Et dæk er ikke bare en sort rund ting, der sidder i hvert hjørne på en bil. Det er et højteknologisk produkt, som kan tage op til fire år at udvikle. Jeg har taget en snak med produktspecialisterne hos Continental Dæk for at blive klogere på bilens ”fodtøj”.
Annoncørbetalt indhold
Continental har gennem mange år arbejdet fokuseret på at gøre dæk interessante. For mens mange bruger timevis på at undersøge markedet grundigt, når de skal have ny bil, fylder kravene til dækkene måske knap så meget.
Men der er god grund til at interessere sig for dækkene. Faktisk vil et sæt nye kvalitetsdæk i sig selv kunne opgradere en gammel bil. Det fortæller Frank Hansen, som er Teknisk Chef hos Continental Dæk Danmark.
Anbefalingen er, at man altid skifter dæk efter sæson
Et højaktuelt emne er de sæsonbestemte dæk. Continental har hele paletten og tilbyder vinter-, sommer- og helårsdæk. Men det har ikke altid været sådan. Helårsdækket blev nemlig først en del af produktporteføljen, da Continental kunne stå inde for helårsdækkets sikkerhed.
Det, der adskiller de forskellige sæsondæk, er bl.a. mønsterets dybde og design samt gummiblandingen i dækket.
Vinterdæk og sommerdæk er vidt forskellige. Om vinteren skal dækket kunne dræne slud og vand, og derfor er mønsteret dybt og åbent. Vinterdækket bevarer blødheden i gummiet, selvom det bliver koldt, og derfor tilføjes der lidt mere naturgummi.
På sneglatte veje kan en tung elbil hurtigt komme på afveje, hvis du ikke kører med vinterdæk. Behovet for vinterdæk på elbiler er ganske enkelt større, fordi bilen er tungere.
Frank Hansen
Omvendt har sommerdækket lavere mønsterdybde, langsgående riller og et asymmetrisk mønster. Målet er at så meget gummi som muligt har kontakt til vejbanen.
Udgangspunktet for helårsdæk hos Continental er et vinterdæk. Det betyder også, at helårsdækkene har 3PMS (3 peak mountain snowflake), hvilket gør dem lovlige i vinterlig kørsel i flere lande omkring os. Helårsdækkets mønsterdybde ligger mellem vinter- og sommerdæk.
Sådan udvikles nye dæk
Det er bl.a. nye teknologier og fremgangsmåder i dækudviklingen hos Continental, der bidrager til at dæk løbende bliver mere sikre, støjer mindre, får lavere rullemodstand og flere kilometers holdbarhed.
Frank fortæller, at Continental kontinuerligt arbejder med at finde den rette sammensætning af materialer samt helt nye materialetyper og blødgørende midler.
Der er ingeniører, som udelukkende arbejder med gummiblandingen, mens andre arbejder dedikeret med mønsteret. Der er også en støjafdeling, hvor specialister arbejder med at reducere støjen – både det der høres udenfor og den støj, der høres i kabinen.
Der ligger en lang proces bag udviklingen af et dæk. Ofte starter processen med omkring 25 forskellige gummiprøver, der bliver testet gentagne gang. Flere og flere af prøverne bliver undervejs valgt fra indtil man ender med den gummiblanding, der skal bruges til det endelige dæk.
En af de helt store temaer i dækproduktion er nye materialer og tilsætningsstoffer. Naturgummi er en begrænset ressource, så der arbejdes på at finde alternativer. Det kan bl.a. være saften fra rødderne i mælkebøtter eller harpiks fra træer.
Elbiler kalder på lavere rullemodstand
Med elbilernes indtog er det blevet endnu mere aktuelt at tale om rullemodstand. Hos Continental har udviklingen af dæk til elbiler været i gang mere end 10 år, så erfaringen er stor. Alle dæk fra Continental er EV-kompatible.
Rullemodstanden bringes ned ved at lave dækket så let som muligt. Kan man reducere rillerne på tværs spiller det også positivt ind. Mønsterdybden er heller ikke uvæsentlig.
Siden femte generation dæk fra Continental er rullemodstanden optimeret med 5 % og antal kilometer er forbedret med helt op til 26 %.
Samtidig bliver der kigget på at kunne genanvende så meget som muligt fra et brugt dæk. Det skal være let at adskille lag af gummi- og stål, så begge dele kan genanvendes.
Noget gummi kan bruges til vejbelægning, men der bliver også kigget på at genanvende ”brugt” gummi i nye dæk.