Vi har ventet i spænding og endelig er Volvos elektriske flagskib EX90 præsenteret. Den ligner en naturlig afløser for XC90 og har masser af plads med op til 7 sæder. Teknologisk sætter Volvo barren højt hvad angår sikkerhed, batteri, opladning og infotainment. Bilen er den sikreste, Volvo nogensinde har bygget.
Rækkevidden i Volvo EX90 er op til 600 km (WLTP) og lynladehastigheden er op til 250 kWh på det store 111 kWh batteri.
Masser af Volvo DNA
Volvo vil være et 100 % elektrisk bilmærke inden 2030 og den nye EX90 skal vise, hvor langt det hæderkronede svenske mærke er på den rejse.
Jeg har ikke set bilen live endnu, men billeder fra en præsentation i Stockholm viser, at den er mere tro mod det oprindelige XC90 design, end jeg troede. Og det er kun godt. Jeg er ikke i tvivl om, hvilken position denne bil har i Volvos modelprogram, og jeg synes bilen oser af Volvo DNA på den fede måde.
I dette DNA ligger også Volvos dedikerede arbejde med sikkerhed, og meget tyder på, at Volvo holder fast og bærer denne værdi med ind i den elektriske æra. Ingen må dø i en Volvo, blev der engang sagt, og Volvo fortæller om den nye EX90, at den er udviklet til at forstå føreren og omgivelserne, så alle i og udenfor bilen føler sig sikre i trafikken.
Kameraer, radarer og LiDAR
Volvo har udviklet en sensor-teknologi med kameraer, radarer og LiDAR, som er forbundet til bilens styresystem. De er udviklet til at reagere hurtigere og mere præcist end dig som fører af bilen. LiDAR-sensoren kan bl.a. registrere objekter flere hundrede meter foran dig og informere dig om potentiel fare.
Inde i bilen måler sensorer og kameraer dine øjnes koncentration, så bilen kan reagere hvis du er distraheret, søvnig eller ufokuseret. Det er en teknologi, der ikke tidligere har været tilgængelig i en Volvo.
Hvis du fx besvimer vil den intelligente teknologi sørge for at stoppe bilen sikkert og tilkalde hjælp. Volvo EX90 er den første Volvo nogensinde, der er forberedt til at være selvkørende i fremtiden.
Godt nyt til Fortnite fans
Volvo EX90 indeholder sit eget styresystem udviklet med intelligente løsninger af førende virksomheder, mens Volvos egne ingeniører står bag bilens software. Epic Games, som står bag det populære spil Fortnite, har været med til at sikre lynhurtige software-kræfter og grafik i høj kvalitet på bilens skærme.
Volvo EX90 er udstyret med en 14,5-tommer skærm til infotainmentsystemet, som er optimeret til sikker kørsel. Det er bygget på Google Automotive og indeholder Google apps og en lang række tjenester. Navigationen er optimeret til elbilkørsel med nem adgang til søgning af tilgængelige ladere.
Opladeløsninger der peger frem
Opladning af Volvo EX90 bliver nemt. Bilen har Plug & Charge, der gør det muligt at vælge mellem flere hundrede opladningsstationer rundt om i landet og tusindvis på uden for landets grænser.
Udover Plug & Charge tilbyder Volvo EX90 tovejs-opladningsteknologi, der gør det muligt at benytte bilens batteri til at sætte strøm til sit hjem eller andre elektroniske enheder. Med tovejs-opladningen kan man oplade bilen, når strømmen er billigst, mens man kan anvende strømmen fra bilbatteriet, når strømmen er dyrest.
Bilen lanceres i to varianter – Twin og Twin Performance – som begge har firhjulstræk. Twin leverer 300 kW (408 hk) og 770 NM og i Performance varianten leveres 380 kW (517 hk) og 910 Nm omdrejningsmoment.
Startprisen er 955.000 kr. (beskatningsværdi 896.900 kr. ) og Twin Performance varianten koster 1.013.000 kr. (beskatningsværdi 951.900 kr.).
Produktionen starter i 2023 i USA.
Foto: Volvo
suvvolvovolvo ex90volvo xc90