra øverste hylde og et batteri på 42 kWh, der giver en rækkevidde på 320 km (WLTP).
Hjemmeladning er også en mulighed. Fiat 500 “la Prima” kommer med en Easy Wallbox, der kan forbindes til et almindeligt stik uden behov for en installatør og lade med 3 kW, men den kan også forbindes til et kraftstik af en professionel installatør, hvilket bringer effekten op på 7,4 kW. Dermed kan man lade Fiat 500 “la Prima” helt op på blot 6 timer derhjemme. Den kommer desuden med et mode-3-kabel, der kan anvendes til opladning fra offentlige ladestandere.
Forskellige køreprogrammer
Den nye Fiat 500 kommer med 3 forskellige køreprogrammer – Normal, Range og Sherpa. ‘Normal’ giver en køreoplevelse, der minder meget om en konventionel bil. ‘Range’ gør det stort set muligt at køre bilen uden at flytte foden. Køreprogrammet giver en hårdere deceleration, når man letter foden fra speederen, end i en konventionel bil – det er næsten som at træde på bremsepedalen.
‘Sherpa’ ændrer ved en række indstillinger i bilen for at reducere forbruget af strøm. Tophastigheden reduceres til 80 km/t., speederresponsen sænkes, og sædevarme og klimaanlæg slukkes automatisk, men kan naturligvis aktiveres igen af føreren. Alt sammen for at sænke energiforbruget og sikre maksimal rækkevidde.
Autonom kørsel på niveau 2
Den nye Fiat 500 “la Prima” lever som den første bil i sin klasse op til autonom kørsel på niveau 2 efter den internationale standard for autonom kørsel, der er udgivet af SAE International. Teknologi holder øje med alt omkring bilen, den intelligente adaptive fartpilot bremser og accelererer baseret på omgivelserne – hvad end det er andre biler, cyklister eller fodgængere – og vognbanecentreringen holder bilen i midten af vognbanen, når den genkender vejstriberne.
Den intelligente hastighedskontrol aflæser hastighedsgrænserne og kommer med en hastighedsanbefaling, blindvinkelalarmen anvender ultrasoniske sensorer til at overvåge de blinde vinkler og advarer med et markeringslys i sidespejlet, og træthedsovervågningen anbefaler en pause, hvis bilen registrerer træthedstegn hos føreren.
Og sidst men ikke mindst tilbyder bilens mange sensorer et visuelt fugleperspektiv og komplet overblik, når man foretager vanskelige manøvrer.
Hold forbindelsen med Uconnect 5
Den nye Fiat 500 er også den første model fra FCA med det nye infotainmentsystem Uconnect 5, der kan parres trådløst med smartphones og lynhurtigt opretter forbindelse. Det har en 10,25” HD-touchskærm, der er designet og integreret i instrumentbordet. Kombineret med et telematisk system og nødopkaldsfunktion tilbyder Uconnect 5 en række avancerede opkoblingsløsninger:
- My Assistant forbinder føreren med en servicemedarbejder i tilfælde af nedbrud eller uheld.
- My Remote giver mulighed for at styre opladningen, finde bilen, låse bilen op eller i og indstille klimaanlægget fra en smartphone.
- My Car betyder, at man kan tjekke en række parametre på sin bil lige fra serviceintervaller til dæktryk.
- My Navigation gør det muligt at sende sin destination til bilens navigation og tjekke trafikken, vejret og om der er fartkameraer langs ruten via appen. Man kan også se, om der er ladestandere i nærheden, og hvilke man kan nå med sin nuværende mængde strøm.
- Mulighed for My Wi-Fi, der danner et hotspot i bilen for op til 8 enheder.
- Mulighed for My Theft Assistance, der giver omgående besked, hvis bilen bliver stjålet.
Helt sikkert en 500
Det klassiske design og proportioner, som alle dage har kendetegnet Fiat 500, er bibeholdt i den nye udgave. Den er elegant proportioneret med rene linjer og et avanceret og kompakt men også rummeligt og attraktivt udtryk.
Fiat 500 er stadig en bil med et smil, og den har ikke mistet sin ubekymrede charme. Et praktisk eksempel på det er en unik detalje, som bliver tilgængelig på sigt – bilens AVAS (Acoustic Vehicle Alert System), som giver en akustisk advarsel til bløde trafikanter ved hastigheder op til 20 km/t., udsender ikke en almindelig lyd, men vil afspille musikken fra Felinis film Amacord, der er komponeret af Nino Rota.
Den nye Fiat 500 er vokset 6 centimeter i bredden og lige så meget i længden, og akselafstanden er forlænget med 2 centimeter, hvilket giver bedre kørekomfort, og hjulene er blevet større. Bilen er stadig under 4 meter lang.
Alt interiør er også nyt. Det enkle og gennemtænkte miljø inde i bilen har enkle linjer og domineres af det slanke instrumentbord. Gearstangen, der er unødvendig i en elbil, er blevet erstattet af praktiske opbevaringsløsninger.
Dansk pris på Fiat 500 “la Prima”
Den første udstyrsvariant bliver altså den topudstyrede cabriolet Fiat 500 “la Prima” – den kommer i et begrænset antal og er den første elektriske, firesæders cabriolet i markedet. De nye løsninger (altså bl.a. sikkerhedssystemer som intelligent hastighedskontrol, intelligent adaptiv fartpilot og vognbanecentrering foruden Uconnect 5 med telematisk system og hurtigladning med op til 85 kW) er standard i “la Prima”.
Den kommer derudover med fuld LED-forlygter, sæder beklædt med læderoptik, varme i forsæderne, 17” alufælge og krombeklædte indsatser på vinduer og sidepaneler. Den har også en lang række sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, bakkamera med dynamiske navigationslinjer, lysassistent, vognbanekontrol, nødopkald og elektrisk håndbremse.
Fiat 500 “la Prima” kommer inklusive levering, en af tre mulige farver, mode-3-kabel og Easy Wallbox til en pris på 289.990 kr.
Det er allerede nu muligt at tilkendegive sin interesse for Fiat 500 “la Prima” ved at skrive sig op på www.fiat.dk.