fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: KIA EV9

Posted on
Nyhed: KIA EV9

Efter en laaaaang indflyvning kan KIA nu langt om længe afsløre flere detaljer om den nye EV9, som er den hidtil største og mest avancerede elbil fra mærket. Få de vigtigste highlights her.

  • EV9 baseres på den avancerede Electric Global Modular Platform (E-GMP) med mulighed for lynhurtig opladning med 800 V.
  • 15 min. lynladning giver 239 km rækkevidde
  • WLTP-rækkevidden er 541 km ved fuld opladning
  • Bilen er forberedt til level 3 førerløs kørsel i udvalgte lande
  • Kia Connect Store gør det muligt at købe digitale features og services on demand over-the-air
  • EV9 fås med 21”, 20” eller 19” fælge.
  • Den har en længde på 5.010 mm, en bredde på 1.980 mm og en højde på 1.755 mm. Akselafstanden er hele 3.100 mm.
  • EV9’s ”Star Map”-LED-dagskørelys skaber et unikt lysmønster, som vil kendetegne Kias Digital Tiger Face på mærkets fremtidige elbilmodeller.
  • EV9 fås som standardmodel og GT-Line, hvor sidstnævnte har sort kontrastfarve på kofangeren forrest og bagest, fælgene og tagbøjlerne.
  • På trods af det bulky design har EV9 en luftmodstandskoefficient på 0,28 (cd-værdi), som er i den pæne ende for en høj SUV.
  • Kia EV9 kan konfigureres med syv sæder eller seks sæder og flere forskellige konfigurationer af anden sæderække på fire forskellige sædekonfigurationer inklusive 3-personers sæde, standardsæder, relaxation-sæder eller to separate sæder med drejefunktion. Med drejesæder kan sæderne på anden sæderække drejes 180 grader, så man kan tale med personerne på tredje sæderække. Personerne på tredje sæderække har adgang til ladepunkter og kopholdere.
  • Interiøret i EV9 byder på i alt seks forskellige kombinationer fra en lys, moderne grå farve til elegante naturlige nuancer og en sportslig version til GT-Line.
  • I udvalgte lande tilbydes et 76,1 kWh-batteri i standardmodellen med baghjulstræk (RWD), mens både Long Range-modeller med baghjulstræk (RWD) og modeller med firehjulstræk (AWD) er udstyret med et 99,8 kWh-batteri.
  • Long Range-modellen har en elmotor med 150 kW og et drejningsmoment på 350 Nm (0-100 km/t på 9,4 sekunder). Standardmodellen EV9 har også en enkelt elmotor med en lidt højere ydelse på 160 kW og 350 Nm (0-100 km/t på 8,2 sekunder)
  • Varianten med firehjulstræk har to elmotorer med en samlet ydelse på 283 kW og et kombineret drejningsmoment på 600 Nm (0-100 km/t på 6,0 sekunder). Boost-funktion (ekstraudstyr), som kan tilkøbes via Kia Connect Store, giver et drejningsmoment på 700 Nm (0-100 km/t på 5,3 sekunder).
  • EV9 er som standard udstyret med Vehicle-to-Load-funktionen (V2L), så strømmen fra bilens batteri kan anvendes til andre formål (bærbare computere, køleskabe eller campingudstyr).
  • Kias Remote Smart Parking Assist 2 tilbydes som en digital feature
  • Content streaming gør det muligt at få mest muligt ud af bilens infotainmentskærme.
  • Kia EV9 fås med Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), vognbaneassistent (LKA) og Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), navigationsbaseret Smart Cruise Control (NSCC), Highway Driving Assist 2 (HDA 2), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance og Parking Collision-Avoidance Assist.
  • Med en digital nøgle kan man låse bilen op og starte den med deres smartphone, mens nøglen er i lommen eller i tasken.
  • Kia EV9 har 10 airbags.
  • Kia Danmark forventer at kunne lancere EV9 på det danske marked til efteråret.

Foto: Kia

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet