Selvom Audi e-tron GT deler komponenter med søsterbilen Porsche Taycan, er den helt sin egen. Gudesmuk og et statement i cutting edge teknologi. Jeg har testet Audis elektrificerede flagskib, og Audi e-tron GT imponerer mig så meget, at den kører direkte ind på min liste med drømmebiler. Læs her hvorfor.
Der hersker ingen tvivl om, at Audi er ”in it to win it”. Om fem år skal det være slut med at introducere nye Audi’er med forbrændingsmotorer, så der fyres godt og grundigt op under de elektrificerede modeller. De første e-tron modeller har allerede været på markedet nogle år, men med Audi e-tron GT og senest den nye Audi Q4 e-tron demonstrerer Audi, at de bedste modeller i hele programmet nu er de elektriske. Og sådan vil det fortsætte, for Audi er ved at udvikle en helt ny elbilplatform, der skal gøre det muligt at lancere elbiler på tværs af segmenterne i kendte former som limousine eller avant.
Den smukkeste Audi ever
Testen af Audi e-tron GT er min første tur bag rattet i den smukke elbil. Da jeg henter den overrasker det mig, hvor lav og bred den er. Den står med en iøjnefaldende kemoragrå metallak og nogle pokkers flotte 20” fælge og ligner den million, som den koster. LED-lygtedesignet er skarpt og giver bilen en helt unik fremtoning i mørke. Der er selvfølgelig dynamisk blink både for og bag.
De aerodynamiske detaljer ligner ikke et kluntet forsøg på øget rækkevidde men bidrager til et samlet indtryk af en sportslig, moderne og cool bil. Det her er den smukkeste og mest iøjnefaldende Audi til dato. Og det er jeg ikke ene om at synes.
Du skal nemlig ikke være bange for opmærksomhed, når du kører Audi e-tron GT. Det er længe side, jeg har kørt i en bil, som har tiltrukket så mange blikke. En fyr i en Audi A3 var nærmest ved at køre ind i en hæk på en parkeringsplads ved den lokale Netto, da jeg kom kørende. Audi e-tron GT har helt klart en wau-effekt.
Sportslig og eksklusiv kabine
De rammeløse døre åbner op til en intim kabine, som matcher det sportslige ydre. Du stiger ned i bilen og sidder lavt i de sportslige sæder. Kabinen har elementer af forskellige materialer – bl.a. Alcantara på rattet, kunstlæder på sædekanterne og et mikrofibermateriale i loftet, som samlet giver et sportsligt og eksklusivt indtryk.
Betjeningen af bilen er orienteret mod føreren, som har udsigt til et veldesignet digitalt cockpit med tydelig anvisning af tilbageværende rækkevidde, den velkendte Audi infotainmentskærm og rigtige knapper (hurra) til betjening af bl.a. klimaanlæg, drive mode og volumen. Bilen har alt tænkeligt udstyr og et flot panoramaglastag, som gør at den intime kabine føles mere rummelig, end den reelt er.
Bag den elektriske bagklap er der plads til 405 liter bagage. Bagagerummet er lavt og dybt. Bagsæderne kan lægges ned og det øger anvendeligheden, men åbningen til bagagerummet er smal, så du skal huske at pakke de små tasker til turen. En tur i IKEA går ikke men når pappet skal køres på genbrugspladsen, går det an. Der er plads til opbevaring af kabler og andre småting under gulvet.
Lynhurtig
Audi e-tron GT quattro har en ydelse på 350 kW (476 hk) og en tophastighed på 245 km/t. Her er hele 630 Nm at gøre godt med og bilen føles ligeså kraftfuld og hurtig, som den er på papiret.
Elbilens fortræffeligheder klæder denne sportslige Audi, og du kan slet ikke lade være med at lege med accelerationerne og nyde, hvordan kræfterne fordeles med bilens firehjulstræk. Du kan skyde bilen afsted fra 0-100 km/t på 4,1 sekunder, og fornemmelsen af at blive presset godt tilbage i sæderne er klart tilstede. Det er good stuff.
Testbilen har adaptiv luftundervogn, og når du vælger mellem de forskellige drive modes, justeres bilens højde. Lavest er den i ”efficiency” mode, hvor den sænker sig, så du lige skal overveje kantsten og forhøjninger ved indkørsler en ekstra gang.
Luftundervognen klæder bilen og koster – lidt usædvanligt hos Audi – lige omkring 20.000 kr. Så den vil jeg tage med i konfigureringen, for den giver også en smule bedre rækkevidde. Som standard har Audi e-tron GT quattro en rækkevidde på 479 km, men luftundervognen gør det muligt at komme op på 485 km.
Audi e-tron GT quattro er baseret på J1 platformen, som også Porsche Taycan kører med. Det betyder 800 v opladning, så du kan oplade med lynlader til 80 % på ca. 20 min. Der er stik til opladning i begge sider af bilen – dog kan lynladning kun ske i højre side.
Rækkevidden holder
I en rækkeviddetest imponerer Audi e-tron GT. Jeg kørte 125 km fra København og sydpå mod Falster primært på motorvej med hastigheder mellem 110 og 130 km/t. Temperaturen lige omkring 20 grader. Ved afgang var der en tilbageværende rækkevidde på 392 km og ved ankomst lå den lige under 300. Bilens var i drive mode ”efficiency”. Det er oplevelser som disse, der er med til at gøre mig rolig omkring rækkevidde i elbiler. Det er så fedt, når den leverer det, den skal – og lidt til.
Men savner sådan en sportslig bil ikke en lækker motorlyd fra en forbrændingsmotor nord for V6? Well, det har Audi selvfølgelig også tænkt over. De har udviklet en e-tron sportslyd, som jeg i starten havde lidt svært ved at finde charmen i. Men lur mig om ikke denne lyd fik sneget sig ind på mig i løbet af testugen, for den passer faktisk godt til bilen. Du kan høre lyden her – men hvis jeg skal beskrive den, er det en lyd som forener det gamle med det nye. Det lyder futuristisk og passer faktisk overraskende godt til bilens stil. Jo, jeg er skam blevet fan af denne komponerende lyd. Hvem skulle have troet det?
En drømmebil til listen
Testugen i Audi e-tron GT gik alt for hurtigt. Her er en bil, som jeg virkelig nyder at køre i – og som jeg vender mig om og kigger efter, hver gang jeg går fra den. Den koster fra 929.990 kr. og jeg er allerede begyndt at spare op.
Audi e-tron GT quattro er gudesmuk, teknisk overlegen og overperformer på rækkevidde ved almindelig kørsel. Jeg havde høje forventninger til bilen, og de blev indfriet – og lidt til. Drømmebillisten er lige blevet en elbil rigere.
Det bedste ved Audi e-tron GT quattro
- Design og teknik taget til næste niveau i en elbil
- Køredynamik
- Overperformer på rækkevidde
Det kunne være bedre
- Adgangen til bagagerummet er snævert – men det lever man med i sådan en bil
Specifikationer
- Ydelse: 350 kW (476 hk)
- Tophastighed: 245 km/t
- Moment: 630 Nm
- 0-100 km/t: 4,1 sekunder
- Rækkevidde: 485 (med luftundervogn) – 479 officielt
- Bagagerum: 405 liter
- Mål: L 4990 mm – B 1960 mm – H 1410 mm
Foto: Thomas Saks
Reklame