Hele verden er ramt af virus og det er svært at forestille sig, at der er mennesker, som ikke er påvirket af enten sygdom eller økonomisk usikkerhed. Med lukkede virksomheder og produktionslinjer, nedgang i eksport, hjemsendte medarbejdere og generel usikkerhed om den økonomiske situation, er Danmark og mange andre lande på vej ned i et dybt hul.
Men hvad betyder Corona for bilbranchen og dig som forbruger? Vi kommer med vores syn på, hvordan krisen, på trods af milliarder af hjælpepakker, allerede nu har alvorlige konsekvenser.
Biludstillinger aflyses
Det startede med, at årets store biludstilling i Genève blev aflyst. Det var i starten af marts, den skulle finde sted, og kort tid inden udstillingens store åbningsdag, kom der forbud mod forsamlinger over 1000 mennesker i Schweiz. Det satte en stopper for biludstillingen, hvor alt allerede var linet op med skinnende nye bilmodeller på podiet. I dagene efter blev de nye modeller derfor præsenteret online. Carlife365 skulle have deltaget på pressedagene.
Bilfabrikker lukker ned
Adskillige bilfabrikker har valgt at lukke ned for produktionen. Bl.a. Volkswagen som beretter, at nedlukningen koster hvad der svarer til 90 mio. kr. i timen. »De penge, som vi mister, skulle være gået til stærkt nødvendige investeringer i ny teknologi og nye bilmodeller. Vi kan derfor ikke udelukke strukturelle tiltag, hvis denne krise måtte vare måneder eller i værste fald år.« – oplyser Volkswagen i et brev til samtlige ansatte i koncernen.
For dig som forbruger kan stilstanden på produktionsbåndene betyde flere ting. Dels kan det blive udfordrende at få leveret en ny bil efter specifikke konfigurationer. Lagerbiler kan dog leveres – måske endda med mulighed for at gøre en god handel for dig.
På lidt længere sigt kan krisen betyde, at udviklingen af nye modeller trækker ud. Når det er sagt, så har vi dog før set eksempler på, at der i krisetider skabes vilde nye idéer og innovative tiltag. Mon ikke udviklingen af elbiler hos Volkswagen tog ekstra fart, da koncernen stod i dieselskandalen for nogle år siden.
I mørket fandt vi lyset – se videoen fra Volkswagens vej ud af dieselskandalen her:
Mistede jobs – det sker allerede nu
Der er desværre et voksende antal posts på LinkedIn, hvor salgsrådgivere, administrative- og servicemedarbejdere hos landets bilforhandlere melder ud, at jobbet er væk. Bilforhandlerne oplever mindre aktivitet og indretter sig derefter. Det lugter lidt af den stemning, der var under finanskrisen for over 10 år siden. For de påvirkede medarbejdere er det naturligvis en trist situation at stå i.
Og så er der ringene i vandet. Når bilforhandlere har lavere aktivitet påvirkes økosystemet omkring også. Finansiering, forsikringer, service, reklamebureauer, medier – mange rammes, når der køres færre slutsedler igennem systemet. Det er arbejdspladser, som går tabt, og mange mennesker påvirkes.
For dig som forbruger vil du måske opleve, at forhandlerne er villige til at gå lidt længere for at få lukket en handel. Hos mange forhandlere kan du i øvrigt booke en online gennemgang af en bil.
Vækst i at holde bil på en mere fleksibel måde
Vi spår at både den sundhedsmæssige og økonomiske krise kan få flere til at vælge bil på mere fleksible vilkår. Det kan være bil på abonnement eller korttidsleasing. Med usikkerhed på jobmarkedet kan det være en ulempe at have for meget kapital bundet i bilen.
Derudover er der de sundhedsmæssige risici ved at køre med offentlig transport, som kan få folk, der ellers sværger til offentlig transport, til at holde bil for en kortere periode.
Mindre og mere økonomisk
Store brændstofslugende SUV’er kan blive ramt, når forbrugere går efter biler med bedre totaløkonomi. Det kan betyde mindre og mere økonomiske biler på vejene. I CO2 regnskabet er det en god nyhed – men der er også en joker i spillet. Vil forbrugerne vende ryggen til elbiler, som ofte er dyrere i anskaffelse, eller vil elbilen få oprejsning, fordi der kommer en større bevidsthed om, at elbilen kan være billigere i drift.
Måske sætter satellitbillederne med faldende luftforurening over de normalt travle og trafikerede europæiske byer sig i folks bevidsthed, så elbilen bliver tilvalgt ud fra en større ideologisk og samfundsmæssig betragtning.
Sæt firmabilen på pause og spar i skatten
Hvis du er hjemsendt medarbejder og har firmabil, så kan der være en fidus i at langtidsparkere firmabilen ved virksomheden. Det kan potentiel give en besparelse rent skattemæssigt. Flere medier har skrevet om denne fidus, som virker reel og er en overvejelse værd.
Gratis bilrådgivning
Med både en sundheds- og økonomisk krise hængende over hovedet kan behovet for at have bil pludselig ændre sig. Carlife365 tilbyder derfor gratis bilrådgivning i marts og april 2020. Læs mere om det her.