Renault træder ind i den elektriske mellemklasse med en elektrificeret udgave af Megane, som produceres på en CMF-EV platform dedikeret til elbiler. Bilen er ny fra ende til anden og kommer med et digitalt cockpit og infotainmentsystem med stor skærm baseret på Google. Carlife365 har været i Paris for at se nærmere på den franske nyhed.
Læring fra Zoe
Det er ikke nyt for Renault at lave elbiler. I næsten et årti har Zoe kørt i Europa som en lille praktisk elbil med fornuftig rækkevidde. Her har Renault samlet data om elbilens brugsmønster og brugt dette til at designe den nye elektriske Megane. Grundlaget for at bygge en velfungerende elbil burde derfor være på plads.
Vi må stadig vente lidt med at køre i bilen, så vi forholder os udelukkende til det, øjet kan se. Til præsentationen i Paris viser Renault selve grundkonstruktionen med CMF-EV platformen, hvor batteriet ligger i bunden af bilen. Det er kun 11 cm i højden, hvilket er i den lave ende for klassen. Motorens opbygning er identisk med Zoe men adskiller sig ved at være oliekølet. Den vejer 145 kg og driver den elektriske Megane frem med forhjulstræk. Ifølge Renault vil platformen også kunne drives med firehjulstræk.
To batteristørrelser
Megane Electric kommer med to batteristørrelser – et stort på 60 kW med en rækkevidde på 470 km (WLTP) og et mindre på 40 kW med en rækkevidde på 300 km.
Afhængig af versionen kan du hurtiglade med 130 kW (DC) eller 22 kW (AC) på tre faser. På én fase (AC) sker en normal opladning med 7,4 kW. Med en hurtiglader på 130 kW kan du opnå 300 km rækkevidde (WLTP) på en halv times tid.
Det store batteri giver en ydelse på 160 kW (218 hk) og 300 Nm. Det giver en acceleration fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Det lille batteri giver en ydelse på 96 kW, 130 hk og 250 Nm.
Større end en almindelig Megane
Den samlede længde på den elektriske Megane er 4,2 meter og 1.5 meter i højden. Med hjulene placeret helt ude i hjørnerne og en akselafstanden på 2,7 m giver det en god pladsfornemmelse i bilen – større end i den almindelige Megane. Man sidder lidt mindre højt end i lignende elektriske SUV-modeller og sætter sig mere ind i bilen end op. Bagagerummet tager 440 liter ligesom den almindelige Megane. Der er et lille rum til kabler under gulvet i bagagerummet men ingen frunk i motorrummet.
Kvaliteten i kabinen virker god med veldesignede linjer og bløde flader. I topmodellen giver træpaneler et strejf af luksus og lædersæderne er ikke alene flotte – man sidder også godt i dem.
Et af de helt store indslag i den nye kabine er en stor digital flade på 24” med digitalt cockpit og infotainment ”powered by Google”. Systemet har en processor som i en tablet og fungerer lynhurtigt og uden at lagge. Alle menuer er på dansk og betjeningen virker meget nem i den intuitive brugerflade. De digitale indslag fremstår som et stort plus for bilen.
Strømlinet design
Det udvendige design er moderne og strømlinet, med detaljer der er skabt for at optimere aerodynamikken. Renault lancerer to helt nye farver og tilbyder bilen i forskellige konfigureringer med op til tre forskellige farver på hhv. karosse, tag og detaljer på for- og bagkofanger. Baglygterne giver en unik signatur på den elektriske Megane og på bilens front sikrer LED-detaljer et tydeligt Renault DNA.
Håndtagene ligger fladt langs bilens dørside og popper kun ud, når du skal åbne døren. På de bagerste døre sidder dørhåndtaget gemt ved C-søjlen – præcis som vi kender det fra Zoe og Clio.
Den elektriske Megane vil blive tilbudt i tre forskellige udstyrsversioner og forventes at lande i Danmark i foråret 2022.
Priserne er endnu ikke på plads, men et forsigtigt prisgæt for startmodellen med det lille batteri er omkring 270.000-280.000 kr.
Foto: Thomas Saks
megane Electricrenaultrenault megane