Audi A5 Sportback har fået et facelift, som både kan ses og mærkes. Det er i den grad lykkes ingeniørerne fra Ingolstadt at gøre Audi A5 Sportback til et endnu bedre køretøj. Og det er også lykkes Audi Danmark at lave en udstyrssammensætning, der giver mening. Vi har testet versionen med 190-hestes benzinmotor.
Nu er smag og behag jo en subjektiv ting, og jeg er da også løbet ind i dem, der mener det stik modsatte. Og så er der dem, som mener, at en Audi simpelthen er for kedelig. Men mit eget hjerte banker i stor stil for Audi, og A5’eren har altid ligget i top lige fra den kom på markedet i 2007.
Men som man siger, så er der ”ingen roser uden torne”. Det vender vi tilbage til.
En eksklusiv coupé
Da A5’eren blev lanceret markerede den Audis tilbagevenden til markedet for eksklusive coupéer. Efter den sidste Audi 80 coupé rullede af samlebåndet, gik der mere end et helt årti hvor Audi manglede noget i dette segment.
Først på markedet var A5 og S5 Coupé, som så dagens lys på en biludstilling i Geneve i 2007. Herefter fulgte cabrioletversionen i 2009 og så kom Sportback.
Manden bag single frame-grillen
Manden bag det oprindelige A5-design er Walter de Silva. Han har tidligere slået streger for bl.a. Fiat, Alfa Romeo og SEAT. De Silva kom til Audi i 2002 hvor Volkswagen-gruppens ledelse gav ham en mission: ”Tilfør Audi- porteføljen et mere emotionelt designsprog!”. Således opstod bl.a. single frame-grillen, som nu pryder alle Audis modeller. Italieneren har efter sigende selv givet udtryk for, at A5’ere er blandt hans favoritter.
I Danmark er coupé-versionen ikke tilgængelig længere, men vi kan stadig glæde os over Cabriolet og Sportback – og tilmed i S5 udgaver samt RS 5 Sportback.
Tre udstyrsvarianter
Sportback er tilgængelig i tre udstyrsvarianter: Advanced Prestige, Advanced Prestige Plus samt S Line Prestige. Basisversionen importeres ikke i Danmark.
Plus-udgaven tilbyder bl.a. følgende ekstraudstyr som ikke er standard i Prestige:
- Matrix LED forlygter inkl. LED baglygter og dynamisk blinklys
- Komfortklimaanlæg med tre zoner
- Pneumatisk (trykluft) lændestøtte med massagefunktion på forsæderne
Det er ændret i den faceliftede version
Det mest markante og måske også væsentligste er designet udvendigt. Her er single frame-grillen blevet lavere og bredere. Kombineret med opdaterede luftindtag samt måske allervigtigst, nyt lygtedesign, fremstår bilen endnu mere dynamisk med et sportsligt udtryk.
Et nyt fælgdesign er også kommet til, men de er heldigvis bevaret i 18” – en størrelse, der klæder bilen gevaldigt.
Nyt i kabinen
Indvendigt er der også sket nogle ændringer. Der er blevet plads til en 10,1” MMI-touchskærm og dermed er de velkendte MMI-hjul nu helt forsvundet. Selve infotainmentsystemet er den nyeste MMI-generation (MIB3), der nu også tilbyder flere online services og forbindelse til myAudi app’en.
Brugerprofil i myAudi app driller lidt
Man skal især lægge mærke til behovet for at oprette sig som hovedbruger – både i bilen og i myAudi app’en. Selve systemet har en irriterende “bug”, hvor man med jævne mellemrum ufrivilligt bliver logget ud. Der skal vist en opdatering til! Jeg fandt ud af, at hvis du vælger den engelsksprogede version af myAudi app’en, så får du en større stabilitet.
MMI-Touch funktionen lærer man hurtigt at værdsætte. Tastetrykkeriet er fortid og nu kan du ’tegne’ bogstaverne direkte på skærmen. Og endnu mere positivt så kan systemet genkende nogle af dine værste kragetæer.
Den pneumatiske lændestøtte befinder sig på begge forsæder, men jeg har endnu til gode rent faktisk at bruge den. Jeg har tidligere kørt Passat med tilsvarende mulighed, og der var det egentligt også en funktion, jeg måske hellere ville have byttet til noget andet.
Udstyrsniveau godkendt
Jeg er imponeret over Audiens udstyrsniveau. Også med tanke på ting, som jeg måske ikke vidste, at jeg savnede så meget. F.eks. parkeringshjælpen i højre sidespejl hvor spejlet tilter, når bilen sættes i bakgear, så man kan holde øje med kantstenen og undgå ridsede fælge. Derudover er der en meget effektiv “blind spot detection”, udkørselsassistent (der holder øje med tværgående trafik) samt bakkamera.
Den adaptive fartpilot samt Lane Assist og effektivitetsassistenten findes også ombord. Her er endnu en lille torn – og det endda i Audiens foretrukne element – på motorvejen. Cruiser man på motorvejen med alle assistenterne på arbejde, kan systemet af og til misforstå dine hensigter.
Hvis man passerer en frakørsel, går systemet ud fra, at du vil køre af motorvejen. Så sættes farten ned selvom du egentligt bare gerne vil fortsætte ligeud. Der skal man lige være opmærksom på, at der ikke kører biler alt for tæt bagved. Det sker ikke hver gang – men desværre lidt for ofte.
Udstyret tæller også Audi Smartphone interface, hvor man får adgang til Apple CarPlay. Dette forudsætter dog en kablet forbindelse – enten via det ”gamle” USB-stik eller via USB-C.
Sådan kører Audi A5 Sportback
Bilen kører godt! Faktisk kører den lige så godt som forgængeren. Det er en sportslig køreoplevelse selv med Audi Drive Select i “Comfort”.
Accelerationen er opgivet til 7,5 sek. fra 0-100 km/t og det klarer den fint. Man savner ikke overskud til motorvejskørsel, og det mærker man uanset om man kører i benzin- eller dieselversionen.
Styretøjet føles måske mindre direkte end ellers i en Audi. Men jeg tror det vidner om, at bilen er skabt til langtur og – selvom jeg nødigt vil indrømme det – en der godt kan lide det lidt adstadige.
Her vil jeg tillade mig at citere en kollega, der tilfældigt så mig på Østerbrogade i København: ”Du lignede en statsmand, da du kom kørende”. Den lader vi lige stå!