Danskerfavoritten har været på markedet i nogle år efterhånden, og fortsætter med at være lige populær – hvilket er forståeligt. Man får en fornuftig all-round familiebil til billige penge. Nu er Ford Kuga så kommet i en såkaldt Black Edition, hvor der er skruet ekstra op for charmen.
SUV-vibes
Bevæger man sig rundt på danske gader og stræder, går der ikke længe, før man spotter en Ford Kuga PHEV. Salget herhjemme er gået strygende, og bilen har flere år i træk været på top-3 listen over mest solgte personbiler.
En del af forklaringen er nok, at man får en bil med SUV-vibes til billige penge. Bilen har høj indstigning, højt til loftet, og så ser den bare godt ud.
Frontgrillen består af et stort gitter, sporty forlygter og i testbilens tilfælde, sorte indfarvede dele. Testbilen er nemlig i en udgave, der hedder Black Edition.
Udover de indfarvede dele foran har den også sorte sidespejle, sort tag, sort bagspoiler, røde bremsekalibre, alu-pedaler, indstignigslister og sorte 20’’ alufælge. Det pifter bilens udseende gevaldigt op, og er alle eksklusive ting for Black Edition-udgaven.
Ellers har bilen det velkendte Kuga-udseende med dobbelt afgangsrør, den Aston Martin lignende frontgrill og de generelt småsportslige former. Alt i alt en nydelig bil, der pryder enhver indkørsel.
Rummelig men outdated
Indvendigt har man mulighed for at tilvælge en masse udstyr, der også er med til at få bilen til at føles lidt mere eksklusiv, end den egentlig er. Ting som B&O-anlæg og ergonomiske AGR-sæder kan tilvælges og er med til at forstærke denne følelse.
Men kaster man et nærmere blik på bilens infotainmentsystem, kan man godt se, at det efterhånden har lidt år på bagen. Opløsningen er ikke vanvittig god, og det kan til tider reagere en smule langsomt. Specielt når man bruger GPS-funktionen.
Ford Kuga er en familiebil. Den er utrolig rummelig indvendig, og man kan sidde fire mennesker godt og behageligt. Specielt bagsædepassagerne har overraskende meget ben- og hovedplads. I bagagerummet er der 405 liter at gøre godt med, hvilket kun er 70 liter mindre end i Kuga’en uden plugin-hybrid teknik.
Lidt sløv, men komfortabel plug-in hybrid
Kuga’en er stor og halvtung bi på næsten 1,9 tons. Det kan den ikke løbe fra. Samtidig er den udstyret med den lidt specielle 2,5-liters benzinmotor uden turbo, der kun yder 152 hk. Benzinmotoren får dog hjælp fra elmotoren på 130 hk, så den samlede ydelse lander på 225 hk. Det gør, at bilen rammer 100 km/t på 9,2 sekunder og topfarten hedder 200 km/t.
Det er ikke imponerede tal, men i realiteten har man ikke brug for mere til hverdagsbrug. Man vil dog få problemer med at følge med selv de billigste elbiler på markedet i acceleration, og vil man køre hurtigt syd for grænsen, løber man også hurtigt tør for kræfter. Kort sagt: Man skal ikke købe en Ford Kuga, hvis man vil have en lidt kvik hverdagsbil.
Overordnet set er kører den dog komfortabelt, og fordelingen mellem el- og benzinmotor fungerer upåklageligt. På en lidt længere motorvejstur slipper strømmen dog hurtigt op, og den lidt tørstige benzinmotor tager over. Her skal du ikke regne med mere end 12-13 km/l.
På kortere ture i byen og på landevejen klarer den fint 50-55 km på ren el, hvis den er fuldt opladt. Bilen regenererer strøm under kørsel og ved nedbremsninger, hvis man ønsker det. Ellers lades den ved en traditionel AC-ladestander.
Stadig et oplagt valg
Efter en uge i bilen må jeg konstatere, at man får ret meget bil for pengene. Alene pladsen og bilens komfortable kørestil er med til at gøre den attraktiv. Og så er prisen på 361.200 kr. samtidig også på et niveau, hvor rigtig mange kan være med.
Udseendet er bestemt heller ikke et minus, og selvom designet efterhånden har nogle år på bagen, ser den bedre ud end mange andre biler i klassen.
Så er man ovre det punkt, hvor man ønsker en sporty familiebil, men egentlig bare vægter komfort og praktikaliteter højere, er Ford Kuga et oplagt valg.
Specifikationer
- Motor: 2,5-liters Duratec benzinmotor + elmotor
- Gearkasse: Trinløs CVT-gearkasse
- CO2-udslip: 22g/km
- Ydelse: 225 hk
- Max moment: 430 Nm
- Tophastighed: 200 km/t
- Præstation (0-100): 9,2 sek
- Brændstofforbrug: 100 km/l
- Egenvægt/totalvægt: 1844 kg / 2320 kg
- Anhængervægt (m./uden bremser): 1200 kg / 750 kg.
- Bagagerum: 405 liter
Foto: Søren Sahl
black editionfordford kugaford kuga black editionplug in hybrid