Normalt er min plads bag rattet, når jeg tester biler, men i BMW i7 lokker bagsædet, og det er umådeligt svært at modstå. Den elektriske luksuslimousine er et studie i komfort spækket med blæret teknologi. Jeg har været så heldig at låne den i en uge til test – her kan du blive klogere på den tyske topmodel.
På alle måder en stor bil
Jeg så BMW i7 første gang sidste sommer i forbindelse med en test af iX M60 i Berlin og lidt senere på året ved et nordisk presseevent på Gotland. Ved begge tilfælde kappedes stoltheden i stemmen hos de tyske produktfolk med BMW-nyrerne om, hvem der var størst.
Nu hvor jeg har set, rørt og kørt BMW i7, forstår jeg ”all the fuss”. Den er skabt til de mest kræsne typer som topdirektører, ministre, kongelige og andre luksusdyr med hang til privatchauffør.
Den er stor som bare pokker med en længde på 5,4 meter, og det er første gang jeg ser en elbil i et traditionelt sedan-format. Jeg er med på, at andre mærker påstår, de har elbiler som sedan, men de ligner altså mere en coupé.
Nyfortolkede BMW-kendetegn
Ved første øjekast virker BMW i7 lidt ”over the top” med den bling-agtige snude. Positionslyset glimter som krystaller og de store nyrer har LED-lys rundt i kanten. Der er ikke sparret på kromlisterne, som er tykkere end en bratwurst. Men de klassiske BMW-designdetaljer er ikke glemt.
Kigger du langs siden ser du det berømte Hofmeister knæk på C-stolpen, og i forlygterne er der runde dobbeltlys på begge sider af nyrerne, som vi husker og elsker fra de gode gamle dage.
Så BMW har ikke glemt noget – de har bare nyfortolket. Og så skal vi huske, at BMW’s største marked nu til dags er Kina, og jeg tror, i7-designet er spot on her.
Loungestol du ikke vil ud af
I kabinen er der oceaner af plads, luksus og komfort. Akselafstanden på 3,22 meter er stort set identisk med Mercedes-EQS, men BMW’en virker større i kabinen. Hvis du ikke er tilfreds med pladsen, er der ikke noget, der kan tilfredsstille dig.
Testbilen har loungestol i højre stol på bagsædet, hvor forsædet foldes frem, så benene kan strækkes med støtte. Ryglænet lænes tilbage og nakkestøtten med pude justeres. Sæderne er beklædt med Merino uld og læder og har naturligvis køl, varme og et hav af massageprogrammer.
Det hele styres fra en skærm i siden af døren, hvor du også kan betjene telefon, Apple CarPlay, musik og en masse andet. Vil du sove trykker på bare på gardinknappen og ruder bag, i dørene og i taget dækkes. Godnat, og sov godt. Det er forkælelse på højt plan og luksus i lange baner.
Snorlige samlinger og lækre materialer
Materialevalget i kabinen er toplækkert, og man får næsten lyst til at tage skoene af, når man stiger ind. Dels for at ikke at svine det lyse interiør til – men også fordi måtterne er tykke og lækre. Det hele er samlet og sammensat snorlige med en tårnhøj finish.
BMW har lavet et lysshow ud over det sædvanlige i kabinen, som følger køreprogrammerne eller indstilles individuelt. Jeg tester bl.a. Digital Art en mørk aften, hvor lysstriber i glasloftet, vilde grafikker på skærmene og en tilpasset ambientebelysning giver en oplevelse, hvor selv den vildeste natklub hægtes af.
Mest komfortable BMW nogensinde
Køreprogrammerne er Personal, Sport, Efficient, Expressive, Relaxed og Digital Art. Programmerne har forskellige sammensætninger af drivlinje, køredynamik, styretøj, affjedring og sæder med en sportslig eller komfortabel betoning. Derudover ændres lydbilledet og belysningen i kabinen.
Hopper du rundt i køreprogrammerne, taber du lidt kæben, for du kan få så meget komfort, at man næsten skulle tro, at ingeniørerne fra BMW og Rolls-Royce har spist en frokost eller to sammen og delt erfaringer i BMW’s favør.
Luftundervognen er ekstrem kompetent og nulstiller vejbump- og huller til perfektion. Læg dertil en lyddæmpning fra vind, dæk og trafik omkring dig, og du har alt den ro du skal bruge, til at tage den lur på bagsædet. Det her er det vildeste komfortniveau ever i en BMW. Der er naturligvis akustikruder.
Baghjulsstyring hjælper med at gøre parkering lettere og er standard på i7.
Dynamiske dyder ikke glemt
Du skal huske at spænde sikkerhedsselen, for BMW i7 xDrive 60 har heldigvis husket, at den er en BMW, så køredynamik er der masser af.
I den mest køredynamiske indstilling får i7’eren en komponeret motorlyd. Den er fake og den lyder speciel, men jeg synes, det er fedt, og den sportslige køreoplevelse får en ekstra sjov og indlevende dimension.
Med en samlet ydelse på 544 hk og et moment på 745 Nm, kan den over 3-tons tunge limousine i totalvægt trække fra 0-100 km/t på bare 4,7 sekunder. Topfarten er 240 km/t men kunne være højere, for den er elektronisk begrænset. Det vil dog æde for meget strøm fra det store batteri på 101,7 kWh, hvis den gigantiske bil skal yderligere op i fart. Det giver ikke mening i en elbil. 240 km/t burde også være nok til ryste shady typer af sig.
Rækkevidde og opladning
Rækkevidden er på papiret 591-625 km (WLTP). Jeg opnår i testen 500 km i rækkevidde med en konstant fart på motorvej mellem 110 og 130 km/t. Ved bykørsel siger mine testresultater helt op til 800 km. Mange start og stop og hastighed i tæt trafik omkring 30-50 km/t er guf for den store elbil, som bruger ganske lidt strøm under de forhold.
Bilen testes i forårstemperaturer omkring 12-15 grader.
Jeg lader bilen på tværs af forskellige udbydere og kan konstatere, at den med omkring 20 % strøm på batteriet kan præstere en ladekurve op til 175 kW i relativt lang tid op mod 70 %. Så falder den i hastighed. Den kan under rette forhold lade op til 195 kW i lynlader og 22 kW i en wallbox. Sidstnævnte er et stort plus.
Chaufføren forkæles også
Selvom jeg roser bilens bagsæde, fortjener oplevelsen i førersædet også et par rosende ord. Den digitale brugerflade med widescreen, der rummer cockpit og infotainment, og avanceret head-up display, er velfungerende, flot og tydelig i grafikken.
Infotainment kan betjenes direkte på skærmen eller via drejehjulet i midterkonsollen, hvor der også er genvejsknapper til de mest anvendte funktioner. Drejehjul og knapper til sædeindstilling i krystal kender vi fra BMW iX, og selvom det lugter lidt af nyrig, ser det flot ud sammen med det øvrige kabinedesign, hvor der bl.a. er træpaneler.
Bowers & Wilkins Surround Sound System er standard og flot pakket ind med baggrundsbelysning.
Friskluftdyserne er integreret og skjult i instrumentbordet. Det giver et elegant og strømlinet udtryk. Kabinen er i testbilen holdt i lyse farver, og det giver et cool og moderne look.
Det koster BMW i7
Men er der så slet ikke noget dårligt at sige om BMW i7? Ikke meget. Det eneste jeg aldrig blev helt dus med i testen, var de elektriske døre, hvor jeg lige skulle forstå, hvor jeg skulle stå for at sensorerne ikke så mig og stoppede dørene pga. sikkerhed. De elektriske døre er ekstraudstyr til knap 19.000 kr.
BMW i7 koster fra lige under 1,6 mio. kr. og står som standard med en ganske omfattende udstyrsliste. Selvom det lyder af rigtig mange penge, får man rigtig meget bil på et ekstremt højt niveau. Det er den bedste limousine, BMW nogensinde har bygget. Og den bedste elbil fra mærket til dato.
Det er en bil for de få, og ekstraudstyr koster. At testbilen står til næsten 2,2 mio. kr. handler meget om tilvalg i interiør, styling og sæder. Og det kan blive endnu vildere, for BMW har netop præsenteret en sportslig BMW i7 M70 xDrive med tofarvet lak og hele 660 hk. Her klares 0-100 på 3,7 sekunder og en særlig sportsundervogn skruer helt op for dynamikken. M70-udgaven starter fra 1.860.994 kr.
Senere i år præsenterer BMW en elektrificeret 5-serie – i5 – som bliver lillebror til i7 og billigere. Den er jeg spændt på at opleve.
Specifikationer BMW i7 xDrive60
- Motor (for/bag): 190 kW/230 kW
- Samlet ydelse 544 hk
- Moment: 745 Nm
- Batterikapacitet: 101,7 kWh
- Rækkevidde 591-625 km (WLTP)
- Ladehastighed: AC 22 kW og DC 195 kW
- Tophastighed: 240 km/t (elektronisk begrænset)
- 0-100 km/t: 4,7 sek.
- Køreklar vægt: 2.715 kg
- Totalvægt: 3.250 kg
- Anhængervægt m/u bremser: 2.000/750 kg
- Bagagerum 500 liter
- Dimensioner: 5.391 mm længde x 1.950 mm bredde x 1.544 mm højde; akselafstand 3.215 mm
- Pris: Fra 1.586.442 kr.
På Instagram kan du se den store 33″ widescreen, der fås som ekstraudstyr til bagsædeunderholdningen eller til forretningsmødet.
Foto: Thomas Saks