Større, mere avanceret, digitaliseret og elektrificeret. Det er kort og godt essensen af den nye Kia Niro, som ventes lanceret senere i år. Bilen får umiddelbart en mere ungdommelig appeal med større mulighed for tilpasning af farver og udtryk.
Den nye Niro er baseret på tredje generations platform og har et større karrosseri, som giver klasseledende pladsforhold i kabinen og bagagerummet. Senere præsenteres to elektrificerede drivlinjer i form af en plug-in-hybriddrivlinje (PHEV) og en fuldt elektrisk drivlinje (BEV).
Mere ungdommelig
Kia Niro holder fast i sit crossover-look, som fremover kan kombineres med et tofarvet hightech-karrosseri, og der kan vælges op til tre forskellige typer finish til sideskørterne. Et markant bundskjold og sideskørter skal give en robust karakter.
Den markante C-stolpe har en funktion, som skal forbedre aerodynamikken ved at styre luftstrømmen under den, så den samlede effektivitet forbedres. Derved opnår den helt nye Niro en lav Cw-værdi på kun 0,29.
LED lys skal give bilen sit helt eget udtryk både for og bag.
Kabinen er ny fra ende til anden og får en ambientebelysningen med 74 farvekombinationer. Der er en 10,25” digital panoramaskærm, som omfatter både instrumentenhed og infotainmentfeatures i én enhed.
Under den centrale skærm giver et integreret infotainment- og klimareguleringssystem et strømlinet look. Et 10” head-up-display (HUD) kan vise vigtige kørselsinformationer som blandt andet hastighed og navigationsanvisninger direkte på forruden. Informationer om bilens sikkerheds- og assistentsystemer vises også.
Niro fås med en elektronisk gearvælger, som er pladsbesparende. En stor variabel kopholder og en trådløs smartphoneoplader er også lige ved hånden.
Større end forgængeren
Den helt nye Niro er vokset i forhold til forgængeren, og den har nu en længde på 4.420 mm, en bredde på 1.825 mm, en højde på 1.545 mm og en akselafstand på 2.720 mm, hvilket er en forøgelse på henholdsvis 65 mm, 20 mm, 10 mm og 20 mm.
Sæderne, som øger rummeligheden og komforten med en hightech-sædemekanisme og lav vægt, fås med syv forskellige typer indtræk.
Forsæderne har nyttige tøjbøjler på bagsiden, USB-C-porte og opbevaringslommer, som vi også har set i den nye Kia Sportage.
Kabinen i den nye Niro er fremstillet med brug af genbrugsmaterialer. Loftbeklædningen er fremstillet af genbrugt tapet, sæderne er fremstillet af Bio PU med udtræk af eukalyptusblade, og dørpanelerne er lakeret med en lak, som reducerer miljøbelastningen.
Opdaterede drivlinjer
Den helt nye Niro lanceres med forhjulstræk og to opdaterede effektive drivlinjer: plug-in-hybrid (PHEV) og batterielektrisk (BEV).
1,6-liters GDI-motoren i Niro PHEV er kombineret med anden generation af Kias 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse (6DCT), som er konstrueret og optimeret specielt til at øge effektiviteten og reducere vægten.
En ny undervogn og et nyt styretøj er optimeret til at sikre en komfortabel og harmonisk køreoplevelse. Forrest har den helt nye Niro MacPherson-hjulophæng, og bagest har den et fireleddet hjulophæng. Bilen er forsynet med ekstra isolering og polstring med henblik på at reducere uønsket motor- og vejstøj.
Anden generation af Niro har en komplet pakke med alle Kias intelligente assistent- og sikkerhedssystemer. Den vil også kunne fås med remote smart parking assist, som vi også kender fra Sorento og Sportage.
Den helt nye Niro introduceres globalt senere i år.
kia nirokia sorento phevkia sportage