fbpx
 
Categories Biltest

Test: Ford Mustang Dark Horse

Posted on
Test: Ford Mustang Dark Horse

Den legendariske sportsvogn er i syvende generation fornyet på en lang række områder, men bilens ånd og den brølende V8 motor består. Jeg tager pulsen på den nye Ford Mustang Dark Horse.

Mustang i syvende generation

Egentlig er det helt på sin plads at starte med at sige tak. Det var nemlig slet ikke givet, at syvende generation Ford Mustang skulle finde vej til Europa, hvor batterier, elmotorer og ladestandere er det nye sort.

Men en ihærdig indsats fra stærke interne kræfter har båret frugt, og nu står den her på dansk jord: Den helt nye Ford Mustang i to varianter: GT og Dark Horse – begge som coupé og GT også som cabriolet. Så tak for at kæmpe og holde fast.

Læs om min første tur i Ford Mustang GT Cabriolet.

Om analysen har været, at overgangen til elektrificerede køretøjer kommer til at tage lidt længere tid end først antaget, ved jeg ikke. Men nogle gange skal man også bare holde fast i hjerteblod. Og det er Mustang.

Efter en uge i testbilen kan jeg bekræfte, at bilen har en evne til at gå lige i hjertet. Og jeg kan ikke bare mærke det – jeg kan også se det på de reaktioner, jeg møder, når folk ser bilen komme kørende.

Et opdateret design gør den mere muskuløs end nogensinde at beskue og sammen med et dybt brøl fra den opdaterede 5.0 liters V8 motor, er opskriften på tabte kæber i hus.

Det opdaterede Mustang design sidder lige i øjet med gennemførte referencer til de gamle modeller.

Mere digital end nogensinde

Bilens DNA har 60 år på bagen, men her i syvende generation er der sket et kæmpe spring i forhold til en mere digital brugeroplevelse bag rattet.

Den har en komplet digital brugerflade med 12,4” cockpit og 13.2” touchskærm. Infotainment er baseret på Fords velfungerende SYNC 4 med elementer af gaming teknologi.

En fuld digital brugerflade har fundet vej til Ford Mustang. Det fungerer fremragende. Håndbremsen er det store greb, som du hiver op. Det ser gammeldags ud men bag er der moderne by wire teknologi.

Man må sige, at når Ford digitaliserer sin legacy, så sker det på en enormt overbevisende måde. Grafikken er lækker og systemet er enormt nemt at finde rundt i. Sådan skal det gøres!

Der er trådløs Apple CarPlay og Android Auto, trådløs opladning til mobiltelefonen, og hvis du skal lytte til andet end bilens V8-lyd, sørger et B&O lydsystem for at matche det dybe brum i bilen.

En gigantisk subwoofer i bagagerummet og 12 højttalere fordelt i kabinen giver en lydoplevelse, der passer perfekt til bilen.

Lydsystemets subwoofer leverer en lækker dyb bas – det skal jo passe til motoren. Selve udførelsen og designet kunne måske have været en smule mindre plastikagtig.

Opdateret design med respekt for sit ophav

Mens der er sket store ændringer indendørs, er de udvendige opdateringer sket med stor respekt for bilens oprindelige linjer.

Den nye Mustang er med sin lave kølerhjelm og slanke taglinje inspireret af det originale Mustang-design fra 1960’erne.

En standard performance-pakke inkluderer 19” alufælge og Brembo-bremsekalibrer.

På Dark Horse udgaven, der er den mest race-orienterede af de to varianter, er designet bulket op til de helt store overarme.

Nydesignede elementer som frontspoileren og sideskørterne gør bilen endnu mere buff at se på, og der er Dark Horse hestehoved-logoer på siden af forskærmene og på bagklappen.

Dark Horse fås i en speciel blå lak ”Blue Ember” med sorte striber på motorhjelmen og påskriften ”Dark Horse”.

De matte sorte striber på den skinnende blå speciallak ser drøngodt ud.

For begge varianter er LED lyset for og bag er gjort endnu mere markant – især med de tre vertikale lysstriber bagpå.

Når du nærmer dig bilen med nøglen åbenbares et lysshow, som er et Super Bowl Halftime show værdigt.

Det er lir, og det er lækkert – og jeg synes faktisk, at Ford er lykkes super godt med balancen mellem det nye og “det gamle”.

Retrolinjerne i designet sikrer, at man virkelig får fornemmelsen af en Mustang.

Opdateret V8 motor

Dark Horse er udviklet til de amerikanske racerbaner og justeret til europæiske behov med de lidt mere krøllede og smalle veje.  

Motoren er en opdateret Coyote 5,0 liters V8-motor med 453 hk (540 Nm), hvor 0-100 km/t klares på 4,4 sekunder. Det er en stærk og barsk sag – men den har faktisk også en følsom side til stille cruise.

Sådan en V8’er får varmen når den arbejder – så der skal luft ind og ud.

Forbruget er opgivet til 8,1 km/l og i min test drikker jeg lidt mere med et forbrug på 7 km/l.

Man kan vælge mellem 10-trins automatgear eller det et 6-trins manuelt gear. Jeg tester med automatgear og må sige, at det faktisk er en stor fornøjelse at køre med, da det tilpasses bilens køreindstillinger.

Kører du i normal tilstand er der dømt komfortabel cruise. Jo jo – ganske vist lidt til den hårde side og med et super kontant styretøj, hvor du skal dreje meget lidt på rattet, før bilen skifter retning – men det går faktisk forbløffende fint at køre stille og roligt på strandvejen i Dark Horse.

I Normal køreindstilling slukkes motoren, så når du holder for rødt, er der helt stille. Du kan tilpasse motorlyden ved hjælp af ’Active Exhaust’ systemet. Det kan være en fordel, hvis det buldrer for meget ved bykørsel.

Hvis du mener, det er for fesent, kan du skifte til Sport- eller Bane- køreindstillinger – så har du motorens bevågenhed hele tiden.

Her strammes det hele i øvrigt yderligere op, så bilen får en endnu mere sportslig karakter. Til race er det fint – men skal du bare cruise bliver det med en køreoplevelse, der er noget mere kontant. No mercy – bare rå race.

Ny avanceret affjedring

Et nyudviklet ”MagneRide” system, som er en avanceret styring af støddæmperne, er standard i Dark Horse.

Det fungerer på den måde, at en magnetisk væske styres med en elektrisk impuls og kan dermed give mere eller mindre modstand afhængig af, hvordan du kører.

Jeg skal ærligt sige, at effekten af ”MagneRide” kan være svær at vurdere. Måske kræver det en runde eller to på en lukket bane, før jeg virkelig kan hylde den nye opfindelse. Det samme gælder sports-differentialespærren, som også er standard.

Fans vil ikke blive skuffet

Er du blevet fristet af Dark Horse med automatgear, skal du grave lidt over 1,2 mio. kr. op af pungen.

GT-varianten fås fra lige under 950.000 kr. med manuelt gear for en coupé. Skal det være cabriolet tillægges ca. 90.000 kr. til prisen – ligeledes med manuelt gear.

Direkte konkurrenter er der ikke mange af, så Mustang har egentlig banen for sig selv.

Bilen går lige i hjertet og fans vil ikke blive skuffet. Den holder fast i de kendte dyder, mens de digitale indslag i kabinen er en vigtig og rigtig fornyelse.

Længe leve Ford Mustang!

Specifikationer – Ford Mustang Dark Horse

  • Motor: 5,0 liters V8 Coyote benzinmotor
  • Gearkasse: 10-trins automatgear (fås også med 6-trins manuelt gear)
  • Hestekræfter: 453 hk
  • Moment: 540 Nm
  • Acceleration 0-100 km/t: 4,4 sek.
  • Topfart: 250 km/t
  • Brændstofforbrug: 8,1 km/l WLTP ved blandet kørsel
  • Bagagerum: 408 liter
  • Dimensioner: 4.789 mm længde x 1.916 mm bredde x 1.382 mm højde
  • Køreklar vægt: 1.837 kg.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet