Site icon Carlife365

Test: BMW X3 xDrive30e M Sport

BMW X3 xDrive30e M Sport

BMW X3 xDrive30e M Sport

De højbenede BMW’er med et X i modelbetegnelsen er populære hos danske familier med økonomien i orden. Som SUV/crossover byder de bayerske biler på god plads, dynamiske køreegenskaber og teknologi på højt plan. Vores testbil BMW X3 30e hører hjemme i den kategori, og har med plug-in hybrid drivlinje endda en ret så attraktiv prislap på forruden.

BMW X3 er en mellemstor SUV: L 4708 mm – B 1892 mm – H 1676 mm

M Sport klæder X3

Værdier, som jeg forbinder med BMW, er alle tilstede i den semi-elektriske BMW X3 xDrive30e. I moderigtig Brooklyn Grey-farve og M Sport-klæder står den med det helt rigtige sportslige look, som i min optik altid klæder en BMW. De sportslige 20” alufælge ser skarpe ud og på bagenden er to solide afgangsrør, som rent faktisk er ægte og ikke bare til pynt. Den ser tilpas stor og potent ud.

Ikke bare til pynt – de to afgangsrør er ægte nok.
Flotte 20″ M Sport fælge klæder X3.

I kabinen er der strøet godt med M Sport elementer ud. Her er bl.a. et lækkert tykt læderrat, sportssæder og aludetaljer til pynt. Pladsen er god både for og bag skønt batteriet æder godt 100 liter i bagagerummet, så der kun er plads til 450 liter. Du sidder tilpas højt i sæderne og har et eminent god udsyn.

Blå detaljer er udbredt i de elektrificerede BMW-modeller. Knappen til varme i rattet er placeret helt efter bogen – på rattet.
Kanten med aluliste viser, hvor meget plads batterierne sluger. I plug-in hybrid-varianten er der plads til 450 liter – 100 liter mindre end i versioner uden batteri.
Der er gode adgangsforhold og pladsen på bagsædet er fin til tre personer.

BMW X3 30e er yderst veludstyret og har som standard bl.a. ratvarme, Driving Assistant, adaptive LED-forlygter med fjernlysassistent, udvidet smartphonetilslutning, alarm, el-bagklap, akustisk advarsel til fodgængere, Parking Assistant inkl. bakkamera, DAB-tuner, Apple CarPlay/Android Auto), BMW Live Cockpit Professional med navigation samt BMW Gesture Control. Sidstnævnte betyder, at du kan kaste håndtegn til skærmen for at betjene de mest gængse funktioner som fx skift af musik.

Forskellige håndtegn kan bruges til at betjene bilens funktioner – bl.a. skrue op eller ned for lyden. Det gøres ved at dreje fingeren rundt i luften foran skærmen.

Bilens funktioner og infotainment kan betjenes på mange måder, så der er noget for enhver smag og præference. BMW holder fast i drejehjul og knapper i midterkonsollen som supplement til den trykfølsomme skærm, knapperne i multifunktionsrattet, stemmestyring og de nævnte håndtegn (Gesture Control). Der er også knapper til at styre klimanlæg og volumen, og det falder bestemt i min smag.

Bilens assistentsystemer fungerer upåklageligt, og gør præcis det, de skal. Under testen svinger en cyklist i høj fart fra en sidevej ud på en cykelsti forude. Det registrerer bilen, og giver et signal om, at jeg skal være særligt opmærksom. Her er signalet den helt rette respons fremfor en hård opbremsning, som jeg desværre har oplevet i andre mærker.  

Klassisk BMW instrumentbord med god betjening og et lidt konservativt look.

Plug-in hybrid teknologi på højt niveau  

Plug-in hybrid drivlinjen passer godt til bilen. Forbrændings- og elmotoren med en samlet ydelse på 292 hk arbejder sammen i fin harmoni, og under kørsel mærkes skift stort set ikke. Gearskift fra bilens 8-trins Steptronic automatgearkasse kan både tilfredsstille den sportslige kørsel og den mere stille og rolige cruise.

Bilen kører lige godt uanset om du kører på el-, hybrid eller benzin. Tilfældigvis tester jeg bilen ugen efter jeg testede Land Rover Discovery Sport PHEV, og de to biler minder på papiret meget om hinanden med næsten ens specifikationer. Forskellen er primært, at tyskeren har en firecylindret benzinmotor frem for en trecylindret, som ligger i Land Roveren. Det passer på en eller anden måde bedre med den firecylindrede motor i en bil af den type og størrelse.  

Vægten af det tunge batteri sætter ikke sine spor i køreegenskaberne. X3 xDrive30e føles tilpas adræt og dynamisk og er på samme tid virkelig komfortabel med en sublim affjedring. Det har de tyske ingeniører skruet godt sammen.

Brændstofforbruget er til den tørstige side, når strømmen på batteriet er slugt. I testen er jeg helt nede omkring 10-12 km/l. Rækkevidden på strøm, som er opgivet til 49 km fra fabrikkens side, ligger realistisk set et sted mellem 35-40 km.

En smart feature søger for, at bilen automatisk skifter til eldrift, hvis du har strøm på batteriet, og kører ind i en byzone med brændstofmotoren tændt. Jeg bemærkede bl.a. et skift på Lyngbyvejen lige omkring Nordhavnstunnellen. Her kørte jeg med brændstofmotoren tændt, fordi jeg havde aktivet den funktion, hvor bilen gemmer strøm på batteriet til senere brug. Det sker ved hjælp af geofencing-teknik, som er standard i BMW plug-in hybrid-modeller.

Det er lidt ærgerligt, at plug-in hybriderne er blevet et lidt udskældt fænomen i Danmark, for teknologien er nået et virkeligt højt niveau, hvilket denne BMW tydeligt viser.

Ifølge BMW viser anonymiserede data, at de danske BMW ejere bruger deres plug-in-hybrider på den tilsigtede måde med regelmæssig opladning. Mere end 60% lader bilen dagligt med en gennemsnitlig opladningstid på cirka 3 timer, og mere end halvdelen af turene imellem ladesessionerne er på mindre end 50 km. Andelen af opladninger, der foregår hjemme er på 90%, mens opladning på arbejdspladsen og i det offentlige rum er på hhv. 7% og 3%.

Meget BMW for pengene

Med en startpris på 603.585 kroner er BMW X3 xDrive30e ikke en billig familiebil. Men alt taget i betragtning får du meget BMW for pengene i denne velkørende, lækre og rummelige X3 plug-in hybrid. Sammenlignet med førnævnte Land Rover er startprisen godt 50.000 kroner lavere i BMWens favør.

Merprisen for M Sport versionen er lige knap 40.000 kroner, og den konfiguration ville jeg klart vælge.

Specifikationer: BMW X3 xDrive30e M Sport

Foto: Thomas Saks

Exit mobile version