Site icon Carlife365

Nyhed: ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

ŠKODAer nu klar til at præsentere den nye ENYAQ COUPÉ iV, som er det tjekkiske bud på ID.5 og Q4 e-tron Sportback. Topmodellen ENYAQ COUPÉ iV RS er den første RS-model, som er 100 procent elektrisk. Vi ser den på gaden i Danmark i juni, forventer ŠKODA Danmark.

Ligesom ENYAQ iV er ENYAQ COUPÉ iV bygget på MEB-platformen. ENYAQ COUPÉ iV er 4.653 mm lang, 1.879 mm bred og 1.622 mm høj og er dermed 4 mm længere og 1 mm højere end ENYAQ iV. Akselafstanden på 2.765 mm er uændret. Bagagerummet tager 570 liter liter, hvilket er 15 liter mindre end ENYAQ iV.

ENYAQ COUPÉ iV kan fås med fuld LED Matrix-forlygter med 24 LED-pærer og det er også muligt at vælge det såkaldte Crystal Face, hvor 131 LED-pærer får de lodrette ribber på fronten til at lyse. Begge dele er standardudstyr på ENYAQ COUPÉ iV RS, hvor sorte 20” Taurus-alufælge og sorte designdetaljer skal skrue op for det sportslige look.

Panoramaglastag i hele tagets længde er standard. Det er integreret med bagruden og er det største i ŠKODAs modelprogram. Målet er at give en oplevelse af lys og rummelighed i kabinen.

I kabinen har RS som standard Design Selection RS Lounge med paneler i kulfiber-look og sæder og instrumentbord beklædt med sort Suedia-mikrofiber og lime-grønne kontrastsyninger. Dertil kommer limegrønne kanter på sæderne.

Du kan opgradere til Design Selection RS Suite, hvor sæderne er beklædt med sort, perforeret læder med grå kontrastsyninger og kanter. Instrumentbordet har et matchende læder-look.

Skærmen på op til 13 tommer betjenes via tryk på skærmen, en touchslider, håndbevægelser foran skærmen eller ved at tale til den digitale assistent, Laura (som også forstår dansk). Mange funktioner kan også betjenes via multifunktionsrattet.

Masser af kræfter med op til 299 hk

ENYAQ COUPÉ iV RS har to elmotorer som samlet yder 299 hk (220 kW) og 460 Nm og får den til at accellerere 0-100 km/t. på 6,5 sekunder. Topfarten er 180 km/t. ENYAQ COUPÉ iV RS har et batteri på 82 kWh (netto 77 kWh) og firehjulstræk.

ENYAQ COUPÉ iV 80x har ligeledes to elmotorer/firehjulstræk og et batteri på 82 kWh, men her er den samlede ydelse 265 hk/425 Nm.

Begge modeller er godkendt til at trække 1.200 kg.

Vil man have længst mulig rækkevidde, skal man vælge ENYAQ COUPÉ iV 80, som også har batteriet på 82 kWh, men kun én elmotor med 204 hk (150 kW)/310 Nm. Den kan køre over 500 km (WLTP) på en opladning.

Sidst, men ikke mindst er der også en ENYAQ COUPÉ iV 60 med et batteri på 62 kWh (netto 58 kWh) og en elmotor på 179 hk (132 kW)/310 Nm.

ENYAQ COUPÉ iV 60 og 80 må trække 1.000 kg.

Alle ENYAQ COUPÉ iV kan lade med 11 kW AC med en ladeboks, ENYAQ COUPÉ iV 60 kan lynlade med op til 120 kW DC, mens modellerne med batteriet på 82 kWh kan lynlade med op til 135 kW. Så tager en opladning fra 10 til 80 procent cirka 29 minutter.

Sikreste bil i klassen

Euro NCAP har for nylig kåret ENYAQ iV som den mest sikre bil i sin klasse i 2021.

ENYAQ COUPÉ iV kan udstyres med head-up-display med augmented reality (AR), hvor informationer bliver projekteret til to forskellige områder i forruden.

ENYAQ COUPÉ iV kan også udstyres med Collision Avoidance Assist, som opdager, hvis man er ved at kollidere med en fodgænger, cyklist eller en anden bil og øger ratudslaget, så man skal dreje mindre på rattet for at foretage undvigemanøvren.

Systemet Turn Assist advarer og bremser (hvis nødvendigt) ENYAQ COUPÉ iV, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. Det handler ligeledes om bagfrakommende trafik, når Exit Warning advarer, hvis man er ved at åbne sidedøren, så en cyklist eller en bil kører ind i den.

Travel Assist består af Adaptive Lane Assist, Traffic Jam Assist, Emergency Assist og Predictive Cruise Control, hvor sidstnævnte bruger billeder fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget til at holde øje med sving og fartgrænser og tilpasser farten på forhånd.

Foto: SKODA

Exit mobile version