Site icon Carlife365

Test: Hyundai i30 stationcar facelift

Skal det ikke være en SUV – og skal det heller ikke være en elbil – er Hyundai i30 stationcar en familievenlig mulighed. Med det seneste facelift er den forbedret på en række punkter, som jeg kigger nærmere på i denne test.

Andet facelift siden lanceringen

Det er ikke første gang, Hyundai i30 får et facelift. Sidst jeg testede den var i slutningen af 2020 siden, hvor den ligeledes havde fået en opdatering efter lanceringen i 2017.

Denne gang er der i min optik tale om småjusteringer – væsentlige men ikke groundbreaking – og features der tidligere var ekstraudstyr er i nogle tilfælde nu standard.

Man skal virkelig pudse brillerne for at kunne spotte de visuelle ændringer: På fronten er kølergrillen, kofangeren og tågelygterne redesignet. LED-lygter for og bag er nu at finde på standardudstyrslisten. Det samme gælder parkeringssensorer.

Mulighed for ruskind

Indvendig er der bl.a. nye muligheder for kombinationer af sædebeklædningen med materialer som stof, ruskind og læder. Det højner fornemmelsen af kvalitet og mulighed for individuel tilpasning.

Cockpittet er blevet fuldt digitalt men selve grundlayoutet med cockpit og infotainment adskilt er bibeholdt.

Betjeningen bag rattet er fin. Navigation og Bluelink samt Over-the-Air (OTA) kortopdateringer er standard.

Her ville det have været endnu federe med den løsning, der er i den opdaterede Tucson med den store curved skærm, der samler både cockpit og infotainment, og tilbyder en mere fuldendt digital brugerflade.

Om det handler om at holde prisen nede – eller platformen slet og ret ikke kan arbejde sammen med en nyere skærmløsning – ved jeg ikke, men den digitale løsning virker mere basic i i30 trods faceliftet.

En god allrounder

Basic er i det hele taget et nøgleord i denne bil. Der er styr på det mest grundlæggende, og den klarer sig godt på mange afgørende punkter.

Jeg kører i varianten med den mindste benzinmotor på 1.0 liter og 7-trins DCT-gearkasse til 294.995 kr. i udstyrsversionen ”Advanced.

Kan du undvære automatgear fås den med 6-trins manuel gearkasse fra 269.995 kr.

Forbruget er på papiret 17,2 km/l og i testen ligger jeg mellem 13-14 km/l ved blandet kørsel.

Afhængig af variant har i30 fået nye fælgedesign.

Trods de relativt få heste i den mellemstore stationcar, klarer motoren det fint på de fleste hverdagsture. Du skydes ikke afsted med raketagtig følelse som i konkurrerende elbiler, det går lidt mere stille og roligt, og det er der også et publikum til.

En kraftigere 1.5 liters mild hybrid benziner med 140 hk er værd at overveje, hvis du kører meget på motorvej og har brug for de ekstra kræfter.

Mild hybriden kører lidt længere på literen og koster fra 319.995 kr. med samme udstyrspakke ”Advanced”.

Systemer der bare spiller

Generelt er køreegenskaberne i i30 gode, og man bliver hurtigt dus med bilen.

Med faceliftet er adaptiv fartpilot og motorvejsassistent standard (hvis du har automatgear) og Hyundai har opdateret assistent- og sikkerhedssystemerne med bl.a. nødbremse, vognbaneassistent og skiltegenkendelse.

Den adaptive fartpilot virker tilpas intelligent og bidrager på den måde til sikker kørsel med fin komfort.

Med til komfortoplevelsen hører også sæder med fin støtte, klimaanlæg samt friskluftdyser ved bagsædet. Støjniveauet er tilpas lavt.

Kæmpe bagagerum

Kabinestørrelsen vil for de flestes vedkommende være fin, og særligt bagagerummet med over 600 liter er pæn i størrelsen for den pladskrævende familie. På papiret er der rent faktisk bedre plads til bagage end i den noget større elektriske familiefavorit Skoda Enyaq, der sluger 585 liter.

Her går du ikke ned på plads. 602 liter sluger i30 stationcar.

Bagsædepladsen går an men benpladsen kan ikke måle sig med den generøse plads, man får i elektriske alternativer i familiebilsegmentet.

Der er USB-C-opladningsporte foran og bagi

Samlet set står Hyundai i30 med det seneste facelift som en styrket bil. Den er en fin og fornuftig allrounder med alt det nødvendige udstyr og en fornuftig frapris et stykke under 300.000 kr.

Specifikationer for testbilen

Exit mobile version