Ducati Monster er blandt de bedst sælgende modeller fra den italienske motorcykelproducent. Den findes i flere udgaver og appellerer til den brede skare af m/k motorcyklister, som gerne vil have en god allrounder. Vi har testet 821-versionen med sportspakke, Ducati Quick Shift System og potte fra Termignoni.
Rå maskine med ikonisk udseende
Siden den første Monster blev introduceret i 1993 har den rå maskine opnået et nærmest ikonisk udseende med ”nøgen” motor og stel flankeret af en rund forlygte. En Monster er ikke bange for at vise sin muskuløse krop frem.
Vores testcykel har en sportspakke med LED-blinklys, karbon-detaljer og en mere strømlinet nummerpladeholder. Derudover har den en eftermonteret Termignoni potte og den har fået monteret en Ducati Quick Shift System (op og ned), som cyklen er forberedt til og som derfor kun koster lige under 2.500 kr. at eftermontere.
Med det eftermonterede udstyr står denne Monster 821 som en meget komplet maskine. Enkelte vil nok foretrække at få eftermonteret en lille vindskærm.
Bred appeal
Du kan med meget få greb justere sædehøjden på Monster 821. Du har et par cm at gøre godt med men det er nok til at sikre, at denne motorcykel har en fleksibilitet i forhold til højden på føreren. Affjedringen inkluderer 43 mm justerbare forgafler.
Det bagerste sædecover er supernemt at af- eller påmontere afhængig af behov eller smag.
God kontrol og føring med cyklen
En anden ting som gør, at Monster 821 appellerer bredt, er køreegenskaberne. Du sidder relativt oprejst på cyklen og har en god kontrol og føring med cyklen.
Du kan vælge mellem tre riding modes – urban, touring og sport – som styrer ABS, Traction Control og power. Det er en mærkbar forskel på de forskellige indstillinger og selvom urban får cyklen til at føles lidt tam, så er det faktisk en meget god indstilling til netop bykørsel.
Indgangen til at vælge riding modes sker via et tryk på kontakten til blinklyset. Denne placering kan godt irritere en smule, hvis man som mig – blot af vane – giver kontakten et random tryk i ny og næ for at sikre, at bliklyset nu også er slukket, efter det har været aktivereret.
Ducati Monster er udstyret med de seneste sikkerhedsfeatures og har med Ducati Safety Pack både Bosch ABS og Ducati Traction Control, som også kan indstilles. I testen kom vi ud i et dobbelt skybrud (og ja, det var en virkelig våd omgang), og her viste Monster 821 sig fra sin allerbedste side. Skønt der lå blank vand på vejbanen var der er en god følelse af sikkerhed og kontrol på cyklen. Ducati Monster 821 er udstyret med Brembo-bremser.
De standardmonterede spejle har i øvrigt en god størrelse og sidder godt placeret.
Smooth quick shift
Den eftermonterede Ducati Quick Shift fungerer rigtig godt. Du kan køre både op og ned og det foregår ganske smooth uden ubehagelige ryk.
Monster 821 har – som navnet antyder – 821 kubik at gøre godt med. Ydelsen er på 109 hk og du savner på den måde ikke kræfter på din tur. Alsidigheden med denne maskine gør, at du kan køre komfortabelt på byture men samtidig er Monster 821 en sjov maskine, når der kommer lidt mere fart og spænding på turen.
Ved motorvejskørsel mærker du, at det er en ”naked bike”. Skal du køre meget på motorvej er det en god idé at eftermontere en lille vindskærm.
Lydbilledet fra den eftermonterede Termignoni potte er præcis, som du forventer og ønsker det på en Ducati. Særligt i sport riding mode kommer der masser af sprød Ducati sound under dine accelerationer. Det er super lækkert.
Fornuftigt prissat – flexleasing er også muligt
Ducati Monster 821 er et godt valg til dem, som søger en god allrounder og gerne vil have komfort ved bykørsel uden at gå på kompromis med køreglæden, når det går lidt mere vildt for sig.
Prisen er 150.690 kr. uden ekstra udstyr, hvilket er en fornuftig prissætning af cyklen. Mulighed for flexleasing findes – her skal du blot kontakte Ducati for at få oplyst muligheder og priser.
Det bedste ved Ducati Monster 821
- Rå design
- God allrounder
- Velfungerende Ducati Quick Shift System (ekstraudstyr men motorcyklen er forberedt)
Det kunne være bedre
- Adgang til riding modes uhensigtsmæssigt placeret på blink-kontakt
- Mindre egnet til hurtig kørsel på motorvej i længere tid
Specifikationer
- Motor: Vandkølet twin cylinder (Testastretta)
- Ydelse: 109 hk
- Moment 86 Nm ved 7.750 omdrejninger
- Gear: 6 trin (forberedt til Ducati Quick Shift System)
- Bremser: Brembo
- Justerbart sæde (785 mm – 810 mm)
- Justerbar forgaffel (43 mm)
- Type 2-1 exhaust system
- Tørvægt 180,5 kg
- Tankkapacitet: 16.5 liter
- Garanti: 2 år
Foto: Thomas Saks
ducatiducati monsterflexleasingmonster