fbpx
 
Categories Biltest

Test: Jaguar F-PACE P400e R-DYNAMIC S

Posted on
Test: Jaguar F-PACE P400e R-DYNAMIC S

En opdatering skal holde liv i F-Pace lidt endnu. Du skal have luppen frem for at spotte forbedringerne, som primært handler om opdateret teknologi, styling og modelvarianter.

Sort lak og lyst læder

Testbilen står elegant med Santorini sort lak og flot lys læderkabine. Det giver et klassisk og nærmest VIP-agtigt look.

En Black Exterior pakke (ekstraudstyr til 11.400 kr.) giver et lidt mere sportsligt twist.

Selvom modellen efterhånden har nogle år på bagen, giver det stramme design et stilrent udtryk, der virker uhyre langtidsholdbart.

Jaguars sportslige DNA får generelt et ekstra nøk op. Jeg kører i indstigningsmodellen R-Dynamic S med plug-in hybrid drivlinje og 404 hk, som har sportslige ambitioner og viser en side, som jeg egentlig meget godt kan lide.

Topfarten er 240 km/t og 0-100 km/t klares på 5,3 sekunder.

Jeg kan godt se, hvor Jaguar vil hen. De vil give en ægte Jaguar-køreoplevelse, og det lykkes. F-Pace er en fornøjelse på små snoede landeveje, og giver dynamik og køreglæde på højt plan.

Benzinmotoren er flittigt i brug, når du flexer musklerne, og her er det en firecylindret sag, der driver værket i ledtog med en 8-trins automatgearkasse. Den lyder dejlig ubesværet og har et fint overskud til den store og relativt tunge SUV.

Bilens køreindstillinger er en bred pallette med mulighed for optimal udnyttelse af firehjulstrækket til fx dynamisk kørsel. Her strammes der op for motor, styretøj, gearskifte og affjedring, og bilen får en mærkbar sportslig karakter, der går godt i spænd med de 404 hk.

I denne indstilling har du i øvrigt adgang til stopur, omgangstider og G-måler, så det sportslige Jaguar-DNA slår godt igennem her.

SUV-bølgen skyllede ind over Jaguar i 2017, hvor mærket for første gang nogensinde lancerede en højbenet vildkat med navnet F-Pace. Modellen er siden blevet en bestseller.

Større batteri

Som plug-in hybrid har F-Pace fået et større batteri på lige knap 20 kWh og en længere rækkevidde op til 62 km (WLTP). Det er en forbedring på 20 %.

Det er dog ikke klasseledende i nutidens marked, og køreoplevelsen på el opleves heller ikke helt så smooth som i andre store premium SUVer med lignende teknologi. Batteriet æder desuden en del plads i bagagerummet.

Et bagagerum på størrelse med en VW Golf er lige i underkanten i så stor en bil, men det er batteriet, der er synderen.

Men helt ueffen er plug-in hybrid-teknologien ikke. Du kan nemlig DC hurtiglade med op til 35 kW. Lader du i din ladeboks hjemme kan det ske med op til 7 kW.

I min test, som foregår om vinteren, kan jeg vride max 45 km rækkevidde ud af bilen på ren strøm. Når strømmen er ædt og benzinmotoren tager over, kører jeg i snit 10 km/liter. Det er ikke prangende med omvendt heller ikke overraskende i en bil af den størrelse og kaliber.

Lækker kabine

Kabineoplevelsen i F-Pace er klart i den høje ende af lækkerhedsskalaen.

Design, teknologi og kvalitet går op i en højere enhed og giver et samlet højt indtryk af luksus og forkælelse. Jeg er særligt imponeret over materialevalget og udførelsen, hvor F-Pace kan bide skeer med selv de bedste i klassen.

Det smagfulde mix af lyse og mørke toner virker klassisk men får et moderne udtryk med aludetaljer og velintegrerede digitale indslag
Klimaanlæg, volumenknap og valg af køreindstillinger – herunder EV-modes – styres fra knapper, og det er et fint og brugervenligt valg. De store drejeknapper har flere funktioner. Du kan styre temperatur, sædevarme og styrke i friskluftdyserne.
Størrelsesmæssigt er F-Pace lidt sin egen. Den ligger ikke direkte op ad fx de tyske konkurrenter men placerer sig lidt imellem. Det efterlader en rummelig kabine – ikke kæmpe stor men heller ikke lille. Egentlig ret tilpas.

En stor touchskærm med nyeste software giver adgang til indstillinger, infotainment og navigation og fungerer upåklageligt. Der er trådløs Apple CarPlay / Android Auto integration.

Motorens start/stop knap står og pulserer som en hjerterytme indtil du tænder bilen og den elegante kabinebelysning langs kanter på instrumentbord og dørsider skifter farve alt efter køreindstillingen. I den mest dynamiske indstilling bliver lyset rødt og det giver en lidt mere sportslig fornemmelse i den elegante kabine.

Dejlig – og dyr

Rabatten på plug-in hybrider er under udfasning, og Jaguar F-Pace plug-in hybrid er steget i pris sammenlignet med min test af F-Pace PHEV for et år siden.

Dengang kostede den dyreste PHEV-model 909.900 kr. Nu koster den billigste 1.029.900 kr. Det er den, som jeg tester.

Jaguar F-Pace PHEV er til dig, der ikke er helt klar til en fuldelektrisk SUV endnu, og som værdsætter mærkets prestige og kvaliteter.

Der findes bedre og billigere alternativer, men er du først faldet for ”vildkatten”, er der ingen vej uden om, og du vil blive godt kørende med stil, luksus og sportslige køreegenskaber.

Passende påklædning til en højbenet Jaguar? Døm selv 🙂

Specifikationer

  • Motor: 2.0 liters firecylindret benzinmotor og elmotor (firehjulstræk)
  • Ydelse: 404 hk
  • Moment: 640 Nm
  • Rækkevidde på ren el: 62 km (WLTP)
  • Topfart: 240 km/t
  • Acceleration 0-100 km/t: 5,3 sekunder
  • Træk: 2.000 kg
  • Dimensioner: 4.747-4.762 mm længde x 1.936 mm bredde x 1.664-1.670 mm højde
  • Garanti: 5 år (eller 150.000 km)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet