Femte generation Santa Fe er så markant anderledes end forgængeren, at der nærmest er tale om et hamskifte. Men er det så godt eller skidt? Det får du svaret på i denne anmeldelse.
Mange nye biler er som forventede, nogle skuffer mens andre overrasker positivt. Lad mig slå fast med det samme, at den nye Santa Fe ryger i sidste kategori. Den har mere at byde på, end jeg umiddelbart havde forventet.
For det første er designet fedt. Den har fået langt mere kant end forgængeren og udstråler det, den er: En stor og solid SUV, der er bygget til at klare hverdagen tæsk.
Det robuste udtryk kunne være inspireret af Defender eller den nye Landcruiser – dog i en lidt mere afdæmpet fremtoning.
Jeg får også en vibe af amerikanerflyder – ikke bare designmæssigt men i hele bilens ånd.
Syv sæder er standard
Den nye Santa Fe er vokset i størrelse og rummer plads til syv personer i kabinen. De syv sæder er standard, så det er ikke noget, der skal tilkøbes.
Akselafstanden på 2.815 mm (6 cm længere end forgængeren) kan ikke måle sig med fx IONIQ 5, man alligevel er der masser af plads til alle passagerer.
Man sidder højt i bilen og har et enormt godt udsyn. Det er altså fedt, at der bare er god plads hele vejen rundt.
I forhold til den nuværende model er benpladsen ved anden sæderække øget med 20 cm. Der var i forvejen god plads, så nu føles den bare enorm.
Jeg kan lige præcis sidde på 3. sæderække, og pladsen her minder mig om den store KIA EV9.
Dobbelt op
Det generøse går i det hele taget igen flere steder i Santa Fe. Der er fx to kopholdere i hver side ved bagsædet i dørsiden. Det samme gør sig gældende på tredje sæderække.
Foran fortsætter overflødighedshornet med dobbelt oplader til mobiltelefon, dobbelt handskerum og en udstyrsliste så lang, at du ikke kommer til at savne noget som helst.
Jeg tester mellemste udstyrstrin ”Ultimate” hvor der bl.a. er BOSE-lydanlæg, lædersæder, varme i for- og bagsæder, ventilerede sæder foran og el-førersæde med lændestøtte.
Der er en stor buet panoramaskærm med 12,3” digitalt cockpit samt infotainment, og elegant ambientebelysning langs instrumentbordet og dørsiderne.
Bag rattet får jeg en klar fornemmelse af en luksuriøs og veludstyret flyder. Sådan en der er dejlig at køre langt i, fordi komforten er prioriteret højt.
Fås udelukkende som plug-in hybrid
Den fås udelukkende som plug-in hybrid i Danmark med en 1.6 liters T-GDi-motor og 6-trins automatgear. Med 253 hk er der et fint kraftoverskud.
På et fuldt opladt batteri, kan du på papiret køre 54 km (WLTP). I min test i efterårstemperaturer opnår jeg 40 km rækkevidde på ren el.
Når strømmen er brug er mit benzinforbrug på 15 km/l ved blandet kørsel. Det er faktisk slet ikke tosset for så stor en bil.
Når benzinmotoren slår til foregår det smooth, og den er godt støjdæmpet. Den lyder ikke anstrengt – faktisk mere det modsatte. Den lyder stærk og smidig.
Plug-in hybrider er ikke en populær vare blandt de danske bilkøbere, hvor elbiler udgør langt største delen af de ny indregistrerede biler.
Så Santa Fe må være til dem, der ikke helt føler, de er klar til fuldt elektrificeret kørsel.
Det koster den nye Hyundai Santa Fe
Den billigste Santa Fe koster fra 569.995 kr. i udstyrsvarianten ”Advanced”.
Det var godt nok dyrt – sidder du nok og tænker – og det er da også en pæn sjat. Afgiftsrabat på plug-in hybrider er der ikke meget tilbage af, så du betaler den fulde pris.
Derfor lyder den dyr. Sammenlignet med andre store SUV’er, vil jeg dog vove den påstand, at prisen ikke er helt skudt ved siden af.
Især taget i betragtning af, at du får godt med udstyr, en stærk motor, firehjulstræk – og altid 7 sæder i en yderst rummelig kabine.
Indstigningsmodellen ”Advanced” har den store buede skærm som standard, 3-zonet klimaanlæg, læderrat, varme i forsæder og rat, LED lygter, adaptiv fartpilot med stop and go-funktion og paddle shifters ved rattet.
Topmodel med lækker styling
I toppen af udstyrsprogrammet er ”Calligraphy” – en udstyrsvariant, som vi ikke rigtigt kender til hos Hyundai i Danmark, men som bl.a. er anvendt i USA.
“Calligraphy” adskiller sig på materialer, farver, features og fælge. Den har en særlig frontgrill i mørkt krom, sorte detaljer på for- og bagkofanger, 20” sorte alufælge og sidespejle i sort højglans.
I kabinen er der to-farvet læderrat og lædersæder i nappa. Forsæderne kan lægges helt ned hvis du skal have et hvil, og det øverste handskerum har en desinficerende funktion.
Jeg ved ikke hvor tit, man reelt vil bruge den funktion, men det er da blæret nok at have det.
“Calligraphy” starter fra 679.995 kr. og er visuelt og udstyrsmæssigt den, jeg helst ville eje.
Men det er mange penge at betale, og hvis vi kigger lidt bredere ud og tager de elektriske modeller med i ligningen, er der store SUV’er i premiumklassen, der bliver konkurrenter.
Men vi skal huske, at Santa Fe er til dem, der ikke vil el endnu. Det må så koste lidt mere.
Testbilen ”Ultimate”, som jeg kører, koster fra 634.995 kr.
Specifikationer
- Motor: 1,6 liter benzin plug-in hybrid med firehjulstræk
- Samlet systemydelse: 253 hk
- Moment: 367 Nm
- Gearkasse: 6-trins automatgearkasse
- Batteri: 13,8 kWh
- Elektrisk rækkevidde: 54 km (WLTP)
- Forbrug: 58,8 km/l (WLTP)
- Topfart: 180 km/t
- Acceleration 0-100 km/t: 9,3 sekunder
- Vægt: 2.220 kg
- Træk: 1.010 kg
- Bagagerum: 621/985-1.942 liter
- Dimensioner: 4.830 mm længde x 1.900 mm bredde x 1.770 mm højde
- Garanti: 5 år uden km begrænsning
- Batterigaranti: 8 år eller 160.000 km
- Pris: fra 569.995 kr.
Foto: Thomas Saks
hyundaihyundai santa feplug-in hybrid