Den første fuldelektriske Cupra hedder Born – Cupra Born – og mens mærkets andre modeller er baseret på Seat eller bare er sig selv som Formentor, deler Born platform med koncernsøsteren VW ID.3. Hvordan det spænder af, kan du læse i denne anmeldelse, hvor vi tester versionen med stort batteri og 204 hk.
Vellykket transformation
”Born? Er det ikke en ID.3???”, skriver en følger til mig, da jeg under testugen poster et billede af en frostdækket Cupra Born. Det er svært at løbe fra sit ophav, og set fra siden har de to søskende samme profil. En sænket undervogn gør dog Born en smule lavere.
Anderledes er fronten og bagenden. Her er designet transformeret, så Born står med et langt mere sportsligt og dynamisk look. Fronten med de trekantede lygter ser aggressiv ud, og baglygterne har et gennemgående LED-bånd, der får bilen til at se bredere ud. Sammen med flere andre detaljer og et anderledes kofangerdesign, fremstår Born med et mere buff udseende. Den er tro mod sit mærke med de spanske aner, og designet er virkelig vellykket.
Stof- og kobberdetaljer gør underværker
I kabinen er det sjovt at se, hvor lidt der skal til, for at give et helt andet udtryk. Der er egentlig blot tale om lidt ruskindsagtigt stof og nogle kobberfarvede plastdetaljer her og der, men det er nok til, at Born virker mere indbydende end ID.3.
De gamerstol-agtige forsæder passer godt til bilens stil og en stor 12” skærm dominerer instrumentbordet. Selve cockpittet er af den lille slags som i ID.3, hvor gearvælgeren sidder på højre side. Det er let at aflæse men lige lovlig simpelt. Det er lige før instrumenthuset på min Triumph Daytona er mere avanceret. En smart feature er, at det følger rattets op/ned justering, så der altid er fuld view til skærmen. En funktion som også Mini benytter.
Infotainmentskærmen skal vi lige dvæle lidt ved. Jeg savner nogle genvejsknapper til fx klimaanlæg og EV-indstillinger, da der skal trykkes meget rundt, før de ønskede funktioner kommer til syne. Men grafikken er flot og systemet er okay hurtigt. Touch-knapper på rattet hjælper lidt, men du skal vænne dig til knapperne. Fx skal der slides på volumen frem for at trykke på plus eller minus. På andre knapper kræves der tryk.
I modsætning til de smalle armlæn på hvert forsæde i ID.3, har Born et bredt armlæn mellem forsæderne, som kan længdejusteres. Her finder du også plads til opbevaring af mobiltelefon (trådløs opladning er ekstraudstyr). Der er i øvrigt masser af aflæggeplads mellem forsæderne.
Pladsen i kabinen er god skønt bilen har kompakte mål. Det er en af fordelene ved MEB-platformen, som bl.a. byder på imponerende god bagsædeplads med plant gulv og rimelige 385 liter i bagagerummet. Den har ikke frunk. En anden fordel er, at bilen kan vende på en tallerken med.
Plastmaterialerne er flere steder til den hårde side, og det trækker lidt ned i den samlede kvalitetsoplevelse i kabinen. Men helhedsindtrykket er godt og bedre end i ID.3.
Smalt modelprogram
Cupra Born fås i to udstyrsversioner – standard og High. Du skal op i udstyrsversionen High for at få den, synes jeg, nødvendige adaptive fartpilot. Her får du også bakkamera og navigation. Merprisen er ca. 15.000 kr.
Standardversionen tilbydes udelukkende med et 45 kWh batteri med 150 hk. En version med større batteri på 58 kWh har 204 hk og en merpris på ca. 25.000 kr. i High-udgaven. Det er den, vi tester.
Versionen med det 45 kWh batteri lader ikke ligeså hurtigt (AC 7,2 kW og DC 50 kW), så hvis du er meget på farten, er det store batteri klart det, du skal gå efter. Alternativt kan opgradering til hurtigladning (DC 100 kW) tilkøbes til 45 kWh-varianten. Det koster omkring 5.000 kr.
Testbilen med 204 hk har en opgivet rækkevidde på 421 km. I testen ligger temperaturen døgnet rundt og svinger omkring frysepunktet, så det er hård kost for batteriet, der kvitterer med en rækkevidde på omkring 300 km ved blandet kørsel. Men som jeg efterhånden har erfaret, kan rækkeviddeangst dæmpes med en hurtiglader, og her kan Born i high-varianten lade 11 kW AC og 100 kW DC. Det er godkendt, når bilens størrelse og pris tages i betragtning.
Skønt modelprogrammet er smalt, er det på mange måder også befriende ikke at skulle tage stilling til 4-5 forskellige udstyrsvarianter. Keep it simple.
Flere muskler, tak
Born kører godt med god vejkontakt og en affjedring, der ikke er bange for lidt frisk kørsel. Den er støjsvag og smooth. Jeg leder efter noget i bilens menu, som kan give bare lidt fake Cupra-lyd i den tavse kabine. Men nej. Den er stille, og det er jo egentlig godt for bilens kørekomfort. Angiveligt er der en e-Sound, som kan høres udefra.
Jeg havde en forestilling om, at Born var lidt mere rå med større muskler. Måske er Cupras planer om en kraftigere variant med 77 kWh batteri og en e-Boost-funktion det, der skal til, for at fuldende transformationen fra ID.3 til Born. Med e-Boost funktion er der knap 30 heste mere. Det lover godt!
Born koster fra 259.990 kr. og kommer med 5 års garanti, som er væsentlig bedre end ID.3 men dog ikke ligeså god som fx Tesla. Testbilen Born high koster lige omkring 300.000 kr. og leverer på mange måde rigtig meget elbil for pengene. Bilen ser godt ud, kører fremragende og har en rummelig kabine.
Born er i bund og grund ikke bedre end ID.3, men den har sin egen stil, en mere lækker kabine og et generelt vellykket design, og med garantien på 5 år er jeg ikke i tvivl om, hvilken jeg ville vælge.
Specifikationer: Cupra Born High
- Motor: Elmotor med baghjulstræk
- Batteri: 58/62 kWh (brutto/netto)
- Ydelse: 204 hk
- Moment: 310 Nm
- Topfart: 160 km/t
- 0-100 km/t: 7,3 sek.
- Rækkevidde: 421 (WLTP) ved blandet kørsel
- Køreklar vægt: 1.736 kg
- Maks. påhængsvægt: 0 kg
- Bagagerum: 385 liter
- Garanti: 5 år på bilen (batteri 8 år)
- Mål: 4.322 mm længde x 1.809 mm bredde x 1.504 mm højde
Foto: Thomas Saks