Škoda har længe teaset med designskitser af den nye elbil ENYAQ iV. Nu er bilen officielt præsenteret for udvalgte motorjournalister i Prag. Prisen er endnu ikke oplyst men forvent at se den i Danmark i foråret 2021.
ŠKODAs nye designsprog
ENYAQ iV er den første elbil fra det tjekkiske mærke på MEB-platformen, som også Volkswagen ID.3 er bygget på.
Som altid i Volkswagen-gruppens samarbejde har ŠKODA udnyttet platformen fuldt ud for at skabe en elbil, der på samme tid er både rummelig og kompakt.
Med sine 4.648 mm har ENYAQ iV stort set samme længde som den nye OCTAVIA, hvorfra den også viderefører ŠKODAs designsprog.
Men så hører den designmæssige lighed på flere måder også op. Selv ŠKODAs øvrige SUV’er adskiller ENYAQ iV sig fra, fordi fronten er kortere, samtidig med at taglinjen designmæssigt synes længere.
Det giver et særligt dynamisk og muskuløst udseende. Den kompakte front er dog stadig markant, og med sine lodrette ribber – her mere opretstående end hos resten af ŠKODA-familien – er man ikke i tvivl om slægtskabet.
Som elbil på MEB-platformen adskiller ENYAQ iV sig også ved fraværet af kardantunnel. Det flade gulv for og bag bliver til fulde udnyttet til plads i kabinen, hvor ŠKODA introducerer et nyt koncept for rummelighed.
Rækkevidde op til 510 km
ENYAQ kommer i fem varianter baseret på batterier i tre størrelser.
Indstigningsmodellen ŠKODA ENYAQ 50 iV har et batteri på 55 kWh (netto 52 kWh), en elmotor med 109 kW (148 hk)/220 Nm og en rækkevidde på op til 340 km.
Rækkevidden når op på 390 km, hvis man i stedet vælger ŠKODA ENYAQ 60 iV, som har et batteri på 62 kWh (netto 58 kWh) og en elmotor på 132 kW (179 hk)/310 Nm.
Den længste rækkevidde får man med ŠKODA ENYAQ 80 iV. Den har et batteri på 82 kWh (netto 77 kWh), en elmotor på 150 kW (204 hk)/310 Nm og en rækkevidde på op til 510 km.
Fælles for de tre varianter er elmotoren placeret på bagakslen, men derudover er der to varianter, som også har en elmotor på forakslen og dermed firehjulstræk. Det er ŠKODA ENYAQ 80x iV med 195 kWh (265 hk)/425 Nm og ENYAQ iV RS med 225 kWh (306 hk)/460 Nm. ENYAQ RS iV er dermed den stærkeste serieproducerede ŠKODA nogensinde.
Selvom den er en stor og rummelig SUV, er 0-100 km/t. overstået på bare 6,2 sekunder, og topfarten er 180 km/t. Desuden må den trække op til 1.200 kg. Begge varianter med firehjulstræk har en rækkevidde på op til 460 km.
Opladning fra 5-80 procent på 38 minutter
ŠKODA ENYAQ iV kan oplades med 2,3 kW AC i en stikkontakt. Dog anbefales det, at man oplader via en ladeboks med 11 eller 100 kW DC på en hurtigladestation. Med undtagelse af ENYAQ iV 50 er opladning med 125 kW DC muligt som tilvalg.
Opladningen med en ladeboks tager 5-8 timer afhængig af batteristørrelsen, mens en hurtigladestation kan klare opgaven på 38 minutter (fra 5-80 %).
Head-up-display med augmented reality
ENYAQ iV er sikkerheden selv med en kavalkade af innovative assistentsystemer. Som den første ŠKODA nogensinde kan den fås med head-up-display med augmented reality (AR), hvor informationer bliver projekteret til to forskellige områder i forruden.
Informationer som f.eks. hastighed og genkendelse af trafikskilte bliver vist lige over instrumentbordet, mens f.eks. navigationssystemets pilevisning projekteres et niveau højere, så man får en oplevelse af at se pilene på vejen foran sig. Om aftenen og natten er vejen perfekt oplyst, for ENYAQ iV kan desuden fås med fuld LED Matrix-forlygter, hvor den intelligente lygteteknologi fordeler lyset ultrapræcist uden at blænde medtrafikanterne.
ENYAQ iV kan også udstyres med Collision Avoidance Assist, som opdager, hvis man er ved at kollidere med en fodgænger, cyklist eller en anden bil og øger ratudslaget, så man skal dreje mindre på rattet for at foretage undvigemanøvren.
Et andet nyt system er Turn Assist, som advarer og ultimativt bremser ENYAQ iV, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. Det handler ligeledes om bagfrakommende trafik, når Exit Warning advarer, hvis man er ved at åbne sidedøren, så en cyklist eller en bil kører ind i den.
Travel Assist består af Adaptive Lane Assist, Traffic Jam Assist, Emergency Assist og Predictive Cruise Control, hvor sidstnævnte bruger billeder fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget til at holde øje med sving og fartgrænser og tilpasser farten på forhånd. Ultimativt kan Travel Assist overtage styringen og hjælpe føreren trygt igennem smalle passager – også i byen.
Plads til 585 liter i bagagerummet
ENYAQ iV er ŠKODAs første elbil, som er bygget på MEB-platformen, der er udviklet udelukkende til elbiler. ENYAQ iV er 4.648 mm lang, 1.877 mm bred og 1.618 mm høj. Akselafstanden er 2.765 mm, og bagagerummet rummer 585 liter.
Crystal Face
Især fronten med det nye Crystal Face, hvor 130 LED-pærer får de karakteristiske lodrette ribber til at lyse, er noget, som folk lægger mærke til. Crystal Face er standardudstyr på ENYAQ RS iV og kan tilkøbes på ENYAQ 80 iV og ENYAQ 80x iV. Crystal Face har desuden en Coming/Leaving Home-funktion, hvor det sammen med fuld LED Matrix-forlygterne og LED-baglygternes dynamiske blinklys siger farvel og goddag til føreren med et lille lysshow.
ENYAQ iV har en forholdsvis kort front, fordi den ikke skal rumme en brændstofmotor. Sammen med den markante skulderlinje, den skrånende taglinje, de store fælge på op til 21 tommer og den flotte bagende med en nyfortolkning af de karakteristiske C-formede baglygter, efterlader den et indtryk af en kompakt, muskuløs og dynamisk SUV.
Lige så rummelig som KODIAQ
Selvom ENYAQ iV er kompakt – den er kortere end den nye OCTAVIA – er den lige så rummelig som ŠKODAs største SUV, KODIAQ. Det skyldes bl.a. batteriets placering i bunden af bilen og fraværet af en kardantunnel, som ŠKODA udnytter til at introducere et nyt koncept for rummelighed.
Det giver nærmest en oplevelse af at opholde sig i en behagelig lounge, hvor der er lagt vægt på enkelthed og rene linjer, ligesom der er skabt helt nye muligheder for aflæggeplads – f.eks. er der plads til en mindre taske under den svævende midterkonsol foran.
Instrumentbordet har et helt nyt design, hvor et forholdsvist diskret, nydesignet digitalt cockpit bliver suppleret af en stor lodretstående skærm på op til 13 tommer og muligheden for head-up-display.
Kabinen i ENYAQ iV er også markant, fordi den introducerer et nyt interiørkoncept, hvor udstyrsniveauer er erstattet af indretningstemaer – Design Selections – der skaber særlige oplevelser.
F.eks. giver Loft, som er standard fra ENYAQ 60 iV og op, en oplevelse af en moderne lejlighed for den unge familie, mens Lodge og ecoSuite fokuserer på bæredygtighed. I alt kommer ENYAQ iV med ti indretningstemaer, der sammen med forholdsvis få udstyrspakker gør det nemt at individualisere sin ENYAQ iV.
Hvad angår bæredygtighed, introducerer ENYAQ iV også helt nye materialer i kabinen. F.eks. kan sæderne – og instrumenbordet – beklædes med stof, som består af 40 procent ren uld og 60 procent polyester, hvor sidstnævnte er produceret af genbrugte PET-flasker.
Og vælger man at beklæde sæder og instrumentbord med handskeblødt, cognacfarvet læder, er det garvet med ekstrakt fra olivenblade i stedet for kemikalier.
Stor skærm og online-opdateringer
Skærmen på op til 13 tommer er omdrejningspunket for al kommunikation i og interaktion med ENYAQ iV. Den kan betjenes via tryk på skærmen, en touchslider, håndbevægelser foran skærmen eller ved at tale til den digitale assistent, Laura, som forstår 15 sprog inkl. dansk. Desuden kan mange funktioner –og det digitale cockpit – betjenes via multifunktionsrattet.
ENYAQ iV kan fås med trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og med Phone Box kan to smartphones blive opladt trådløst samtidig.
ŠKODAs nye elbil er altid online via indbygget eSIM, så man bl.a. kan styre opladning og temperatur i kabinen via sin smartphone, ligesom bilen kan modtage opdateringer af vejkort og systemsoftware, selvom den står hjemme i carporten.
Simply Clever: kabelrenser og ny placering til isskraber
Ingen verdenspremiere på en ny ŠKODA uden nye Simply Clever-funktioner, og med ENYAQ iV er flere af dem tænkt til en elbil. Således medfølger en praktisk kabelrenser, så man nemt og hurtigt kan gøre ladekablet rent, inden man lægger det pænt på plads i et særligt rum under bagagerumsgulvet – iklædt en særlig hætte til at beskytte stikket.
ENYAQ iV har også de efterhånden velkendte paraplyer i sidedørene foran, mens isskraberen med indbygget forstørrelsesglas og dækmønstermåler nu har sin plads i bagklappen i stedet for på indersiden af tankdækslet.
ŠKODAs nye elbil får danmarkspremiere i løbet af foråret, og indtil da kan man følge den på skoda.dk og i et særligt ENYAQ iV-nyhedsbrev. Med nyhedsbrevet er man bl.a. blandt de første til at få de danske priser at vide samt at kunne bestille ENYAQ iV.
Se video fra verdenspremieren
Foto: Škoda