Programmet hos Ducati er bredt og blandt de italienske drømme er der lidt til enhver smag. Jeg har testet en af de oplagte til ”city cruise” – nemlig Ducati Scrambler Icon – som er en ekstremt letkørt maskine med masser af komfort og køreglæde.
En ikonisk cykel
Scrambler Icon er en del af Scrambler-familien, hvor du bl.a. også finder Full Throttle, Desert Sled, Café Racer og den sportslige 1100 Sport.
Scrambler har en historie som går helt tilbage til starten af 60’erne, hvor Ducati solgte Scramblere til USA. Med udgangspunkt i rødderne, er Scrambler Icon anno 2019 et skønt mix af nostalgi og moderne teknik. En kombination som i min optik fungerer rigtig godt.
Sprødt design
Jeg er fan af Scrambler Icon designet. Den gule farve (62’ yellow) passer rigtig godt til cyklen og det ser fedt ud med alu-detaljer på siderne af tanken, hvor Scrambler logoet er placeret. Sædet virker retro-agtigt og det samme gør forlygten. Lækkert! Hjulene er 10-egede aluminiums hjul, som får cyklen til at fremstå lidt mere rå og retro med flere muskler, end den reelt har.
Komfortabel og velegnet til city cruising
På Scrambler Icon har du en komfortabel kørestilling. Når man som jeg er vant til at køre på sportslige racermotorcykler, hvor du ligger pænt meget ind over tanken, føles det næsten lidt akavet at sidde på en Scrambler Icon, hvor styret er højt og du sidder med helt ret ryg. Scrambler Icon lægger dermed op til en kørestil, som er mere cruise og mindre race.
Dette er en ideel mc type til bl.a. bykørsel og egentlig også pendling. Selve sædet er stort og komfortabelt og det er let at have en passager bagpå. Affjedringen passer godt til cyklens karakter og er med til at understrege den komfortable kørestil.
Ducati Scrambler Icon fremstår som en meget let cykel (den har en tørvægt på 173 kg) og er derfor også nem at manøvrere ved fx parkeringer eller i andre snævre vendinger.
Lækker lyd fra potten
En af de ting, som gør det sjovt at køre Ducati Scrambler Icon, er lyden fra potten, som får det bedste frem i den 803 cc store 2-cylindrede motor. Den har 73 hk. Gearskifte foregår ubesværet og det er nemt at ramme neutral, når du fx holder for rødt på stribe i bytrafikken.
Den er udstyret med Bosch Cornering ABS bremser, som giver dig en fornemmelse af sikkerhed. I praksis fungerer bremserne fint – dog lidt til den kontante side. Det er en smagssag.
Scrambler til hverdagen
Ducati Scrambler Icon egner sig godt som en hverdagscykel, du reelt bruger til transport og ikke bare hyggeture.
Under det store sæde finder du opbevaringsplads og du har også en USB-indgang. Det centralt placerede og letaflæselige speedometer rummer desuden gearindikator og benzinmåler. Støttefoden er nem at ”fange” når du sidder på cyklen – også når du har stive mc-støvler på.
Scrambler kan leases
Listeprisen for Ducati Scrambler Icon er 119.000 kr. i farven 62’ yellow. Det interessante er, at du også kan lease den. Ducati har et fuldt leasingprogram for alle modeller og her står Scrambler Icon med en ekstraordinær leasingydelse på 10.000 kr. og herefter hhv. 2.100 kr. i 7 aktive måneder og 253 kr. i 5 passive måneder. Det indbefatter 5.000 km i perioden.
Se mere om Ducati Scrambler Icon her.
ducatimotorcykelprivatleasingscramblerscrambler icon