Man skulle tro, at der i VW familien var enighed om, at en VW ikke må overstråle en Audi. Men når den nye VW Touareg introduceres i Danmark til sommer, får Audi Q7 kamp til stregen. Helt ny teknologi, masser af luksus og et design, som i min optik står meget mere harmonisk og skarpt end Q7’eren kan præstere.
Kæmpe vækst i SUV markedet
VW kalder den nye Touareg, som er den tredje model i serien, for det nye flagskib. Et statement i design, teknologi og køredynamik. Fundamentet de bygger videre på må da også siges at være velafprøvet. Med mere en en million solgte eksemplarer, er Touareg en verdensomspændende succes. I Danmark har den også stor succes på gule plader. Den nye model blev præsenteret i marts 2018 i Beijing – Kina, som er det hurtigst voksende SUV-marked i verden og Volkswagens største individuelle marked. SUV segmentet forventes at vokse eksplosivt på verdensplan og alene i Kina vil det vokse til det dobbelte frem mod 2023.
Dieselskandalen er (næsten) glemt
God brændstoføkonomi og SUV’er går sjældent hånd i hånd. Og med dette boom af SUV’er på verdensplan, kunne man da godt blive lidt bekymret på vegne af kloden og klimaforandringerne. Er det vejr, vi for tiden oplever i Danmark, den nye norm? Med det for øje, hvordan ser det så ud med el- og hybrid versioner i den nye Touareg? I Danmark introduceres Touareg med to 3.0-liters V6 TDI-dieselmotor med hhv. 231 hk/500 Nm og 286 hk/600 Nm. Der kommer også en 3,0 V6 TSI-benzinmotor med 340 hk/450 Nm. I 2019 lanceres en 4,0 TDI med 421 hk/900 Nm. På andre markeder (Kina) vil en hybrid-version blive lanceret med 367 hk, men den er ikke planlagt til det europæiske marked. Forbrugstallene er endnu ikke opgivet på nogle af motorerne. Noget kunne tyde på, at forbrugerne har tilgivet VW for dieselskandalen. Ellers har VW virkeligt forregnet sig – og det har jeg meget svært ved at forestille mig.
En bil med brum i
Kommende Touareg-købere er måske i bund og grund slet ikke klar til elbiler. For dem ville en Jaguar I-PACE sikkert være utænkeligt. Så hellere en bil med brum i. Og dette vil en Touareg til fulde leve op til.
Den er i det hele taget sådan lidt “over the top”, den nye Touareg. VW kalder den en sand luksus SUV, og dermed får du også en bil fyldt med lækkert udstyr og detaljer (hvis du altså husker at sætte kryds på listen med ekstraudstyr). Indendørs møder du det nye Innovision Cockpit (ekstraudstyr), hvor alt er digitalt. De digitale instrumenter smelter sammen med et infotainmentanlæg på hele 15”. Herfra styrer du alt (i hvert fald i bilen). Klimaanlæg, sædevarme, sædekøling, massage.
På teknologisiden er der også fyldt godt op med firehjulsstyring, aktive krængningsstabilisatorer (langt ord), night vision og front cross traffic assist. Kort fortalt betyder det, at køredynamikken og sikkerheden i den nye Touareg er sublim. Bilen tilpasser sig også dine mønstre, så den bliver “din” Touareg.
Fire udstyrsversioner
Touareg introduceres i fire udstyrstrin, der udover basisversionen omfatter Atmosphere, Elegance og R-Line. Atmosphere har et interiør, der med træ og naturlige farver giver interiøret en varm atmosfære, hvor Elegance har et mere tekniskpræget interiør præget af metal og associerede farver. R-Line fokuserer naturligvis på sportsappeal med et interiør holdt i sort og elegant aluminiumsdekor.
Det vindende design
Det er Volkswagens designchef Klaus Bischoff, som har designet bilen. Og det er et design, som vinder. Den står i min optik meget mere skarpt end fx Audi Q7. Især fronten i en direkte sammenligning, hvor Audi’en virker for kantet. Touareg ser meget mere helstøbt ud.
At dømme ud fra de kommentarer, jeg hører i mit netværk, har billederne af den nye Touareg allerede overbevist mere end nok. Så nu er det bare om at vente til sommer, hvor Touareg lander i Danmark. Jeg glæder mig til at prøve den!
Foto: Volkswagen
kinasuvv6 dieselvwvw touaregvækst