BMW har et omfattende SUV- og crossover-modelprogram lige fra den lille X1 til den gigantiske og luksuriøse X7. De ulige X-modeller X1, X3, X5 og X7 er skåret efter en traditionel SUV-skabelon mens de lige modeller X2, X4 og X6 har mere crossover-look og kække linjer. Vi har haft fingrene i BMW X2 i sDrive versionen med 150 dieselheste, 8 trins automatgearkasse og M Sport udstyrspakke. Læs vores anmeldelse her.
Velskabt X2
Kigger vi på SUV-modellerne fra BMW kører det bedst for de største modeller. Den mest komplette er i min optik BMW X5, som med sin potente størrelse virker både luksuriøs, stærk og helstøbt – præcis som en SUV bør være. Den nye X3 har i den nyeste udgave heldigvis fået lidt større bøffer mens X1 næsten bliver for klejn. Og så er der giga SUV’en X7, som ganske vist er flot men også en smule over the top.
I crossover-skalaen med X2, X4 og X6 har jeg mest fidus til de mindre modeller, som designmæssigt er mest vellykkede. Testbilen X2 står skarpt i Alpine White med folderne de rigtige steder og en sportslig attitude godt hjulpet på vej af M Sport udstyrspakken med bl.a. 19” M letmetalfælge.
Intim kabine
Inde i kabinen fortsætter de gode takter. Designet har fået lidt mere spræl end det ellers så konservative ”signatur” instrumentbord, som går igen i de fleste BMW’er. M Sport-udstyrspakken forkæler dig med lækre sportssæder. Indstillingsmulighederne er mange så sæderne ser ikke bare godt ud – de giver en fantastisk støtte, som er med til at understrege de sportslige toner i BMW X2.
I hænderne har du et tykt M Sport læderrat og i standardudstyret får du bl.a. også automatisk bagklap, parkeringssensor bag og klimaautomatik. Testbilen er ekstraudstyret med navigation plus og head up display til 29.500 kr. hvilket jeg nævner, fordi head up displayet står knivskarpt og også viser skift af fx musiknumre på anlægget. Det er lidt dyrt men også lækkert udført. Bakkamera er også ekstraudstyr til 7.812 kr. men kvaliteten er igen rigtig god.
Jeg savner dog et mere raffineret digitalt cockpit og så giver den anthrazitmørke loftshimmel en næsten for intim atmosfære i kabinen – særligt på bagsædet – hvor jeg med mine 187 cm i højden godt kan sidde, men det føles trangt. De brede C-søjler stjæler desværre lidt for meget udsyn skråt bagud, hvilket du særligt bemærker ved højresving i tæt bytrafik.
Køreegenskaber i top
X2 deler platform med X1 og faktisk også Mini Countryman. BMW X2 sDrive har derfor forhjulstræk men du kan også få xDrive modeller med træk på alle fire hjul. Jeg må sige, at forhjulstrækket fungerer rigtigt godt på X2’eren. Dieselmotoren med 150 hk og 350 Nm i kombination med 8 trins sportsautomatgear, M sportsophæng og M sportsstyring er et ”match made in heaven”. Det er en pakke som klikker fuldstændig perfekt sammen og giver dig en køreoplevelse, hvor du forbløffes over, at dette rent faktisk er en ”høj” bil. Det fås næppe bedre.
X2 er fantastisk både i sving og når det går ligeud. Og du skal ikke være bange for, at de store 19” fælge giver dårlig komfort. Pirelli-dækkene giver dig et fantastisk vejgreb og komforten er virkelig fornem.
I tillæg til dette er bilen udstyret med en start-/stop-teknologi, som er der, uden at du generes af den. Sådan er det ikke i alle biler. I BMW X2 er det teknik på højt niveau og bilen er raffineret på en måde, så du virkelig mærker, at det er et premium-mærke, du befinder dig i. Et meget afdæmpet støjniveau inde i kabinen bidrager også til dette.
Pris og produkt hænger sammen
Når jeg tester en bil, venter jeg altid med at se prisen på bilen, til jeg har testet den og selv danner mig et indtryk af, hvor prisen bør ligge. Så da jeg efter en uge i selskab med denne testbil kaster et blik på prisoversigten, bliver jeg egentlig lidt overrasket over, at prisen ikke er sky-high.
For lige under en halv million kroner er du kørende i den aktuelle model med M Sport-udstyrspakke – dog uden lækkert ekstraudstyr som navigation plus, head up display og sportsautomatgear. Hvis jeg skulle vælge ville jeg som minimum smide Driving Assistant Plus i bilen, hvor du får en række vigtige assistentsystemer samt en aktiv fartpilot. Den pakke står til rimelige 12.000 kr.
Men her er altså en bil, hvor pris og produkt hænger fint sammen. En halv million kroner er selvfølgelig mange penge, men du får rigtig meget bil for de penge og ovenikøbet en af de mest velkørende i klassen. Og som en lille bonus har X2 sDrive18d en brændstoføkonomi i den gode ende. Bilens forbrug er opgivet til 18,2 km/l ved blandet kørsel (WLTP) og jeg lå i testen på 16,5 km/l ved det jeg kalder ”sjov blandet kørsel”.
Priserne for BMW X2 starter ved 439.422 kr. for en sDrive18d Advantage. Med M Sport pakken lander prisen på 481.885 kr.
Som sædvanligt er der gode leasingmuligheder hos BMW – både erhvervsmæssigt og privat. Som priseksempel kan du privatlease den model, som vi har testet, for 4.695 kr. pr. måned over 36 måneder med en førstegangsydelse på 35.000 kr. og 20.000 km om året.
Det bedste ved BMW X2
- Køreegenskaber er helt i top
- Sammenhæng mellem pris og produkt
- Brændstoføkonomi er god
Det kunne være bedre
- Udsyn skråt bagud – særligt ved højresving i tæt bytrafik
- Et mere raffineret digitalt cockpit
- Adaptiv fartpilot som standard
BMW X2 sDrive18d M Sport specifikationer
- Motor: 4 cylindret diesel 2.0 liter TwinPower
- Ydelse: 150 hk ved 4.000 omdrejninger/min.
- Moment: 350 Nm 1.750-2.500 omdrejninger/min.
- Gearkasse: 8 trins sportsautomatgearkasse Steptronic
- Brændstofforbrug: 18,2 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
- Tophastighed: 207 km/t
- 0-100 km/t: 9,3 sek.
- Køreklar vægt: 1.610 kg
- Totalvægt: 2.115 kg
- Bagagerum: 470-1.355 liter
Konkurrenter
Foto: Thomas Saks
audi q3 sportbackbmwbmw x1bmw x2bmw x3bmw x4bmw x5bmw x7crossoverevoquem sportprivatleasingsuvvolvo xc40