Mikrobiler er populære i Danmark og kampen om kunderne er intens. I årets første kvartal ligger Citroen C1 og Toyota Aygo i top 10 over de bedst sælgende biler i landet. Lidt længere nede på listen er Hyundai i10. Men det billede kan snart se anderledes ud.
En helt ny Hyundai i10 står nemlig klar hos landets forhandlere, og den er i humør til at skabe ballade i klassen. Vi har testet versionen med manuelt gear i mellemste udstyrsniveau Essential. Læs vores anmeldelse her.
En mormorbil?
Da jeg henter testbilen går det op for mig, at Hyundais pressechef har booket en Dragon Red Hyundai i10 til mig. Ved første øjekast – og med pressebilleder af en Aqua Turquoise i10 med sort tag og flotte fælge i baghovedet – virker min røde testbil med standard styling og almindelige plasthjulkapsler lidt mormoragtig.
Du skal være opmærksom på, at der er en række design- og stylingspakker i programmet, som til en overkommelig pris pifter din i10 op. Og det får du lyst til at gøre. For det viser sig nemlig, at Hyundai i10 slet ikke er en mormobil.
Bilen har så mange indre værdier og små glæder, at den decideret imponerer mig. Så hvorfor ikke fuldende bilen med det udseende, som den burde være født med.
Derfor imponerer i10 mig
Hyundai i10 kommer i en grundstøbning hvor du altid får 4 døre og en 1.0 liters benzinmotor med 67 hestekræfter. Du kan skrue op og ned for udstyr i tre trin: Pure, Essential og Advanced. Og du kan vælge mellem manuel- eller automatgearkasse med 5 trin – merprisen for automatgear er beskedne 15.000 kr.
Dertil kan du tilføje diverse design- og udstyrspakker og lege med farver eller løsdele fra ekstraudstyrskassen. Alt sammen til overkommelige priser.
Det første, der virkelig imponerer mig ved i10, er pladsen. Fire personer kan uden problemer sidde i bilen og jeg sidder faktisk helt OK ved bagsædet skønt jeg udfordrer bilen med mine 187 cm. Så selvom en i10 måske vil være bil nummer 2 i en husholdning, så har den rent faktisk plads nok til at transportere en familie på fire.
Køreegenskaber som i en større bil
Det næste, som imponerer mig, er bilens køreegenskaber. Den lille trecylindrede motor er både villig, sjov og harmonisk. Og så nipper den kun beskedent til dråberne i tanken. Bilen er opgivet til 20,8 km/l (WLTP) i versionen med manuelt gear og jeg lå lige i underkanten af 20 km/l i testugen. Du betaler 1.000 kr. om året i grøn ejerafgift.
Køreegenskaberne imponerer mig både i by og på lande- og motorvej. I byen er i10 totalt konge med masser af overskud. Den er let at manøvrere og du har et godt udsyn hele vejen rundt. Men hvad der virkelig overrasker mig er bilens køreegenskaber på motorvej. Nuvel – du skal give dig god tid ved overhalinger og der skal geares lidt ned og op undervejs – men bilen er overraskende støjsvag og retningsstabil.
Styretøjet virker velafbalanceret og med den nye versions lidt lavere højde og større bredde i forhold til forgængeren, glemmer du næsten, at du sidder i en mikrobil til startpriser lige under 100.000 kr. Sving er rent faktisk sjove i i10.
Vejbaneassistenten er velfungerende, og du har allerede fra laveste udstyrsniveau fartpilot i bilen. Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse er også standard.
Basic men velindrettet kabine
Indretningen i kabinen er også i top. Du bliver dus med bilen i løbet af et splitsekund fordi betjeningen er simpel og intuitivt. I forhold til forgængeren dominerer en trykfølsom skærm nu instrumentbordet. Herfra betjenes de såkaldte infotainmentfunktioner.
Men ellers kan du til en overkommelig pris udstyre i10, så du ikke mangler noget. Prishoppet fra laveste udstyrsniveau Pure (99.995 kr.) op til næste niveau Essential er kun 10.000 kr. og du får virkelig meget udstyr for de penge. Så det vil være vores anbefaling.
Vil du op på øverste udstyrsniveau Advanced skal du smide yderligere 6.000 kr. oveni. Så får du bl.a. også bakkamera og varme i rattet, hvilket sjældent er set i denne klasse før.
Bravo, Hyundai
Der er ingen tvivl om, at Hyundai i10 tog fusen på mig i løbet af testugen, og med de mange plusser, som jeg fremhæver, så står i10 i min optik lige nu som den stærkeste spiller i feltet. Du får rigtig meget bil for pengene – og stor glæde. Glæde over at noget så basic kan føles så godt.
Og er der så slet ingen dårlige ting at sige om i10? Well, du kan godt få mig til at sige, at plastkvaliteten i kabinen er knaldhård, at sæderne er for ukomfortable i længden og at selerne ved bagsædet er placeret således, at børn i sommerbluser klager over, at de generer. Men det lever du med, når prisen er så skarp, som den er. Og du glemmer det faktisk helt, når de indre værdier folder sig ud. Bravo, Hyundai.
Det bedste ved Hyundai i10
- Plads
- Køreegenskaber
- Føles som en større bil
- Pris
- 5 års garanti uden km begrænsning
Det kunne være bedre
- Den rette styling skal tilkøbes
- Plastkvalitet i kabinen
Hyundai i10 1.0 Mpi Essential specifikationer
- Motor: 3 cylindret benzin 1.0 liter
- Ydelse: 67 hk
- Gearkasse: 5 trins manuel
- Brændstofforbrug: 20,8 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
- Tophastighed: 156 km/t
- 0-100 km/t: 14,6 sek.
- Bagagerum: 252 liter
- Testbil pris fra 109.995 (Essential)
- Hyundai i10 priser fra 99.995 kr. (Pure)
- EURO NCAP: Udestår – men forventet høj score – ellers skal vi nok råbe op 😉
Konkurrenter
- Citroen C1
- Toyota Aygo
- Skoda Citigo