Med den nye Hyundai IONIQ 5 har det koreanske mærke meget vel fundet opskriften på en succesfuld serieproduceret elbil. Den har lynhurtig ladning, nyskabende features, en rummelig kabine og et skarpt design. Dertil et kraftigt strejf af bæredygtige materialer. Hvis prisen bliver attraktiv, får konkurrenterne kamp til stregen.
Den nye IONIQ 5 er bygget på Hyundais E-GMP-platform, og er én af de første biler i verden med et letvægtsbatterisystem på op til 800 volt. Det giver både lynhurtig opladning og imponerende præstationer.
IONIQ 5 kommer med to batteristørrelser på hhv. 58 kWt og 72,6 kWt samt to elmotorer – enten med en bagmonteret motor eller både en front- og bagmonteret motor, der muliggør firehjulstræk. Den bagerste motor leverer 350 Nm og den forreste motor 255 Nm.
Med batteristørrelsen på 72,6 kWt og baghjulstræk samt 218 hk, har IONIQ 5 en rækkevidde på 481 km og kan accelerere fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder samt en topfart på 185 km/t. Vælger man 20” er rækkevidden 451 km.
Med firehjulstræk og 306 hk accelerer IONIQ 5 fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder.
Med E-GMP platformen tilbyder IONIQ 5 opladning med henholdsvis 400 og 800 volt. Med 800 volt kan IONIQ 5 lynlade fra 10 til 80% på 18 minutter eller tilføre op til 100 kilometers rækkevidde på 5 minutter.
Endvidere tilbydes en unik opkoblingsteknologi. Via V2L-teknologi og et kraftigt 230 volt-stik har man nemlig mulighed for at trække strøm ud af bilens batteri til eksempelvis opladning af en el-cykel. Det vil sige at der er et helt almindeligt strømstik i bilen, som kan bruges til stort set alt, der kræver strøm.
Designet har skarpe linjer og minder på en måde om hatchbackens svar på en Tesla Cybertruck. De integrerede pixel-lygter foran og store 20 tommer hjul giver IONIQ 5 et nærmest futuristisk udtryk. På siden er dørgrebene skjult, men kører automatisk kører ud, når man nærmer sig bilen med nøglen.
Kabinen fremstår luksuøs og minimalistisk og er i høj grad bygget med miljøvenlige og genanvendte materialer. Med en forbløffende stor akselafstand på hele 3 meter og plant gulv skaber det en helt ny dimension af kabineplads. Det flade gulv gør det muligt for midterkonsollen at glide frem og tilbage.
Førersædet og passagersædet er udstyret med benstøtter, der gør det muligt for passagerer at slappe af og få ny energi, mens IONIQ 5 oplades. Alle sæder kan manøvreres frem og tilbage, hvilket gør det lettere for voksne i forreste række at tage sig af børn på bagædet.
Sæderne er betrukket med øko-behandlet læder, der er farvet og behandlet med vegetabilske olieekstrakter fra hørfrø. Andre bløde detaljer i kabinen består af tekstiler, der stammer fra holdbare fibre som sukkerrør, uld, polygarn og fibre vævet af genbrugsplast. Overflader som dashboards, knapper og dørpaneler er belagt med en polyurethan biomaling fremstillet af olier fra rapsblomster og majs.
IONIQ 5 kommer med mulighed for anhængertræk og det forventes, at den må trække op til 1.600 kg med bremser.
IONIQ 5 forventes lanceret i Danmark i sommeren 2021.
Foto: Hyundai
hyundaihyundai 45hyundai ioniq 5ioniq 5