Ducati Panigale er en serie af højtydende fuldblodsracere fra det ikoniske italienske mærke. Vi har tidligere testet Panigale V4 og nu er turen kommet til Panigale V2, som afløser 959-modellen. Den er værd at overveje, hvis du synes at V4 er for vild og voldsom – og så er den næsten 100.000 kr. billigere. Leasing er også muligt.
Smuk som bare pokker
Når du kører Panigale V2, skal du være klar på den opmærksomhed, som motorcyklen tiltrækker. Den står helt stram og skarp i rød lak og udseendet alene tiltrækker anerkendende nik fra forbipasserende på gaden. Designet er med en enkeltsidet svingarm i aluminium umiskendeligt en Ducati superbike, og Panigale V2 fremstår både moderne, sportslig og klassisk.
Læg dertil et godt brøl fra de to cylindre og en lavtsiddende potte – så får du med garanti den fulde opmærksomhed på din vej. Du skal med andre ord ikke være bange for at stå frem, når du kører Panigale V2. Men bag det selvsikre ydre gemmer der sig nogle indre kvaliteter, som handler om tradition og respekt for godt håndværk.
En racer med hverdagspotentiale
Panigale V2 er skabt til race og har en lang liste med specifikationer, som giver mundvand for banehungrende motorcyklister med hang til knæet i asfalten. Teknologien er på et højt niveau og Panigale V2 har bl.a. Ducati Quick Shift og et avanceret ABS-system hvor trækkontrol, motorbremsestyring og hjulstyring er optimeret.
Selve gearskiftet kører smooth som i smør. Derudover sikrer et nyt EBC-bremsesystem (Engine Brake Control) at stabiliteten opretholdes under ekstreme forhold. Det fungerer ved at kræfterne som påføres baghjulet balanceres, når det går vildt for sig.
Selve motoren på 955 cc er tocylindret og yder 155 hk ved 10.750 omdrejninger pr. minut og 104 Nm ved 9.000 omdrejninger pr. minut. Det er altså en bike som skal have nogle omdrejninger for at få kræfterne i spil.
For de mange motorcyklister som er mere til ”hyggeture” på en dejlig solskinsdag, så er Panigale V2 absolut også oplagt. Den er overraskende nem at håndtere og fungerer glimrende for personer, som er har mindre erfaring og bare gerne vil køre en rask tur.
Under testen prøvede vi de forskellige ”drive modes” og indstillingen sport går også fint til gadekørsel. Du kan vælge mellem tre ”driving modes” – street, sport og race – og i hvert ”mode” kan du yderligere justere motor, bremser og affjedring. Alt det, som sikrer Panigale V2 optimale kår på banen, kommer dig altså også til gode på gaden.
Optimal sædekomfort
At Panigale V2 er en moderne maskine opleves også i de mere praktiske discipliner. Den har et letlæseligt display som har hvid baggrund i dagslys og skifter til sort baggrund, når mørket falder på. Den kan også bruge Ducati Multimedia System (DMS) således at du kan vælge og lytte til musik samt modtage opkald og beskeder via Bluetooth.
Sædet har fået en ny slags skum og en tykkere polstring, som giver lidt bedre komfort til føreren. Sædet er designet så du har mere bevægelsesfrihed i længderetningen og det er igen med til at øge komforten. Sædet er hævet lidt i forhold til forgængeren. Jeg kan med mine 187 cm fint finde mig til rette på ryggen af Panigale V2.
Greb og knapper er placeret optimalt så du kan koncentrere dig 100 % om at køre. Eneste anke er støttefoden, som med stive race motorcykelstøvler kan være lidt svær at ”fange”, når du stiller cyklen fra dig.
Afgangsrørene har fået et cover, som skal tage toppen af den værste strålevarme på lårbasserne.
En Panigale til under 300.000 kr.
Prismæssigt er Panigale V2 interessant. I kontanthandel bliver den din for 296.490 kr. Det er næsten 100.000 mindre end Panigale V4. Men mere interessant er det, at Ducati har et leasing program, hvor du med mindre bundet kapital kan komme ud og køre på Panigale V2.
Leasing eksempel
- 12 måneder (6 aktive måneder / 6 passive måneder)
- Kontraktoprettelse, førstegangsydelse, levering og nummerplade: 34.490 kr.
- Månedlig ydelse i aktive måneder: 3.512 kr.
- Månedlig ydelse i passive måneder: 636 kr.
- Restværdi ekskl. moms og afgift: 96.258 kr.
Vælger du at fortsætte mere end et år, bliver de efterfølgende år billigere grundet lavere afgift.
Forsikring pr. måned (aktiv og passiv) kan du få for 354 kr. hvis du er over 35 år. Er du mellem 25-34 år kan du forsikres for 470 kr. pr. måned. I begge tilfælde er selvrisikoen 10.000 kr.
Leasing-programmet kan skrues sammen efter dit behov, så kontakt Robert fra Ducati for at få en god snak om mulighederne.
Du kan også læse mere om Ducati Leasing her.
Det bedste ved Panigale V2
- Design
- Lyd
- Køreegenskaber både til bane og til hverdagsbrug
- Pris og leasingmulighed
Ducati Panigale V2 specifikationer
- Ydelse: 155 hk.
- Motorstørrelse: 955 ccm.
- 0-100 km/t: 3.4 sek.
- Topfart: 274 km/t.
- Sædehøjde: 840 mm.
- Vægt: 200 kg.
- ABS-bremser
- Pris: 296.490
- Se øvrige specifikationer her
Standardudstyr
- Ducati Quick Shift op/ned
- Fuld LED belysning for og bag
- Sachs styrdæmper
- Riding Modes
- Power Modes
- Tracion Control
- Cornering ABS
- Wheelie Control
- Engine Brake Control
- 4,3 ” TFT farveskærm
- Fuldt justerbar affjedring
- Slipper kobling
2 års fabriksgaranti med ubegrænset kilometer. Serviceintervallet hedder 12.000 km. eller hvert år – afhængig af hvad der kommer først.
Foto: Thomas Saks