Site icon Carlife365

Test: BMW 330e Touring M Sport

Efter fire år på markedet fik den populære 3-serie det obligatoriske facelift i 2022. Det skal holde liv i modellen nogle år endnu. Jeg tager pulsen på plug-in hybriden 330e Touring for at se, om der stadig er krummer i den.

De store afgangsrør giver 330e Touring et lidt flabet look.

Den stille evolution

Jeg har selv kørt 3-serie Touring for nogle år siden og bemærker ved testen af den aktuelle pressebil, at der er en genkendelighed i design, indretning og køreegenskaber. Det er den stille evolution, og kernemålgruppen vil gerne have det sådan.

Men der er nu også sket nye ting og sager. Instrumentbordet har færre knapper og infotainmentskærmen på 14,9” er integreret med et digitalt cockpit på 12,3” i en flot curved skærm. Den er overskuelig og ultra nem at betjene med app agtige ”knapper” til at navigere rundt ligesom på en smartphone.

Den flotte curved skærm er efterhånden at finde i alle BMW-modeller.

Midterkonsollen har fortsat drejehjul og genvejsknapper, som også er en feature der kendetegner de helt nye elektriske modeller. Det holder BMW fast i. Gearvælgeren har fået nyt design og som standard er der paddles på rattet til gearskifte.

Gearvælgeren er nydesignet – drejehjulet er som vi kender det fra BMW.

Jeg tager mig selv i at bruge touchskærm og drejehul 50/50, så det er egentligt meget rart at have begge muligheder.

Det udvendige design er meget tro mod sit 3-serie ophav og med faceliftet er der ændret lidt på linjerne med nye LED-lygter. Nyrerne er stadig i begrænset størrelse sammenlignet med 4-serien, iX og i7.

Nyrerne er ikke vokset ligeså meget på 3-serien som på andre BMW-modeller.

Bagpå er der sket småjustering med flere lakerede overflader i bilens farve samt større udstødningsrør.

Køredynamisk lækkerbisken

Testen af 330e Touring sker i direkte forlængelse af en uge i luksusgiganten BMW i7, så jeg føler, at kabinen er utrolig intim, da jeg sætter mig bag rattet.

Med det sorte loft føles der nærmest ekstra lavt til loftet og sæderne virker små. Det er en helt urimelig sammenligning, men det er sjovt at opleve forskellen mellem modeller i samme familie på den måde.

Jeg vænner mig dog hurtigt til de nye forhold i 3-serien, og genopdager hvad bilen har at byde på.

De sportslige køreegenskaber er der til fulde, og her passer størrelsen på bilen perfekt. Ikke for stor – ikke for lille og med en agil side, som er essensen af den tyske køremaskine og volumenmodel. Her bliver BMW fans ikke skuffet.

Stærk plug-in hybrid

Med plug-in hybriddrivlinjen har jeg en samlet ydelse på 292 hk. Den fossildrevne del af festen bidrager med 184 hk fra en 2.0-liters firecylindret benzinmotor. Den arbejder smidigt, lydløst og stærkt og samarbejder i fin harmoni med 8-trins Steptronic automatgearkassen.

I ren eldrift er køreoplevelsen smooth. Du kan nå op til 60 km på 12 kWh batteriet og opladning sker med 3,7 kW. Det er ikke klasseledende men går an til korte pendlerture – især hvis du kan oplade både hjemme og på en evt. arbejdsplads. I praksis er 45-50 km elektrisk rækkevidde mere realistisk.

Nær strømmen er brugt ligger mit forbrug i testen på 14,5 km/ ved blandet kørsel.

Et batteri på 12 kWh (brutto) kan oplades med 3,7 kW.

Mens plug-in hybriden har fordele i forhold til grøn kørsel, godt med kræfter og afgiftsrabat, stjæler batteriet plads i bagagerummet, hvor du må nøjes med 410 liter. Det er ikke meget i en mellemklasse stationcar.

410 liter i en stationcar er ikke prangende.
Hovedhøjden ved bagsædet er fin og benpladsen går an.

Fed M Sport styling

Hvad du ikke får i plads får du til gengæld i udstyr. Jeg tester M Sport som har en lang liste med lækker styling og komfortudstyr.

Her er 17” standard fælgen opgraderet til 18” M letmetalfælge, der er M sportslæderrat med varme, sportssæder, M interiør, adaptive LED-forlygter, automatisk bagklap, trezones klimaautomatik, aktiv fartpilot m. Stop&Go-funktion, Parking Assistant (inkl. bakkamera), akustisk advarsel for fodgængere, HiFi-højtalersystem og BMW Live Cockpit Plus inkl. navigation.

Der er også en M-aerodynamik-pakke og en række andre stylingelementer specifik for M Sport. Kvalitetsniveauet virker afstemt i forhold til model og pris.

Sædeindtrækket på sportssæder med M Sport logo, som det ses her, er standard i testbilen.
Brooklyn Grey metallak som på testbilen koster 12.714 kr.

Billigste Touring i modelprogrammet

Ud over plug-in hybrid fås 3-serien Touring også med benzin- og dieselmotorer og mulighed for tilvalg af xDrive firehjulstræk. Motorprogrammet er bredt og der er vitterligt noget for enhver smag.

Afgiftsrabat gør testbilen 330e Touring M Sport interessant. Med en pris på 567.650 kr. er det den billigste i programmet og den variant med flest kræfter i dette prisleje. Testbilen står komplet med alt udstyr og styling, som du ser den her i testen, til den oplyste pris. Metallak til 12.714 kr. kommer dog oveni, og testbilen har et elektrisk svingbart træk til 21.484 kr.

BMW 330e Touring er en af de mest køredynamiske biler i klassen – det er et klassisk kendetegn ved 3-serien, som nærmer sig sit 50-års jubilæum mens Touring har eksisteret i 35 år.

Fuldelektriske modeller begynder at ånde 3-serien i nakken. I egne rækker rumsterer i4, og kigger vi ud i fremtiden viser BMW i Vision Dee en fremtidig mellemklassesedan.

Der er en BMW i5 på vej og flere steder på nettet tales der også om BMW i3.

Indtil videre har BMW dog meldt klart ud, at de satser på flere forskellige drivlinjer, fordi det afspejler behovet i markedet, så vi har heldigvis glæden af 3-serien, som vi kender den i dag, nogle år endnu.

Specifikationer

Foto: Thomas Saks

Exit mobile version