Med en blanding af glæde og frygt henter jeg en regnfuld dag i marts ugens testbil – Hyundai Kona electric. Glæde fordi jeg har prøvet den før til et pressearrangement, og den er sjov og lynhurtig at køre i. Frygt fordi det er første gang, at jeg skal få logistikken til at hænge sammen i en hel (travl) uge med elbilen som mit transportmiddel.
At køre elbil handler om nye vaner
Lad mig slå det fast med det samme: Jeg er typen, som kører indtil sidste dråbe benzin er suget ud af tanken og dampene fra benzinen er det eneste, som driver bilen frem. Jeg kan som regel køre omkring 1.000 km på en tank i min benzinbil. Hvordan skal det dog gå, når jeg nu skal ”nøjes” med en rækkevidde på 449 km (opgivet endda) og finde tid til at lade i tide og utide?
Det er netop de begrænsninger, der er ved at køre elbil, som jeg hører mange bruge som ”undskyldning” for at vente med at hoppe på vognen. Over hækken i forstæderne og ved cafébordene i byerne høres de samme argumenter: Rækkevidden er ikke tilfredsstillende, der er for få ladestationer, og batteriet fungerer ikke godt i frostvejr.
Antagelserne illustrerer, at der er brug for et holdningsskifte, hvis elbilen for alvor skal udbredes i Danmark. Med en elbil ”tanker” du nemlig ikke, når du skal. Du lader op, når du kan. Batteriet har rent faktisk bedst af, at du ”sjatlader”. Det er den mest sunde måde at behandle batteriet i forhold til ydelse og holdbarhed. Så i mit tilfælde, hvor jeg kører til sidste dråbe, har jeg altså lidt vaner, at gøre op med her.
One pedal driving
En anden ting ved elbilen er, at du kan bruge opbremsninger til at lade batteriet op. Vel at mærke når du bruger motoren til at bremse. I Kona electric er der ved rattet to ”flapper”, som kan bruges til at motorbremse. Det betyder i praksis, at du skal vænne dig til at bremse på en anden måde, hvis du vil have så meget strøm på batteriet som muligt. Dette kaldes ”one pedal driving”. Der er en indikator i instrumenthuset, som viser, om du bruger strøm eller lader op. På den måde kan der hurtigt gå sport i, at køre ”økonomisk”.
Hurtig som en raket
Men nu er det altså ikke altid, at du vil køre økonomisk. Hyundai Kona electric har nemlig et moment, som gør den til en raket ved accelerationer.
Bilen kommer med to batteristørrelser – et stort på 64 kWt, som jeg har testet (den klarer 0-100 km/t på 7,6 sek), og et mindre på 39,2 kWt (0-100 km/t klares på 9,7 sek). Førstnævnte har 150 kW (204 hk) og det anden har 100 kW (136 hk). Begge leverer et moment på 395 Nm – en ganske imponerende trækkræft, som du kan nyde godt af, når du accelererer. Så når du holder for rødt lys, så skal du lige overveje, om du vil være øko- eller spurtertypen. Bilen kan begge dele.
Ingen gearvælger
Køreegenskaberne i Hyundai Kona electric er gode, og du bliver hurtigt dus med bilen. Kona electric er relativ tung, hvilket bl.a. skyldes batteriet (det vejer over 400 kg), som er placeret i bunden af bilen. Det mærkes en smule i affjedringen, men komforten er overordnet ganske fin.
Styretøjet blev jeg rigtig gode venner med, og gearingen – ja, det er jo en elbil, så den trækker trinløst, når du accelererer. Ingen ubehagelige ryk her. Når du skal køre frem, trykker du på knappen D, og når du skal bakke, trykker du på knappen R. Knapperne P (parkering) og N (frigear) udgør de sidste to af i alt fire knapper. Men en decideret gearvælger findes ikke. Det fungerer fint i praksis med knapperne.
Påtrængende dækstøj
Ved kørsel på lande- og motorvej oplever jeg en lidt påtrængende dækstøj. Bilen er monteret med vinterdæk. Her kunne mere støjdæmpning være at foretrække. Og det skyldes ikke kun fraværet af motorstøj.
Og nu vi er ved malurten i bægeret, så har Hyundai Kona electric i min optik et pladsproblem. Passagerer på bagsædet føler sig klemt og der er meget begrænset fodplads. Ligeledes er pladsen i bagagerummet begrænset (322 liter).
Rækkevidden holder hvad den lover
Ved afhentning af testbilen, har Hyundai sørget for, at batteriet har fået al den strøm, det kunne lappe i sig. 419 km rækkevidde står der tydeligt i displayet, da jeg kører afsted. Men holder det mon?
Den første aften i selskab med Kona electric står regnen ned. Jeg dropper derfor at gå ud og sætte bilen til at lade op. På andendagen: Silende regn. Igen gider jeg ikke stå og fumle med kabler. Og sandelig om regnen ikke varer ved på tredje- og fjerdedagen. Jeg tænker flere gange, at nu skal jeg i gang med de kabler. Bilen skal jo lades op. Batteriet har bedst af det, siges der.
Men som dagene skrider frem, kan jeg også konstatere, at de 419 km på den fulde opladning, faktisk er inden for rækkevidde. Så i princippet kan jeg køre ugen igennem uden at bekymre mig så meget for kabler, opladning og regn. Men helt tro mod “lad når du kan”- princippet er jeg altså ikke.
Kona electric forkæler dig med masser af udstyr
KONA electric kommer i to udstyrsvarianter: Trend og Premium. I standardudgaven Trend får du:
• Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse
• Vognbaneassistent
• Træthedsregistrering
• Lane Following Assist
• 7” touchskærm
• Parkeringssensorer både foran og bagpå samt bakkamera
• Adaptiv fartpilot
• Bakspejl med automatisk nedblænding og blind vinkel sensor i sidespejle
• Klimaanlæg
• Elruder for og bag
• Varme i forsæder og rat
• Førersæde med elektrisk lændestøtte
• Smart Key med start/stop-knap
• Tagræling.
Alt udstyr, skærme og betjening fungerer upåklageligt. Dog savner jeg, at den store touchskærm er orienteret mere mod føreren.
Rykker du op til Premium-modellen får du automatisk den store batteripakke på 64 kWh, og derudover er der skruet yderligere op for udstyret med…
• 8” display med DAB+
• Automatisk skiltegenkendelse
• KRELL-lydsystem med subwoofer
• Sæder i kunstlæder med varme/køling i forsæderne
• Trådløs opladning af mobiltelefon
• Fjernlysassistent
• Bi-LED-forlygter samt LED-baglygter og statisk kurvelys.
Du kan ikke få anhængertræk
Er du typen, som ofte kører med børnenes cykler på en cykelanordning monteret på bilens krog – eller ynder at køre til genbrugsstationen med store læs fra garagen eller haven, skal du vide, at Hyundai Kona electric ikke fås med krog. Ikke fordi det er teknisk umuligt. Mere fordi fabrikken lige skal forstå, at vi i nogle lande er rigtig glade for at køre med trailer. Kona electric kan dog sagtens køre med tagboks.
Det tekniske niveau imponerer
Jeg er vildt imponeret over det tekniske niveau i Hyundai Kona electric. Isoleret set er al teknikken, el, batteri osv. i denne bil på et meget højt niveau.
Læg dertil, at bilen er helt i tidens ånd med højtsiddende SUV-stil. Udstyrsniveau og garanti er i den høje ende og prisen er i den lave ende.
Men jeg synes, at den manglende plads kan blive en udfordring, hvis du påtænker at Kona electric skal fungere som familiens eneste bil. Til den lille familie går bagsædet måske an, men så mangler du plads i bagagerummet til barnevognen.
Plastkvalitet og andre småting – som fx at bagklappen virkelig skulle smækkes hårdt på testbilen, før at den lukkede helt i – hænger nok sammen med, at bilen står til en meget attraktiv pris. Pris og kvalitet følges ad.
Kona electric er ikke en premium bil. Det er en ”no bullshit” elbil, hvor mange kan være med. Og det er nok det, jeg falder for. Bilen er simpelthen ærlig og reel. Og min (lille) frygt for elbiler er forsvundet – rækkevidden er i virkeligheden ikke noget problem. Og så føles det altså rart at tænke på, at når du kører i elbil, så er der ingen direkte udstødning, som generer forbipasserende. Det er altså en virkelig rar tanke!
Derfor er jeg fan af Hyundai Kona electric
- Bilen er ærlig og reel
- Attraktiv pris
- Accelerationer er sjove – den kan virkelig trække
- Fornemmelsen ”at køre elbil” og være mere grøn
- Flot udstyr og garanti
- Imponerende rækkevidde
Her skal Hyundai stramme sig an
- Generende dækstøj ved lande- og motorvejskørsel
- Pladsen ved bagsædet (særligt til fødderne) er begrænset
- Bagagerummet er småt og kablerne ligger og fylder
- Bilens bakkamera er udfordret ved vådt føre
- Touchskærmen burde orienteres mere mod føreren
- Ingen mulighed for trækkrog
- Lang leveringstid
Læs mere om Hyundai Kona electric her