fbpx
 
Categories Bilnyheder

Test: BMW i5 eDrive40 M Sport

Posted on
Test: BMW i5 eDrive40 M Sport

Den nye i5 er på mange måder en 5-serie i klassisk forstand, men elektrificeringen klæder den så godt, at i5 for første gang nogensinde har sikret det tyske mærke titlen som Årets Bil i Danmark – endda med en meget solid førsteplads. Bliv klogere på vinderen her.

En vaskeægte elektrisk sedan

I en tid hvor de fleste bilproducenter ynder at præsentere nye elektriske modeller i moderigtige SUV- og crossover-snit, er det fedt endelig at se en nyhed i det klassiske sedan format.

Der er flere spillere på markedet, som hævder, at de har en elektrisk sedan i modelprogrammet, men ærlig talt er der mere tale om en coupé-sedan agtig shape underlagt vindtunnellens algoritmer for optimal aerodynamik.

Den nye i5 er en ægte sedan – præcis som den større i7. Der er nu ikke noget som en velproportioneret sedan, der oser af elegance og stil.

Sammenlignet med forgængeren er den nye generation vokset i længden med næsten 10 cm, så den nu er over 5 meter lang. Bredde og højde er også vokset og akselafstanden er på lige knap 3 meter. Det giver god plads i kabinen.

Ganske vist har bagklappen en lidt stejlere hældning i forhold til tidligere generationer, men helhedsindtrykket som sedan er der.

I modsætning til i7 har BMW taget en mere konservativ tilgang til fronten på i5 med langt mere afdæmpede nyrer. Her skræmmes ingen væk, og de fleste vil kunne lide det velkendte ansigt.

Nyrerne er vokset på i5 – dog mere begrænset sammenlignet med i7.

De avancerede LED-matrix forlygter har konturer, der giver indtryk af de karakteristiske dobbeltlygter, som der bare skal være på en 5-serie.

Af andre klassiske BMW-detaljer er også Hofmeister knækket ved C-stolpen og lygtedesignet på bagenden med horisontale konturer i LED-lyset.

En BMW skal have knækket ved C-stoplen. Det har i5 heldigvis bevaret.
Baglygtedesignet er klassisk BMW og de sorte kontrastfarver forneden giver et mere dynamisk udseende, som får den til at se lavere ud.

Den elektriske 5-serie ligner derfor det, den skal: Nemlig en 5-serie!

Flot og gennemført kabine

Hvad angår kabineindretning og -design har jeg længe haft den holdning, at der er sket for lidt hver gang en ny generation har set dagens lys. Der har været et forsigtighedsprincip, som har holdt BMW tilbage mens andre premiummærker har buldret derudaf. Det har resulteret i et konservativt og småkedeligt interiør – indtil nu.

Endelig er BMW vågnet op og har løftet kabineoplevelsen til nye højder, som er blandt de flotteste og mest genemførte.

Når du åbner døren til i5 åbenbares en lækkerbisken for øjet, der på mange måder minder om den større og dyrere i7. Det er tysk, når det er bedst.

Det er ikke på samme feinschmeckerniveau som i7, og der er noget mere volumenagtigt over i5, men i klassen hvor 5-serien hører til, er niveauet højt.

Så godt kan det gøres. Jeg har svært ved at finde noget som helst at være utilfreds med bag rattet i i5.

Designet er moderne, stramt, elegant og sporty i én og samme mundfuld. Luftdyserne ved instrumentbordet er stilfuldt integreret, belysningen langs panelerne oser af klasse og materialerne er i det hele taget udsøgte.

Baggrundsbelysning i krystalstruktur er lånt direkte fra i7. Farverne skifter bl.a. afhængig af drive mode. M Sport farverne træder frem i Sport mode.
Der er underholdning for alle aldre med apps som spil og streaming. Spillet her styrer man via sin mobiltelefon, som forbindes og bliver en controller. Der kan være multi players og det er en sjov gimmic mens du fx lader op.

BMW i5 er den største 5-serie til dato med en længde på over 5 meter. Det giver virkelig fine pladsforhold. Jeg sidder fremragende i førersædet, og selv når det er indstillet til mine 187 cm, kan jeg finde mig tilrette bagved på bagsædet med fin benplads og loftshøjde.

Med mine 187 cm sidder jeg fremragende på bagsædet med fin benplads og loftshøjde. Gulvet er ikke plant, da platformen deles med en fossildrevet variant af den nye 5-serie.

Bagagerummet på 490 liter virker næsten større, end det reelt er. Der er et lille rum under gulvet til ladekabel.

490 liter er en pæn størrelse for de fleste. Bagagerummet er dybt så det kan være lidt bøvlet at nå det, der ligger inderst. Under gulvet er der fin plads til ladekabel.

Velfungerende skærme og software

Den store tværgående skærm rummer digitalt cockpit og infotainment baseret på nyeste software fra BMW. Det fungerer ekstremt godt. BMW har beholdt drejehjul og genvejstaster i midterkonsollen, og det betyder, at du har flere indgange til det samme indhold.

Det nye BMW operating system 8.5 fungerer upåklageligt.

Sammen med multifunktionsknapper på rattet og stemmestyring, har i5 en utrolig nem betjening, så du ikke altid skal sidde og fumle med menuer på en touchskærm.

BMW holder fast i drejehjulet og genvejsknapper, og jeg bruger det flere gange i løbet af testen som supplement til touchskærmen. Det er rart at have mulighed for at navigere rundt, uden du skal have en finger på skærmen.

Sæderne er beklædt med et lækkert nyt materiale, der minder om læder, og du sidder virkelig godt. Der er en helt perfekt balance mellem komfort og sport i de sæder.

Denne balance kendetegner i det hele taget BMW i5 – altså balancen mellem komfort og sport. Det ses i det udvendige design og i den lækre kabine. Og det mærkes i særdeleshed i køreegenskaberne.

Køreglæde på højt niveau

Det foreløbige modelprogram i Danmark er i5 M60 xDrive med firehjulstræk og over 600 hk og en i5 eDrive40 med baghjulstræk og 340 hk, som er den, jeg tester.

Begge varianter har et batteri på 81,2 kWh, som kan lynlade med op til 205 kW (DC) mens AC-opladning som standard er 11 kW med mulighed for opgradering til 22 kW. Vil du opgradere koster det 15.000 kr.

Den elektriske rækkevidde i testbilen er op til 582 km. I min test er der kulde og sne, og jeg kører primært blandet kørsel og til den friske side.

Jeg opnår en rækkevidde på 400 km med fuldt opladt batteri, og det er egentlig ret okay, hvis jeg tænker på bilens fysiske størrelse og de 340 hypper.

Jeg har tidligere på året kørt i5 på FDM Jyllandsringen i den indledende runde til Årets Bil i Danmark.

Jeg kørte begge varianter i Sport mode, og den fik godt med gas. Bilen ligger solidt på asfalten og viser den dynamiske side, en BMW skal have.

Her er M60 fotograferet ved FDM Jyllandsringen.

Den performer med så stor overbevisning, at jeg var nødt til lige at tage et par ekstra runder på banen. Hold nu op hvor den kører godt. Det er køreglæde på højt niveau.

Jeg må indrømme, at jeg bliver mere og mere fan af det elektronisk komponerede lydbillede fra Hans Zimmer, som BMW kalder “Iconic sound”. Særligt i højt tempo på banen, hvor bilen presses lidt, giver det en ekstra sanselig oplevelse. Det er svært at beskrive – det skal opleves.

Det er klart at M60 er den mest vilde men den mindre udgave, som jeg tester her, er altså slet ikke ueffen.

340 hk og mulighed for launch control

BMW i5 eDrive40 har baghjulstræk og en ydelse på 340 hk. Det maksimale drejningsmoment er på 430 Nm med Sport Boost (sker ved at aktiverer padlen til venstre ved rattet) eller Launch Control-funktionen, som aktiveres i Sport med speeder og bremse trykket i bund.

Den accelererer fra 0-100 km/t på 6,0 sekunder og tophastigheden er 193 km/t.

Ude på de almindelige veje demonstrer i5, at den også mestrer komfort. Vind- og dækstøj er stort set fraværende og styretøjet er let og præcist. Affjedringen er så velkalibreret at ujævnheder og bump ikke forplanter sig i kabinen.

Det er med andre ord en oplagt rejsevogn – fx som firmabil – eller til familien. Her er du godt hjulpet på vej af bilens mange assistent- og sikkerhedssystemer, hvor BMW demonstrerer, at de ved, hvordan sådan noget skal laves.

BMW i5 fås med konturbelysning rundt om nyrerne. Det lyder lidt liret men ser flot ud i mørke.

Ægte BMW feeling

Jeg er overbevist om, at alle BMW fans – og tidligere 5-serie ejere – og øvrige personer som sætter pris på køreglæde – vil få smilet frem bag rattet i BMW i5.

Tanken om, at der ikke ligger en rækkesekser under motorhjelmen, strejfer mig ikke. Man skulle tro, at en ægte BMW køreoplevelse inkluderede netop den, men her skænker jeg det ærligt ikke en tanke på noget tidspunkt.

Det er simpelthen lykkes BMW at give mig en ægte BMW-oplevelse i en elbil med et stort tungt batteri og en gearkasse med kun et gear fremad. Havde du sagt det til mig for bare 2-3 år siden, ville jeg ikke have troet det. Men den er altså god nok.

Summer vi alle mellemregningerne sammen, står vi med en yderst vellykket BMW i5, som lige nu er den bedste i sin klasse. Det fås simpelthen ikke bedre.

Det sidste vi mangler er prisen. Testbilen koster fra 583.000 kr. og selvom det lyder af mange penge, er det faktisk billigt for en 5-serie med 340 hk og en yderst komplet udstyrsliste, hvor du i princippet ikke behøver at hælde ekstra på.

Bravo, BMW!

Selv i mørke giver baglygtedesignet med de horisontale linjer det helt rigtige 5-serie look.
Fra My BMW app’en har du adgang til de mest væsentlige funktioner i forhold til styring af opladning og forklimatisering. Der er også et hav af køredata og øvrige nyttige oplysninger.

Specifikationer BMW i5 eDrive40 M Sport

  • Motor: 250 kW med baghjulstræk
  • Ydelse: 340 hk
  • Samlet max. moment: 430 Nm
  • Batterikapacitet: 81,2 kWh netto
  • Rækkevidde: Op til 572 km (WLTP)
  • Forbrug: 15,9 kWh/100 km
  • Ladehastighed: 0-100% 4,25 timer ved 22 kW (16 A, 380 V, 3-fase AC)
  • Ladehastighed: 10-80% 30 min ved 205 kW (DC)
  • Tophastighed: 193 km/t (elektronisk begrænset)
  • Acc. 0-100 km/t.: 6,0 sek.
  • Køreklar vægt: 2.205 kg
  • Totalvægt: 2.740 kg
  • Anhængervægt m/u bremser: 1.500/750 kg
  • Bagagerum: 490 liter
  • Dimensioner (L/B/H): 5060 mm/1900 mm/1515 mm
  • Pris fra 583.000 kr. (den aktuelle model koster fra 618.000 kr.)

Foto: Thomas Saks

4 kommentarer

4 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet