Coupé-versioner af SUV’er kan være en spøjs blanding som sjældent giver mening. Hverken design- eller funktionsmæssigt. Så det er med en smule skepsis, at vi kaster os ud i testen af Audis bud på en sporty SUV med forførende coupé-linjer i mellemklassesegmentet. Vi tester Audi Q3 Sportback 35 TDI med automatgear i S Line-udgaven.
Sportback design der spiller
Allerede på parkeringspladsen ved afhentningen af ugens testbil siger det klik. Her står en nyvasket Q3 Sportback i S Line mundering pyntet med sprøde 19” fælge og andre lækre elementer fra ekstraudstyrslisten. En Daytonagrå lak med perleeffekt klæder bilen. Inde i kabinen er der flotte alcantara-detaljer på instrumentbordet og sæderne har et lækkert sportsligt snit. Rattet er af typen med flad bund.
Førstehåndsindtrykket er positivt og jeg må erkende, at designet fungerer overraskende godt på Q3 Sportback. Men storebror Q8 ser nu heller ikke tosset ud, så der begynder at være en god track record for Audi i denne disciplin. Og i min optik må de godt lege endnu mere med designet. Tænk hvis Q3 Sportback også havde rammeløse døre.
Bagsæde med plusser og minusser
So far – so good. Men hvad med resten af bilen. Hvad med udstyret, motoren og køreegenskaberne? Og kan man sidde på bagsædet med 187 cm i højden uden at få spoleret frisuren og ondt i nakken? Lad os tage bagsædet først. Det er af den fleksible slags, som kan skubbes nogle cm frem og tilbage, så du kan vælge mellem plads til benene eller øget bagagerumskapacitet. Samme slags findes i den ordinære Q3, og det er et stort plus ved bilen.
Jeg kan med mine 187 cm i højden kun lige sidde oprejst på bagsædet. Loftshøjden er en udfordring og til længere ture er det ikke komfortabelt. Skal man sidde komfortabelt på bagsædet, skal du helst være petit, før det bliver rigtig godt. Så jo, coupé-linjerne giver som forventet udfordringer. I praksis tror jeg dog ikke, det er et stort problem, da familier med pladsbehov på bagsædet nok alligevel ikke vælger en Q3 Sportback. Den tiltaler med sin stil andre målgrupper.
I øvrigt er det værd at fremhæve, at der er små sideruder ved C-søjlen, så udsynet skråt bagud ikke spoleres alt for meget af coupéformens linjer.
Den rigtige konfiguration er afgørende
Mens S Line-versionen giver en flot styling af Q3 Sportback, så har testbilen også fået et par gode håndfulde ekstraudstyr. Bilen opleves derfor også sådan, som en Audi bør være. Premium. Standardudstyret er ikke ultra skrabet, men du skal i min optik bruge lidt tid i konfigureringen af Audi Q3 Sportback, så bilen fremstår mere komplet.
Det er oplagt at opgradere standardsæderne til sportssæder, som fås i tilvalget ”interiør design selection” (23.352 kr.).
Derudover er det værd at opgradere til digitalt cockpit (9.090 kr.) og du bør også tilvælge en assistentpakke (11.895 kr.) for at få adaptiv fartpilot og en række andre nyttige assistentsystemer. Elektrisk bagklap og bakkamera synes jeg også hører til. Begge dele er tilvalg på ekstraudstyrslisten til hhv. 10.617 kr. og 8.875 kr.
Rat med flad bund kan du få for 2.462 kr. og nu vi er ved det, så har Audi en velfungerende ”phone box” til 8.657 kr. så du kan oplade din telefon trådløst. Det er ikke så tit, at trådløse funktioner i biler virker, men hos Audi er det totalt ”plug and play”.
Køreegenskaber med et lille strejf af sport
Vi har tidligere testet en Audi Q3 35 TDI med automatgear på Carlife365 – samme motor som vi nu prøver i Q3 Sportback. Dieselmotoren leverer 150 hk og et moment på 340 Nm. Den passer fint til bilens størrelse og er i god harmoni med automatgearkassen med 7-trin.
Q3 Sportback er lidt lavere og længere end standard Q3’eren. Ikke noget som giver den store ændring i køreoplevelsen, som stadig er fin og komfortabel med et lille strejf sport.
Det er dog også en motor, som du kan høre. Du er ikke i tvivl om, at det er en dieselmaskine, du har med at gøre. På positivsiden opnåede jeg et fint forbrug under testen. Q3 Sportback 35 TDI er opgivet til 16,4 km/l ved blandet kørsel og jeg lå lige omkring 16 km/l.
Prisen ryger op når du går konfigurator-amok
Som nævnt skal du konfigurere en Audi Q3 Sportback for at få den komplette pakke.
Listeprisen for Q3 Sportback 35 TDI S Line er 491.732 kr. og testbilen ryger med udstyr op i hele 770.508 kr. Her skal det dog siges, at testbilen har fået stort set alt, hvad den kan trække – herunder også panorama glastag, udvidet navigation, komfortnøgle, sound system, light selection osv. som alt sammen er lækkert – men mindre kan også gøre det.
Ved at indsnævre konfigurationen til de udstyrs- og stylingselementer, som vi anbefaler, kan du lande på en mere spiselig pris. Men billigt bliver det ikke. Til gengæld får du et lækkert design, masser af køreglæde og Audi-kvalitet på højt niveau. Men tjek lige om hovedhøjden på bagsædet er til at leve med, inden du bestiller.
Konkurrenter
Audi Q3 Sportback 35 TDI S Line specifikationer
- Motor: 4-cylindret dieselmotor 35 TDI
- Gearkasse: 7-trins automatgear S tronic
- Effekt: 150 hk
- Moment: 340 Nm
- Topfart: 205 km/t.
- Acceleration 0-100 km/t: 9,3 sekunder
- Brændstofforbrug: 16,4 km/l (WLTP)
- Køreklar vægt: 1.655 kg
- Trækkapacitet: 2.000 kg
- Bagagerum: 530 liter
- Q3 Sportback pris fra 390.082 kr.
Foto: Thomas Saks
audi q3audi q3 sportbackbmw x2coupéevoquesuv