fbpx
 
Categories Biltest

Test: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

Posted on
Test: Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4

Dagen kunne ikke være mere kontrastfuld. Det er en regn- og stormfuld onsdag i januar og jeg er på vej til Alfa Romeo i Nærum for at prøvekøre Alfa Romeo Stelvio – verdens hurtigste SUV. Og vel egentlig også verdens smukkeste SUV. Og den første SUV nogensinde fra italienske Alfa Romeo.

Det er et glædeligt gensyn med det tidligere Hersild & Heggov – nu Djarlo – som er ombygget og står med fire mærker under taget. Jacob og Søren, som jeg tidligere har handlet (og leaset) bil hos for en del år siden, arbejder her stadig. Jacob fortæller, at der er godt gang i butikken med lanceringen af de nye modeller Giulia og Stelvio. Der kommer kunder som tidligere har kørt BMW men også Volvo XC60, hvor Stelvio’en står som et godt alternativ.

Verdens smukkeste SUV

Jeg får nøglerne til en Stelvio 2.0 Q4 med 280 hk. Det er en ”First Edition” version, som har en del ekstra udstyr. Den står i farven Blue Montecarlo, som er magen til den Giulia, jeg tidligere har prøvekørt. Hold nu fast hvor ser den godt ud! Det regner kraftigt, så jeg kører mod Lyngby og finder et sted med læ, så jeg kan komme ud og sparke dæk.
Der er mange nysgerrige blikke blandt de forbipasserende i Lyngby. Alfa Romeo har altså ramt totalt plet med designet af denne SUV. Jeg kan ikke finde en eneste vinkel, hvor designet ikke sidder lige i skabet. Det er faktisk lidt usædvanligt – der er som regel en eller flere småting, som jeg ikke er 100 % fan af. Men her kan jeg ikke sætte en finger på noget. Nada. Bilen står med de sprødeste 20” fælge som er en del af udstyret i ”First Edition” pakken.

Xenon-lygterne er i bedste Alfastil små design perler i sig selv. Hvis Alfa på noget tidspunkt skal lave en stationcar version af Giulia’en, så giv den endelig linjerne fra bagenden på Stelvio. Det er altså en flot bagdel. Fronten har den samme karakter som Giulia med den flotte V-udskæring. I like it!

Klare træk fra Giulia i kabinen

I kabinen kan jeg genkende masser af elementer fra Giulia. Og det er bestemt positivt. Den eneste forskel er, at du sidder 20 cm højere. Yes, det er jo en SUV!

I ”First Edition” versionen er der masser af luksus i kabinen. Standardudstyret er ganske fornuftigt, men i den prøvekørte version har jeg bl.a. Lusso læderindtræk, 8-vejs elsæder, stor skærm til navigation og info og meget andet lir.

Ligesom i Giulia’en er alt i kabinen lækkert at røre ved og intuitivt og nemt at anvende. Instrumentbordet er pakket flot ind og emmer af sport og luksus.

Jeg har børnene med en tur på bagsædet, og det er bestemt godkendt rent pladsmæssigt. Stelvio kan sagtens rumme en familie på fire og er I fem, kan det også gå an. Ved bykørsel lægger jeg mærke til, at designet på bagenden stjæler en del af udsynet skråt bagud. Dette kompenseres til dels med parkeringskamera og sensorer bagpå. Disse features hjælper dig dog ikke, når du skal kigge efter cyklister og fodgængere ved højresving. Bagagerummet er stort og regulært og flot beklædt.

Jeg befinder mig utroligt godt i kabinen i Stelvio og nyder SUV fornemmelsen ”the Alfa way”. Familien og jeg har lige været en tur på skiferie, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor fedt det ville være, at køre en tur til Østrig i denne Stelvio på skiferie.

Verdens hurtigste SUV

Alfa Romeo Stelvio er i Quadrifoglio udgaven verdens hurtigste serie producerede SUV, og har rekorden på Tysklands legendariske Nürburgring. Jeg prøvekører Stelvio med 280 hk, som ikke har helt så mange heste som Quadrifoglio. Men jeg kan fornemme på køreegenskaberne, at den her bil kan noget helt specielt. Du sidder højt med en SUV fornemmelse, men bilen kører sindssygt sportsligt uden det går ud over komforten. Det er en flot balance og ingeniørkunst, når det er bedst. Og det er en sammensætning, som tiltaler mig enormt meget i forhold til mine personlige præferencer og kørestil. Igen må jeg rose styretøjet i denne Alfa. Det er altså fænomenalt godt – præcis samme optur som jeg havde for nogle uger siden, da jeg prøvekørte Giulia.

Stelvio har ligesom Giulia et DNA system, hvor du kan vælge forskellige køre ”modes”. Her kan du virkelig fornemme de 280 heste, når du sætter den i ”D” (dynamic). Hold nu op hvor den trækker vildt. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan den Quadrifoglio må føles.

Sikkerhed i top – 5 stjerner i Euro NCAP

Et kort kig på listen med sikkerhedsudstyr fortæller, at Italienerne er gået langt for at få det optimale antal stjerner i Euro NCAP testen. Stelvio har 5 stjerner og det vigtigste sikkerhedsudstyr er standard – heriblandt advarsel ved kollisionsfare, nødbremse og vejbane assistent.

Og så er der lige prisen…

Prisen for den prøvekørte Stelvio er 882.000 kr. Du kan få den fra lige omkring 600.000 kr. med færre heste og udstyr. Ja, det er en hamper pris, men det er altså også en sindssygt lækker vogn.

Privatleasing priserne er desværre stadig ikke forhandlet på plads. Der kan stadig gå nogle måneder. Men tro mig – jeg kommer til at følge godt med i dette og lover at råbe højt, når de er færdige ved regnemaskinen.

Der er et par håndfulde brugte Alfa Romeo Stelvio til salg, hvis du kunne være interesseret i en brugt.

Det bedste ved Stelvio

  • Designet
  • Balancen mellem sport og komfort
  • Alfa har lavet deres første SUV – og de slipper sindssygt godt afsted med det

Det kunne være bedre

  • Udsynet skråt bagud er begrænset
  • Padlerne ved rattet til gearskift er i min optik for pladskrævende (samme som i Giulia)
  • Jeg ville ønske, at der var en mulighed for privatleasing som alternativ til køb

Vil jeg vælge en Stelvio?

Yes! Det ville jeg klart. Men jeg er ikke helt sikker på, at min bank er enig…

Oplev mere Stelvio på Alfa Romeos website.

Ekstraudstyr i den testede Stelvio

  • 20” alufælge
  • Bi-xenon lygter
  • Lusso læderindtræk
  • 8-vejs elsæder
  • Opvarmet rat og sæder
  • Shift-paddles
  • 7” skærm ved insturmenter
  • Keyless entry & go
  • Parkeringskamera
  • 8,8” infotainment skærm med navi og DAB
  • Parkeringssensorer
  • El-indklappelige spejle

En stor tak til Alfa Romeo i Nærum – Djarlo – for lån af denne Stelvio.

6 kommentarer

6 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet