Den første Ford Bronco så dagens lys i 1966 og blev produceret i fem generationer frem til 1996. Efter 25 års pause er Ford nu klar med en sjette generation. Den oser af terræn- og amerikaner-vibes, men giver den overhovedet mening herhjemme? Få svaret her.
Jeg var godt klar over, at Ford Bronco var en stor bil. Men da jeg kom ind på parkeringspladsen ved Ford forhandleren i Ballerup for at hente pressebilen, blev jeg godt nok blæst bagover.
Ved siden af Bronco’en stod en Ford Transit varevogn, og de to biler var stort set lige høje. Med sine 1,9 meter i højden, 4,8 meter i længden og 2,1 meter i bredden er Ford Bronco en bil, der fylder lidt i landskabet.
Udover størrelsen skiller bilen sig også ud med sit rå offroader-udseende. Specielt de gigantiske terrændæk, som er ekstraudstyr på Badlands-varianten, er med til at gøre bilen rå at se på. Man er ikke i tvivl om, at det er en firehjulstrækker, der mener det.
Fronten er også værd at nævne. Her ser man tydeligt en homage til den oprindelige Bronco fra 60’erne, hvor mange af de samme designelementer går igen – bare i en mere moderne form med LED-lygter og plastikgitter.
Den karbon-grå kølergrill med den hvide Bronco-skrift springer virkelig i øjnene, hvilket er super fedt. Bagpå er der også monteret et reservehjul i ægte offroader-ånd, og det hele spiller utrolig godt sammen – specielt i den grå farve, som testbilen står i.
Er man på stranden en varm sommerdag, er der mulighed for at afmontere samtlige døre og taget på bilen, så kun bilens stolper – eller ’’buret’’ – er tilbage.
Jeg havde bilen til test midt i november, så det var ikke så oplagt at prøve. Men fedt nok partytrick, hvis man er til den slags.
Det er lige meget, fra hvad vinkel du ser bilen fra. Den skiller sig ud i gadebilledet. Og kører man rundt i København eller hvilken som helst anden halvstor by, kan man ikke lade være med at tænke over, at bilen er en smule malplaceret. Den hører hjemme udenfor byen. Langt væk fra nylagt asfalt, fortorvs-caféer og smalle p-båse.
På hjemmebane
Skal man teste Ford Bronco Badlands køreegenskaber, bliver man nødt til at tage bilen i terræn. På asfalt kører bilen fint, og med sine 335 hestekræfter, som den sekscylindrede turbomotor leverer, trækker den godt.
Men de store dæk giver en del støj ved kørsel over 60 km/t, og bilen fylder som sagt rigtigt meget i byen.
Derfor fik jeg hurtigt fundet vej ud af København. Ud i et skovområde, hvor bilen virkelig kunne komme på hjemmebane.
Ford Bronco har 7 køreindstillinger, hvor 5 af dem er til terræn. Om underlaget er sand, mudder, sne, sågar klipper, så kan bilen indstilles til netop det.
Jeg prøvede kræfter i halv-dybt mudder og i højt, vådt græs, og her gled bilen ubesværet igennem det hele uden de mindste problemer.
Det elektroniskstyrede 4×4-system kan fordele kræfterne individuelt mellem forhjulene og baghjulene, og udnytter det optimale drejningsmoment, når der er behov for det.
Det var mildest talt imponerende at køre bilen i terræn, og det var tydeligt at mærke, at bilen er i sit es her.
Frihøjden på 262 mm gør det muligt at køre stort set hvor du vil. Ifølge Ford kan bilen også køre igennem vand op til 80 cm. Det vovede jeg mig dog ikke ud i.
Med andre ord giver det altså ikke mening at købe en Ford Bronco, hvis ikke man kommer til at bruge den til terrænkørsel. Jeg vil vove at påstå, at det nærmest er hele bilens DNA.
Læderstue og B&O
Ikke nok med at man kan køre stort set overalt, så sidder man samtidigt behageligt og højt i den lækre kabine med opvarmede lædersæder og rat, B&O Sound System med 10 højtalere og en 12’’ touchskærm med Apple CarPlay.
Der er luksusfornemmelser, selvom man godt kan mærke, at meget af materialet er en smule billigt. Det er ikke som at sidde i en tysk SUV.
Selvom der er masser af luksus og komfort, er der også offroad-DNA i kabinen. Blandt andet håndtag til indstigning og håndtaget i midterkonsollen, som passageren kan gribe fat i, hvis det ryster og gynger lidt for meget under terrænkørsel. Fed detalje.
Kabinen er selvsagt virkelig rummelig med masser af loftshøjde og benplads. Bagi sidder man også komfortabelt med utrolig god plads.
Bagagerummet er forholdsvis stort med sine 562 liter, og der er mulighed for at spænde ting fast til taget på bilens tagbøjler. Dette er ekstraudstyr på Badlands-varianten.
Hvem henvender den sig til?
Testbilen står til over 1,5 millioner kroner. Det er rigtig mange penge for en bil, der næsten kun har ét formål. Nemlig at køre i terræn.
Den giver ikke mening i byen eller som hverdagsbil, når børnene skal hentes i børnehaven og køres til og fra fodbold. Der er der simpelthen bedre alternativer til billigere penge.
Bor man derimod langt ude på landet, og skal trække noget stort og tungt – fx en hestetrailer – eller er man skovfoged i det mørke vestjylland et sted, hvor man skal bevæge sig ud på mudrede skovveje, kan bilen godt give mening.
Om ikke andet skaber den opmærksomhed, og er utrolig fed at se på. Men jeg tror desværre bare ikke, at man kommer til at se mange af dem på danske nummerplader.
Specifikationer
- Motor: 2,7-liters V6 med twin-turbo
- Gearkasse: 10-trins automatgearkasse
- Ydelse: 335 hk
- Moment: 563 Nm ved 3500 omdrejninger
- Topfart: 161 km/t
- Acceleration 0-100 km/t: 7,2 sekunder
- Dimensioner (LxBxH): 4.839 mm x 2.100 mm x 1.877 mm
- Bagagerum: 563 liter
Foto: Søren Sahl
broncofordford bronco